חדשות

חשיפה ממושכת לזיהום אוויר עלולה לגרום נזקים למוח

מחקרים חדשים מצביעים על הנזקים הנרחבים של זיהום אוויר לבריאות הציבור, ביניהם: שינויים במבנה המוח בדומה לתהליכי ההתנוונות של המוח בחולי אלצהיימר

מדידת זיהום אוויר. אילוסטרציה

חשיפה ממושכת לזיהום אוויר נקשרה בהשגת תוצאות נמוכות במבדקים שבחנו חדות חושית ויכולת מנטלית, כך הוברר במחקר חדש שנעשה בארה"ב. אחד ההסברים לממצאים: זיהום האוויר מחולל כנראה שינויים במבנה המוח המזכירים במאפייניהם את מה שרואים בבדיקות דימות מוח אצל חולי אלצהיימר.

הממצאים החדשים מצטרפים לשורה ארוכה של בעיות בריאות שנקשרו לחשיפה לזיהום האוויר, עליהן ידוע מכבר וביניהן: יותר אשפוזים בבתי החולים עקב מחלות כמו אי ספיקת לב, זיהומים בדרכי השתן, שבצי מוח, סרטן במוח, הפלות ובעיות בתחום בריאות הנפש.

עתה סבורים החוקרים כי ההשלכות החמורות של זיהום האוויר הן הרבה יותר נרחבות. זיהום האוויר פוגע כמעט בכל תא מתאי הגוף.

המחקר החדש שפורסם בשבוע שעבר ב-Brain, כתב העת לנוירולוגיה, בוצע על ידי צוות נרחב מאוניברסיטאות דרום קליפורניה, בית הספר לרפואה של אוניברסיטת ווייק-פורסט בצפון קרוליינה, סטנפורד, בית החולים "בריגהאם אנד וומנ'ס" ואוניברסיטת הרווארד, בית החולים הכללי של מסצ'וסטס והמעבדה למדעי המוח במכון הלאומי לחקר ההזדקנות, בבולטימור.

אוכלוסיית המחקר כללה 998 נשים בגילאי 87-73, ללא דמנציה. הן עברו מעל לעת מבחני זיכרון ולמידה וכן MRI כדי לעקוב אחרי תהליכי התנוונות שחלו במוח. הניקוד שניתן בכל מבדק כזה היה על פי סולם הציונים המקובל לגבי הצגת שלבי ההתנוונות במוח כפי שהם נראים אצל חולי אלצהיימר. במקביל, נאספו נתונים לגבי רמות זיהום האוויר כפי שסופקו בידי הסוכנות הפדרלית להגנה על הסביבה (EPA) באזורי המגורים והשהות של כל אחד ממשתתפות הניסוי.

לאורך המעקב שנמשך 11 שנה עלה שככל שהנשים שהשתתפו בניסוי זה נחשפו יותר זמן לאוויר מזוהם בחלקיקים האולטרה-זעירים PM2.5 החודרים בקלות לריאות ולזרם הדם, כך התוצאות שהן השיגו במבדקים הקוגניטיביים היו נמוכות יותר.

לאחר שנוטרלו נושאים כמו דמנציה או שבץ הגיעו החוקרים למסקנה שיש כנראה השפעה שלילית חמורה של זיהום האוויר כשמדובר בחלקיקי ה-PM2.5 כפי שהם נראו בדימות ב-MRI שהציג שינויים מבניים ניווניים שחלו במוח, וכל זאת עוד לפני שבאו לידי ביטוי תסמינים קליניים של דמנציה. חלקיקים זעירים אלה שבאוויר המזוהם, מחוללים שינוי במוח ובכך מואצת הירידה בזיכרון, הסבירו החוקרים את ממצאי עבודתם.

במקביל פורסם בשבוע שעבר ב-BMJ מחקר נוסף שהובל בידי פרופ' פרנצ'סקה דומיניצי מאוניברסיטת הרווארד שבו נותחו נתונים מתוך יותר מ-95 מיליון תביעות לחברות ביטוח בריאות בארה"ב, שהוגשו בין השנים 2000 ל-2012 לקבלת החזרי הוצאות האשפוז בבתי החולים של בני 65 ומעלה.

החוקרים בחנו לגביהן את השאלה אם אנשים אלו נחשפו לזיהום אוויר באזורי מגוריהם לפני הגעתם לבית החולים. זיהום האוויר בחלקיקים זעירים נגרם עקב פליטות ממנועי כלי רכב ותחנות כוח. החוקרים בדקו באופן פרטני את רמת זיהום האוויר במקום המגורים של כל מאושפז, לפי מיקוד כתובתו ובהתבסס על מדידת זיהום האוויר שנעשתה באותו אזור. כן נבדקה רמת זיהום האוויר בחלקיקי PM2.5 ששררה במשך יומיים באזור בית החולים שבו שהה כל מאושפז. הובאו בחשבון גם גיל, מעמד סוציואקונומי, השמנת יתר של כל אחד מהמאושפזים וכן שינויים שחלו בטמפרטורות הסביבה בכל אזור.

החוקרים ציינו כי הממצאים שלהם תאמו לממצאי מחקרים קודמים בדבר ההשפעה השלילית – אפילו כשמדובר בחשיפה קצרת זמן בעלייה שחלה בזיהום האוויר המקומי – על אי ספיקת לב, דלקת בדרכי השתן וכן התקפי לב. החוקרים חישבו שגם כשמדובר היה בעלייה קלה ברמת זיהום האוויר במשך יומיים בלבד, כשמדובר בבני 68 ומעלה, יותר אנשים מקבוצת גיל זו הגיעו למחרת החשיפה לבתי חולים עם תלונות שונות על הרעה בבריאותם.

במחקר חושב כי העלייה הקלה בזיהום האוויר הגבירה סיכון לאשפוז בקבוצת גיל זו עקב אי ספיקת לב למשל ב-0.14%. כן נמצא קשר בין חשיפה לזיהום אוויר לבין תסמיני פרקינסון, אלח-דם, זיהום בדרכי השתן גם בקרב בני 39 ומעלה.

חישוב נוסף העלה כי לחשיפה לזיהום אוויר גם למשך זמן קצר יש קשר לעלייה שנתית ממוצעת בתמותה – 634 בני אדם, כאשר עלויות טיפול המשכי שנדרשו לאחר האשפוז הסתכמו בכ-100 מיליון דולר בשנה.

נושאים קשורים:  זיהום אוויר,  נזקי זיהום אוויר,  אלצהיימר,  חדשות
תגובות