חדשות

תחזית: עד סוף המאה בני האדם יהיו גבוהים יותר וכבדים יותר

מחקר חדש מצא: השינויים במדדי הגוף, הגובה והמשקל יתרחשו ברוב מדינות תבל, ה-BMI יגדל וצריכת המזון תזנק ב-80% | המוני אנשים יגדילו את צריכת המזון הזול, העשיר בקלוריות ודל ברכיבים תזונתיים

"הגובה ומשקל הגוף של בני האדם יעלו ותת תזונה תהיה תופעה שכיחה על כל המשמעות של תוצאי הבריאות שלה"

עד סוף המאה בני האדם יהיו גבוהים יותר, עם BMI גדול יותר וכדי לתחזק את גופם הם יזדקקו ליותר מזון, כלומר צריכת הקלוריות שלהם תעלה. לפי תחשיב עדכני, מדובר בזינוק של 80% לעומת הדרישה העכשווית למזון. לכל אלה יש השלכות בעלות משמעות רבה על הבריאות ועל תחלואה.

מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת גטינגן בגרמניה ופורסם בשבוע שעבר בכתב העת המדעי המקוון PLoS One חישב את העלייה הצפויה ב-BMI ובגובה של בני האדם תוך הערכת הצרכים התזונתיים שיידרשו לתחזוקת גופם. החוקרים, ובראשם פרופ' סטפן קלאסן, הדגישו כי להערכתם השינויים במדדי הגוף, הגובה והמשקל של בני האדם יתרחשו ברוב מדינות תבל, וכל זאת לצד התחזית הצפויה לגידול באוכלוסיות שיזדקקו לכמויות גדולות יותר של מזון.

בדו"ח צוין כי 60% מצריכת הקלוריות החזויה עד שנת 2100 מיוחסת לגידול הצפוי באוכלוסיית העולם. אפילו אם הגובה הממוצע וה-BMI יישארו במצב יציב, הדרישה למזון תגדל מאוד. 20% משיעור הדרישה החזוי הוא בגלל הצורך לתחזק אנשים גדולים ו"כבדים" יותר וגם רבים יותר.

החוקרים הביאו לדוגמה שתי מדינות, המייצגות שתי קצוות בתחזית: במקסיקו, ציינו רואים כבר עתה עליה חדה ב-BMI של האזרחים המקומיים והיא צפויה להימשך. בהולנד, הגובה הממוצע של בני האדם עומד עתה על 183 ס"מ והוא עלה ב-13.1 ס"מ בין 1914 לבין 2014. "השינויים וההתפתחויות בשתי מדינות אלו מובהקים במידה גדולה והם מייצגים תרחיש ריאליסטי מאד לגבי שאר העולם", סבורים מחברי המחקר.

לשם השוואה: הגובה הממוצע של גברים בבריטניה עלה ב-11 ס"מ במאה האחרונה וכיום הוא 178 ס"מ, בעוד שהגובה הממוצע של נשים 161 ס"מ.

"אם ייצור המזון לא יתאים עצמו לצריכה שתידרש, צפויות במדינות רבות להופיע בעיות בעלות משמעות רבה לבריאות. אנשים עשירים יוכלו להשיג מזון מספיק כדי לתחזק את גופם ולשמר את הרגלי התזונה שלהם, אבל עניים יסבלו גם מעלייה במחירי המזון עקב העלייה בדרישה למזון. התוצאה תהיה: המוני אנשים בעולם יגדילו את צריכת המזון הזול, עשיר בקלוריות אבל דל ברכיבים תזונתיים בעלי חשיבות לבריאות, משקל הגוף של בני האדם הללו יעלה ותת תזונה תהיה תופעה שכיחה על כל המשמעות של תוצאי הבריאות שלה", ציינו החוקרים.

העלייה הדרמטית החזויה עד סוף המאה באוכלוסיות של מדינות ענק כמו ניגריה והודו, בשילוב דרישה ליותר קלוריות, תהיה בעלת משמעות נוספת. במדינות בתת הסהרה, שכבר עתה מתמודדות עם בעיית מחסור במזון לצד העלייה באוכלוסיות, הבעיה הזאת מתרחשת ממש לנגד עינינו והיא תחריף, מזהירים החוקרים.

במקסיקו, לדוגמה, ה-BMI במדינה זאת הוא השני במימדיו בעולם אחרי ארה"ב ועם זאת השינויים במקסיקו מתרחשים בקצב מהיר הרבה יותר. עד שנות ה-80 של המאה ה-20 בעיות הקשורות בתת תזונה היו הנושא המשמעותי ביותר בכל הנוגע לתזונת אזרחי מקסיקו אבל ב-2010 התברר כי שבעה מכל עשרה מקסיקנים נמצא כבר בעודף משקל משמעותי ושליש מהם מצויים תחת ההגדרה של השמנת יתר קלינית. ב-2012, סוכרת הנקשרת להשמנת יתר הפכה לגורם המוות היחיד הגדול ביותר בקרב המקסיקנים. המשמעות של בעיה זאת למערכת הבריאות ולרפואה היא ברורה.

נושאים קשורים:  תזונה,  גובה,  משקל,  השמנה,  מזון,  חדשות,  BMI מדד מסת הגוף,  מחקר
תגובות
אנונימי/ת
17.12.2019, 09:37

בקיצור, תעשו פחות ילדים