נגיף הקורונה

הרופא הסיני שגילה את ה-SARS: תקופת הדגירה של נגיף הקורונה ארוכה יותר

ניתוח נתונים של אלף החולים הראשונים בסין מעלה: תקופת הדגירה המירבית של נגיף הקורונה עלולה להימשך 24 יום ולא 14 | חוקרים בריטים מעריכים: שיעור התחלואה יגיע עד חצי מיליון בני אדם

מגיפת הקורונה, הדבקה חוזרת. צילום: שאטרסטוק

מחקר חדש שפורסם אתמול (ב') באתר MedRxiv - מיזם מידע על מחקרי רפואה המשותף ל-BMJ, אוניברסיטת ייל ומעבדות קולד ספרינג הרבור בארה"ב, טוען כי תקופת הדגירה של נגיף הקורונה החדש עשויה להימשך בין שלושה ימים ל-24 יום ולא כפי שהעריכו עד כה שהיא נמשכת עד 14 יום. הדו"ח נכתב על ידי צוות של 37 רופאים סינים מומחים בתחומיהם, שהדגישו בראש הדו"ח כי מאמרם לא עבר ביקורת-עמיתים ואין להשתמש בו לצורכי הנחיה בטיפול רפואי.

מחברי הדו"ח הסתמכו על ניתוח נתונים לגבי 1,099 החולים הראשונים שנדבקו בנגיף כולם בסין והם נדבקים-מאומתים בזן הנגיף הספציפי הזה. הם נקלטו ב-552 בתי חולים שונים במחוז חוביי והעיר ווהאן, מוקד ההתפרצות. הגיל החציוני של החולים היה 47, כאשר 41.9% היו נשים. אלא שרק 1.18% מהם נדבקו בעקבות מגע ישיר עם חיות בר שסומנו כמאכסני הנגיף (עטלפים, ככל הנראה). 71.8% היו חולים שבאו במגע עם תושבים בווהאן.

כל החולים עברו בדיקות רדיולוגיות רגילות של CT בעת קליטתם בבתי החולים ו-55 מהם, שהציגו תסמינים חמורים לצד תוצאות בדיקות מעבדה שעברו, נכנסו לטיפול נמרץ. 15 מהם מתו במהלך התקופה.

ראש הצוות שכתב את הדו"ח הוא הרופא הסיני שגילה את נגיף ה-SARS ב-2003 ועתה מונה על ידי רשות הבריאות העליונה של הממשל הסיני כיועץ ראשי לטיפול במשבר הנוכחי.

בדו"ח צוין שיותר מ-80% מהחולים שהיוו את אוכלוסיית המחקר פיתחו לימפופניה (Lymphopenia) – תופעת ההפחתה בסוג מסוים של תאי דם לבנים שהם קו ההגנה הראשון של הגוף – הנגרמת כתוצאה מזיהומים, ביניהם שפעת. בדרך כלל ההתאוששות ממנה עצמונית.

לפי מודל מתמטי שבוצע בבית הספר לבריאות ורפואה טרופית בלונדון, התקופה החציונית של הדגירה היא 5.2 ימים, קצרה מכפי שהעריכו. לפי אותו מודל, שיא המגיפה יהיה באמצע פברואר. הפער בין הופעת התסמינים ועד שמתקבל אימות ההדבקה בנגיף המסוים הזה הוא 6.1 ימים. עוד מעריך המודל כי ייתכן ששיעור התחלואה יגיע עד חצי מיליון בני אדם.

חוקר אחר, מאוניברסיטת באזל בשווייץ, לפי דיווח של סוכנות בלומברג, סבור כי מספר הנדבקים עשוי להיות גבוה הרבה יותר משום שיש תסמינים קלים או לא-מאופיינים, לפחות בשלב הזה.

בתגובה לדו"ח המחקר הסיני, אמר פרופ' פול האנטר מאוניברסיטת איסט-אנגליה לתקשורת הבריטית: "אמנם תקופת דגירה שמגיעה עד ל-24 יום מעוררת דאגה, במיוחד עבור אלה שכבר נמצאים עתה בבידוד/ הסגר ויידרשו להימצא כך אולי יותר זמן. אלא שרק קבוצה קטנה מהחולים עליהם מדווח במאמר הרפואי אכן חוו תקופת דגירה כה ארוכה".

מעל 43 אלף איש חולים בעולם

מספר החולים המדווח הבוקר (ג') עומד על 43,101 בכל העולם. מספר המתים חצה את קו האלף ועלה ל-1,018, מתוכם 1,016 בסין. 30,695 מהחולים מוגדרים במצב מתון קל, 7,345 במצב קריטי חמור. עד כה החלימו 4,043 איש.

ביפן עלה מספר החולים ל-161 - מזה 65 מקרים מאומתים חדשים, בסינגפור מספר החולים הוא 45, בהונג קונג - 42, בתאילנד - 32 ובארה"ב - 13 חולים (נוסף מקרה אחד לעומת אתמול).

בישראל, הוציא אמש משרד הבריאות הודעה רשמית לפיה "בשעות האחרונות הגיעו למשרד הבריאות הודעות בדויות (״פייק ניוז״) שפורסמו גם ברשתות החברתיות בנוגע לנגיף הקורונה ולפיהן מאושפזת חולת קורונה בישראל". בבית החולים הלל יפה בחדרה מיהרו להודיע כי זו ידיעה כוזבת.

השר יעקב ליצמן אמר: "הוראות משרד הבריאות להימנעות מהתפשטות נגיף הקורונה מופצות אונליין בצורה רשמית ובאופן שוטף. יש להיזהר ממידע פייק שאינו מוסמך וגורם לבלבול מיותר בציבור הרחב. המידע הרשמי בהקשר לישראל נמצא באתר ייעודי שהקים משרד הבריאות. הפצת מידע כוזב היא בגדר עבירה על החוק. משרד הבריאות יעביר למשטרת ישראל פנייה לבדיקת הנושא".

אמש (ב') דווח על ידי חברת החדשות (ערוץ 12) כי ייתכן שמשרד הבריאות יוציא את יפן מרשימת המדינות שלגביהן ניתנה שלשום "המלצה לשקול מחדש אם להגיע אליה בתקופה הקרובה". הסיבה לשינוי הצפוי: יפן מוערכת בין המדינות שבהן מערכת בריאות המסוגלת לתת מענה הולם כשמדובר בהתפרצות כזאת. לא מן הנמנע שגם הופעלו על ישראל לחצים מגורמים רשמיים בטוקיו לחזור בה מההמלצה הקודמת.

עם זאת, ייתכן שכבר היום או בימים הקרובים תפורסם המלצה להימנע מהגעה לכנסים בינלאומיים רבי משתתפים. זאת כד למנוע חשיפה לאנשים שנדבקו או נמצאים ב"שרשרת ההדבקה" מגורם כלשהו שהיה קודם לכן בסין או באחת המדינות השכנות לה שסומנו כ"נגועות", הגם שמספר החולים בהן לפי דיווחים רשמיים איננו גבוה, לפי שעה, דוגמת סינגפור או הונג קונג.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  סארס,  מגיפה,  התפרצות מחלה,  סין,  מחקר
תגובות
אנונימי/ת
11.02.2020, 08:17
אנונימי/ת
11.02.2020, 08:18

למטה מספר המתים והנדבקים בסין לפי דברי מיליארדר סיני.

11.02.2020, 12:14

מישהו עשה השוואה מבחינת אחוזי תמותה , להתפרצות שפעת החזירים או השפעת הספרדית ?
לא נראה לי שיש הבדל גדול, אבל יש הרבה יותר היסטריה.