doctalk

ניתוח תוצאות מחקר ה-OKA בסרטן הריאות

פרק חדש של Doctalk: ד"ר עבד אגבריה, מנהל המכון האונקולוגי ב"בני ציון" בשיחה עם מאיה רונן

29.12.2019, 16:48

ד"ר עבד אגבריה, מנהל המכון האונקלוגי בבית החולים בני ציון, התארח לשיחה עם מאיה רונן בתכנית החדשה של DOCTALK - הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל, בעקבות פרסום תוצאות מחקר ה-OKA.

מחקר ה-OKA, מחקר פאזה 3 בחן את יעילות ובטיחות הטיפול בטיסנטריק (אטזוליזומאב) אל מול זרוע הביקורת - טיפול בכימותרפיה מסוג טקסוטר, בחולי סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים, כטיפול בקו שני לאחר התקדמות על כימותרפיה מבוססת פלטינום.

"התוצאות הן לא פחות ממדהימות", מתפעל ד"ר אגבריה, "מעולם לא ראיתי לפני כן שרידות של 14 חודשים בקרב חולי קו שני בסרטן הריאות. זה יצר מפץ גדול ומהפך. גם תופעות הלוואי בטיסנטריק הן יחסית מינוריות ביותר, לכן רוב החולים יקבלו הטיפול אחת לשלושה שבועות באינפוזיה וימשיכו בשגרת החיים שלהם כרגיל".

"טיסנטריק הפכה לחלק מהסטנדרט הטיפולי לחולים שנמצאים בקו שני, בגלל התוצאות שלה", מסביר ד"ר אגבריה. לגבי האנליזה של ה-OAK: קודם כל אני בוחן זאת לפי תגובת החולים. החולים אומרים, 'אני מרגיש טוב מבפנים'. כל עוד החולה מרגיש טוב ומצבו התפקודי טוב, אני ממשיך בטיפול", מסביר ד"ר אגבריה. לגבי נושא ה-Long-term survival Results מרחיב ד"ר אגבריה כי "כ-30% מהחולים נותרו בחיים לאחר שנתיים מתחילת הקו השני, ללא תלות בסטטוס ביטוי PDL1 וזה נתון מאוד משמעותי. כלומר, אחד מבין שלושה חולים יכול לחיות שנתיים בקו השני בעזרת התרופה הזו, ללא קשר לסוג ההיסטולוגי. איכות החיים של החולים הינה סבירה, אין את תופעות הלוואי הקשות של ירידה בספירות הדם או הקאות ויש מעט מאוד שלשולים. היום, בכל מחקר של אימונותרפיה משלבים נושא של איכות חיים וברוב המחקרים רואים שיש עלייה באיכות החיים, וזה משהו חשוב. לא רק להאריך השרידות שלהם אלא גם להחזיר אותם למעגל החיים", מציין ד"ר אגבריה.

לסיום, סיפר ד"ר אגבריה על תערוכת ציורי חולי סרטן שארגן לאחרונה במחלקתו. "החולים הם כמו אדמה יבשה. כל מה שניתן צריך לתת להם, הם בתקופה מאוד קשה, ולכן חובתנו לעשות זאת. הרופא היום הוא חלק מצוות מולטידיסיפלנרי שמטפל בחולה סרטן ריאה. חובתנו לתת להם הכל, אפילו סטנד-אפ קומדי - צריך להיות אנושי ולאו דווקא לדבר על מספרים ותוצאות. חשוב היחס האנושי, הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הטיפול".

לו"ז האזנה:

00:00 היכרות עם ד"ר אגבריה

02:45 סרטן ריאה בישראל - רקע/ נתונים

06:38 מחקר ה-OAK – טיסנטריק - מנגנון פעולה, למי היא מתאימה ומאפיינים

11:30 תוצאות הלוואי

12:41 חשיבות המחקר

13:41 TECENTRIQ Treatment Beyond Progressio

17:42 Long-term survival Results

18:55 איכות החיים של החולים

20:00 סיפור מקרה – על חולה ששינה את התפישה הטיפולית שלנו

23:00 המחקרים החדשים בתחום

25:35 תערוכת הציורים של החולים בסרטן הריאה - סוף

הפרק בתמיכה בלתי תלויה של חברת רוש

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  doctalk,  פודקאסט,  סרטן ריאה,  ד"ר עבד אגבריה,  מחקר OKA