חדשות

מחקר חדש: כלי הדם אצל נשים מזדקנים מהר יותר מאשר אצל גברים

במחקר אמריקאי נמצא כי נשים מציגות סימנים של עלייה מתקדמת בערכי לחץ הדם מוקדם יותר בחיים ונמצאות בסיכון גבוה יותר למחלה קרדיווסקולרית לעומת גברים עם יל"ד באותו גיל

בדיקת לחץ דם באישה. צילום: שאטרסטוק

מחקר חדש שנעשה במכון הלב של המרכז הרפואי Cedars-Sinai בלוס אנג'לס, מצא, לראשונה, שכלי הדם אצל נשים – בכלל זה כלי הדם הגדולים והעורקים הקטנים – מזדקנים בקצב מהיר יותר לעומת אלה של גברים ותחילת תהליך ההזדקנות אף הוא מוקדם יותר. ממצאי המחקר פורסמו בסוף השבוע שעבר ב-JAMA Cardiology.

לדברי מחברי הדו"ח, הממצאים עשויים לסייע במתן הסבר מדוע נשים נוטות לפתח צורות אופייניות שונות של מחלה קרדיווסקולרית ובתזמון שונה מאשר גברים.

המחברת הבכירה של דו"ח המחקר, ד"ר סוזן צ'נג, מנהלת המכון למחקרי בריאות הציבור במכון הלב הקליפורני, אמרה עם פרסום הממצאים: "רבים מאיתנו בעולם הרפואה מאמינים משכבר, שעם הזמן, נשים 'מדביקות את הפיגור' שלהן לעומת הגברים בכל הנוגע לסיכון למחלה קרדיווסקולרית. אלא שהמחקר שלנו, לא רק שאישר כי אצל הנשים הביולוגיה שונה וגם הפיזיולוגיה שונה בהשוואה לגברים, הוא מתאר לראשונה מדוע זה כך וגם מדוע נשים יותר רגישות לפתח טיפוסים מסוימים של מחלה קרדיווסקולרית בנקודות זמן שונות בחייהן".

המחקר ניתח נתונים ממצאים ממקומות שונים ברחבי ארה"ב לגבי מדידות לחץ דם – אינדיקטור קריטי לסיכון למחלה קרדיווסקולרית. בכך הכל נותחו נתונים לגבי כ-145 אלף מדידות לחץ דם שנעשו במשך 43 שנה בקרב 32,833 בני אדם, 54% מהם נשים בטווח הגילים שבין חמש שנים ל-98 שנה.

מאחר שהסיכון של אדם לפתח התקף לב, אי ספיקת לב או שבץ מתחיל להתבטא באופן טיפוסי כאשר מתברר שיש לו יתר לחץ דם, "צלל" צוות המחקר כדי למצוא רמזים לסיבה לכך וכן למתכונת ולתבנית ההתפתחות של המצב הזה. במקום להשוות את הממצאים הללו בין נשים לבין גברים, הצוות ביצע את ההשוואה בין נשים לבין נשים אחרות ובין גברים לבין גברים אחרים.

הגישה המחקרית הזאת אפשרה לזהות את ההתקדמות ואת ההתפתחות של התפקוד הווסקולרי אצל נשים וכך לראות שבכל זה קיימת שונות לעומת גברים. למעשה, נשים הציגו סימנים של עלייה מתקדמת בערכי לחץ הדם מוקדם יותר בחיים לעומת גברים.

"הנתונים שלנו הראו שקצבי ההאצה בעלייה בלחץ הדם גבוהים יותר באופן מובהק אצל נשים מאשר אצל הגברים ותחילת התבטאותם מוקדמת יותר בחיי הנשים", הדגישה ד"ר צ'נג המשמשת כראש יחידת המחקר למחלות קרדיווסקולריות של נשים במרכז הרפואי בלוס אנג'לס. "פירוש הדבר הוא שאם נגדיר את סף יתר לחץ הדם בדיוק באותה הדרך, הרי שאישה עם לחץ דם גבוה נמצאת קרוב לוודאי בסיכון גבוה יותר לפתח מחלה קרדיווסקולרית לעומת גבר עם אותם ערכי לחץ דם והגדרה שיש לו יתר לחץ דם, כאשר שניהם באותו הגיל".

מחברי המחקר סבורים כי ממצאים אלה ישמשו לניסוח קווים מנחים עדכניים לרופאים ויובילו למחקר עם "כיוון חשיבה אחר". "אין לתוצאות מחקרים שנעשו על גברים השלכות ישירות על נשים ואין לאמוד אותם לגבי נשים", סבורים החוקרים.

נושאים קשורים:  רפואה מגדרית,  לחץ דם,  יתר לחץ דם,  חדשות,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות