קורונה עולמי

רופאי ילדים מזהירים: אפשרות לקשר נדיר בין קורונה לתסמונת קוואסקי

החברה הבריטית לטיפול נמרץ ילדים מתריעה: נגיף הקורונה גרם להופעת תסמינים של שני מצבי חולי נדירים: תסמונת ההלם הרעלי ותסמונת קוואסקי

טיפול נמרץ ילדים. אילוסטרציה

רופאי ילדים בבריטניה וגם מומחה אמריקאי פרסמו השבוע בשני כתבי עת מקצועיים אזהרה לפיה קיימת אפשרות לקשר שבין COVID-19 לבין "תסמונת זיהומית נדירה בלתי רגילה בקרב ילדים – תסמונת קוואסקי".

ה-NHS הבריטי הפיץ הודעת התרעה לרופאים על כך שיש מספר קטן מאוד של מקרים שבהם ילדים שנדבקו בקורונה נזקקו לטיפול ביחידות טיפול נמרץ עקב "זיהום רב מערכתי".

החברה הבריטית לטיפול נמרץ ילדים עומדת מאחורי ההתרעה ובהודעתה הודגש שחלק מהילדים נבדקו ונמצאו חיוביים לנגיף אבל אחרים לא. התסמינים שאלו הציגו ופורטו בהודעה "זהים לתסמינים שמציגים שני מצבי חולי נדירים תסמונת ההלם הרעלי ותסמונת קוואסקי. הראשונה היא מצב שיש בו איום על החיים והרעילות היא תוצר של סוגים שונים של חיידקים. מחלת קוואסקי היא מחלת ילדות הנגרמת עקב זיהום בדפנות כלי הדם ובמקרים קשים עלולה לגרום לנזק בלב.

בכל מקרה האזהרה מדגישה שבכל בריטניה עד כה יש דיווחים על כתריסר ילדים עם התסמונת הזיהומית. כן הופצו על כך דיווחים מספרד ואיטליה. רופאים מאוניברסיטת סטנפורד דיווחו באחרונה ב-Pediatrics  במאמר טרם פרסום רשמי על מקרה של תינוק בן שישה חודשים שאובחן עם מחלת קווסאסקי והיה גם חיובי לקורונה.

רופאים אחרים סבורים שהקשר בין שני אלה איננו מפתיע, כפי שהגדירה זאת ד"ר קורטני גידנגיל (Courtney Gidengil), רופאה בכירה וחוקרת בתחום מדיניות בריאות במכון המחקר ראנד, מומחית למחלות זיהומיות בילדים מבוסטון. היא הסבירה שהגורם לתסמונת קוואסקי איננו ידוע אבל אחת התיאוריות המובילות בנושא זה היא שה"טריגר" להופעתה הם זיהומים מנגיפים שכיחים וייתכן שביניהם גם ה-SARS-CoV2, מחולל ה-COVID-19.

"לא יהיה זה מפתיע אם יתברר שנגיף הקורונה עלול גם לגרום למחלה זאת בכל הנוגע להיות הנגיף גורם מעודד", ציינה ד"ר גידנגיל. "כבר עתה ידוע שהנגיף מחולל סערה ציטוקינית – תגובה אגרסיבית במיוחד ובלתי נשלטת של המערכת החיסונית שעלולה לגרום נזקים לאיברי גוף רבים ולכן זה גם מתאים לתיאור בהתרעה שהופצה בקרב רופאים בבריטניה".

עם זאת, עדיין מוקדם לומר בוודאות שנגיף הקורונה עומד מאחורי התסמונת הזיהומית בקרב ילדים ולשם כך סבורה המומחית מבוסטון יש צורך בעוד מידע, כולל זיהוי מלא של הפתוגן הקשור לאותה תסמונת. "זוהי אזעקת אזהרה", הגדירה המומחית את המקרה שתואר.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  תסמונת קוואסקי,  קורונה,  טיפול נמרץ ילדים,  קורונה בילדים
תגובות
אנונימי/ת
06.05.2020, 22:56

המושג הנכון הוא תסמונת דלקתית ולא זיהומית. בקוואסקי הפגיעה בכלי הדם היא אינפלמטורית ולא זיהומית-אוטואימונית

אנונימי/ת
13.05.2020, 06:36

אינני רופאה. בני כנראה חלה בקווסאקי כשהיה בן 10 חודשים. לדברי רופאי רמב"ם זו "כנראה" היתה תסמונת קווסאקי ( לפני 13 שנה!). האם יש סיכוי שהוא חסין לקורונה?

אנונימי/ת
13.05.2020, 10:28

לצערי לא, אין קשר בין הדברים.

אנונימי/ת
17.05.2020, 12:43

לא הוכח (ולא יוכח) קשר ישיר, לא מקבלים הכרעות על סמך קורלציה, משום מה היה נראה לי שמי שמרבה למצוא את כל הסיבוכים הנדירים הללו הם עובדי מערכת החינוך שלא רוצים לחזור לעבודה.