סקירה

עדכונים מכנס סיינט גאלן 2019 בנושאים הקשורים לטיפול קרינתי בסרטן שד מוקדם

כנס סיינט גאלן הינו כנס בינלאומי אשר מתקיים אחת לשנתיים, מזה שנים רבות. הכנס עוסק בטיפול בסרטן שד מוקדם והוא מתווה קווים מנחים בטיפול בסרטן השד מצד כל הדיסציפלינות הטיפוליות

12.02.2020, 12:25
רדיותרפיה (צילום: שאטרסטוק)

מאת ד"ר רפאל פפר, מנהל המכון האונקולוגי, אסותא רמת החייל

כנס סיינט גאלן הינו כנס בינלאומי אשר מתקיים אחת לשנתיים, מזה שנים רבות. הכנס עוסק בטיפול בסרטן שד מוקדם והוא מתווה קווים מנחים בטיפול בסרטן השד מצד כל הדיסציפלינות הטיפוליות.
שיאו של הכנס הוא 'קונצנזוס סרטן השד של סיינט גאלן' בו כ-60 אונקולוגים, כירורגים, מקרינים ופתולוגים מובילי דעה מכל העולם בתחום הטיפול בסרטן השד, נאספים על במה אחת ומקיימים הצבעה חיה באשר לפרקטיקה הטיפולית העכשווית בסרטן השד. לאור ההצלחה הרבה של תוצאות הטיפול בשנים האחרונות, המגמה העיקרית היא לבחור באיזה מקרים ניתן לקצר או לוותר על טיפולים משלימים מסוימים.

היפופרקציונציה (Hypofractionation)

בסיינט גאלן התקבלה הסכמה רחבה (84%) באשר לקיצור משך הטיפול הקרינתי לשד בלבד (לאחר למפקטומיה). כיום, ההמלצה היא לתת סדרה של 15-16 טיפולים יומיים במשך כ-3 שבועות, עבור כלל הנשים (כולל צעירות מתחת לגיל 50). זאת בהתאם לתוצאות של מספר מחקרים קליניים מבוקרים ובהתאם ל-guidelines העדכניים. 65% מהמצביעים חשבו שגישה זו נכונה גם לגבי נשים שעברו מסטקטומיה, וכן לגבי נשים המקבלות טיפול קרינתי לבלוטות הלימפה בבית השחי בנוסף לטיפול הקרינתי לשד.

לקריאה נוספת:
עדכונים מכנס סנט גאלן בנושא הטיפול הסיסטמי בסרטן שד מוקדם (ד"ר הדר גולדווסר)

טיפול קרינתי לאחר טיפול טרום ניתוחי

אחת משאלות ההצבעה הציגה מקרה של מטופלת עם סרטן שד מסוג triple negative בשלב T3N0 שהשיגה תגובה פתולוגית מלאה (pCR) לאחר טיפול כימי טרום ניתוחי. מעל ל-75% מחברי הועדה חשבו שהיא צריכה לקבל טיפול קרינתי משלים, זאת בהתאם לשלב המחלה בעת ההתייצגות וטרם הטיפול הכימותרפי.

עבור מטופלות עם מעורבות קלינית של בלוטות הלימפה בבית השחי בפרזנטציה הראשונית, וללא מעורבות פתולוגית של בלוטות הלימפה בבית שחי לאחר הטיפול הסיסטמי הטרום ניתוחי, 49% מחברי הועדה חשבו שטיפול קרינתי לבלוטות הוא הטיפול הסטנדרטי אצל כל המטופלות. כמו כן, 25% נוספים חשבו שיש להקרין את בלוטות הלימפה רק בנוכחות גורמי סיכון (גודל הגידול הראשוני, דרגת ממאירות, חדירה וסקולרית ומספר בלוטות חשודות). 7% חשבו שיש להקרין את בלוטות הלימפה כאשר אין תגובה פתולוגית מלאה (pCR) בשד. רק 19% מחברי הועדה הצביעו כי טיפול קרינתי משלים לבלוטות הלימפה בבית השחי אינו הטיפול הסטנדרטי.

טיפול קרינתי לבלוטות לימפה בבית השחי

96% מחברי הועדה בסיינט גאלן חשבו שיש צורך בטיפול קרינתי משלים לבית השחי בנוכחות 4 או יותר בלוטות לימפה נגועות. 2% היו ממליצים על טיפול קרינתי משלים רק בנוכחות גורמי סיכון נוספים, ו-2% לא היו ממליצים על טיפול קרינתי כלל. עבור מטופלות עם 1-3 בלוטות נגועות רק 31% היו ממליצים על טיפול קרינתי משלים בכל מקרה, ואילו 59% מחברי הועדה היו ממליצים על טיפול קרינתי משלים רק בנוכחות גורמי סיכון נוספים. חשוב לציין, כי לפי המטה-אנליזה שפורסמה ב-NEJM ב-2015 וגם לפי עבודות של ה-EORTC, קיים יתרון בהישרדות לאחר טיפול קרינתי לבלוטות הלימפה בבית השחי, גם בקרב נשים להן הייתה מעורבות של 1-3 בלוטות לימפה בבית השחי.

טיפול קרינתי לאחר מסטקטומיה ושחזור

על אף שיעור גבוה יותר של סיבוכים קוסמטיים, כולל פגיעה והצטמקות השתל לאחר טיפול קרינתי לשד בנוכחות שתל, הרוב המוחלט (86%) של המצביעים חשבו ששחזור אינו משפיע על האינדיקציות לטיפול קרינתי לאחר מסטקטומיה.

הטיפול המשלים האופטימלי בנשים מעל גיל 70 עם גידול T1 מסוג ER+ שנתגלה בבדיקת סקר

בקרב חברי הועדה בסיינט גאלן, 4% המליצו לא לתת שום טיפול משלים, 36% הצביעו לתת טיפול הורמונלי בלבד, 4% הצביעו לטובת טיפול קרינתי בלבד ו-56% המליצו על טיפול קרינתי יחד עם טיפול הורמונלי.

נקודת המבט הישראלית

בסמוך לכנס סיינט גאלן, התקיים כנס השד השנתי של חוג השד מטעם האיגוד האונקולוגי במרכז פרס לשלום. הכנס שילב את הצבעת האונקולוגים, הכירורגים, המקרינים והפתולוגים בארץ אשר היו דומות להצבעות הקונצנזוס בסיינט גאלן. חשוב לציין כי לחלק מהנושאים שהועלו לדיון, עדיין לא קיימים מחקרי פאזה 3 אשר מהווים דרגה גבוהה של הוכחה( level 1 evidence), ולכן ישנה חשיבות מכרעת לדעת המומחים בנושאים אלה.

לסיכום, כיום מתקיימים מחקרים רנדומליים פרוספקטיביים לחלק מהנושאים שהועלו בכנס. ביניהם, הטיפול הקרינתי האופטימלי לאחר השגת pCR כתגובה לטיפול סיסטמי טרום ניתוחי, וכן האם נחוץ טיפול קרינתי משלים לנשים מבוגרות מעל גיל 70 עם גידול בעל מאפיינים ביולוגיים טובים. אצל רוב הנשים עם סרטן השד, קיים קונצנזוס שניתן לקצר הטיפול לכ-15 פרקציות. שאלה נוספת שנחקרת בימים אלה היא מהי מידת הפרקציונציה המתאימה לאחר מסטקטומיה ושחזור.

Reference:

Balic M, et al. Breast Care 2019; 14:103-110

המאמר בחסות רוש פרמצבטיקה

נושאים קשורים:  סקירה,  סרטן שד מוקדם,  כנס סנט גאלן