חדשות

המתמחים: "ההחלטה על קיצור תורנויות התקבלה כבר ב-2011 – לא יקנו אותנו בהבטחות חלולות"

נציגי ארגון מרשם מטילים ספק בתמיכתה של הר"י במאבקם: "הם לא עשו דבר מאז שנחתם ההסכם ב-2011 שבו הוסכם על קיצור התורנויות והתנגדו נחרצות לתביעת המתמחים בבית הדין לעבודה ב-2014"

מאבק המתמחים לקיצור תורנויות. צילום: ארגון מרשם

היחסים המתוחים בין הר"י לארגון המתמחים מרשם נחשפו הבוקר (ג') בדיון בוועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת על רקע מאבק המתמחים לקיצור התורנויות. יו"ר הר"י פרופ' ציון חגי, שנכח בישיבה, ציין כי פיילוט לקיצור התורנויות אמור היה לצאת לפועל לפני תחילת משבר הקורונה, אך נציגי "מרשם" טענו כי ההצהרות של ההסתדרות הרפואית אינן נכונות ונציגת משרד הבריאות בוועדה, שרי פנג שגב, מנהלת תחום חלופות הוצאה על שירותי בריאות, אף אישרה זאת ואמרה כי "הם לא מכירים שהיתה כוונה כזו".

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם, אמרה לאחר הדיון: "לא קונים אותנו בהצהרות חלולות מתוכן על קיום פיילוטים שנולדו מאתמול להיום - עד שלא נראה תוצאות אמיתיות בשטח, אנחנו נמשיך את המאבק". הערב צפויים עשרות מתמחים וסטודנטים להפגין בכיכר פריז בירושלים, בסמוך לבית ראש הממשלה.

נציג ארגון מרשם, דר" אילן ריכטר, אמר במהלך ישיבת הוועדה: "תורנויות של 26 שעות הן פשע כנגד המתמחים והמטופלים כאחד. אנחנו לא מאמינים להר"י שיובילו מהלך כזה כשם שהם לא עשו דבר מאז שנחתם ההסכם ב-2011 שבו כבר הוסכם על קיצור תורנויות או כפי שהתנגדו נחרצות לתביעת המתמחים לקיצור תורנויות בבית הדין לעבודה בשנת 2014.

"השאלה שצריכה לעמוד על הפרק היא לא האם לקצר את התורנויות אלא איך לקצר אותן. אף אחד לא היה רוצה שבן המשפחה שלו יעלה על הרכב עם נהג שהפעם האחרונה שבה הוא ישן היתה לפני  2 שעות. הוא בטח לא היה רוצה שאותו אדם ייתן לו טיפול שעה קודם."

ד"ר ביטון הוסיפה: "לא יקנו אותנו עם סיסמאות על פיילוטים ומחקרים ועבודות מטה. היו תשע שנים שלמות לעשות את זה. אנחנו רוצים לראות תוצאות בשטח. מי שחושב שהצהרות שנולדו מאתמול להיום על פיילוטים לבחינת קיצור התורניות מספקות אותנו, מנותק מהשטח ומתנער מהמחויבות שלו כלפי שלומם ובריאותם של המתמחים והמטופלים כאחד".

בארגון מרשם ביקשו להדגיש כי ההחלטה על קיצור תורנויות התקבלה כבר בהסכם 2011 אבל דבר לא נעשה כדי להוציא לפועל את האמור בהסכם. תגובת ההסתדרות הרפואית בנושא לא התקבלה עד כה.

בתוך כך נודע ל"דוקטורס אונלי" כי בבתי החולים של שירותי בריאות כללית – הבעלים של 14 מבתי החולים הציבוריים בישראל, כשליש מכלל מוסדות האשפוז הכללי – מתגבש מודל לפיו יאפשרו למתמחים תורנות של 16 שעות. מ"הכללית" נמסר כי "המודל מתוכנן בשיתוף מנהלי המחלקות בבתי החולים ויתבצע בשלב ראשון פיילוט בשלושה בתי החולים של הקופה, אך עדיין לא נקבע סופית היכן  ובאילו מחלקות מסוימות". בשירותי בריאות כללית מועסקים כיום כ-1,600 רופאים מתמחים. לביצוע הפיילוט תידרש תוספת תקנים, נמסר בדיווח.

מנכ"ל משרד הבריאות: "צריך לחבק את המתמחים"

אמש גם נודע כי מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הביע תמיכה במאבק המתמחים שמתנגדים לחזור למתכונת של משמרת בת 26 שעות רצופות, וזאת לאחר שבתקופה האחרונה כחלק מהפעילות שנעשתה בבתי החולים לשם טיפול בחולי קורונה, הם עברו למתכונת של 12 שעות בלבד ובצוותים נפרדים וקבועים. מתכונת זאת נתקבלה בברכה משום שהיא "נראית יותר שפויה", כפי שציינו המתמחים עצמם וגם התומכים במאבקם.

בדיווח אחר בערוץ 12 אתמול נמסר כי בר סימן טוב אמר למקורביו: "עומס העבודה של המתמחים לא יכול להיות כפי שהיה לפני התפרצות הנגיף. אני חושב שצריך לחבק את המתמחים ולתת מענה לבעיה של התורנויות הארוכות והמרובות".

בדיווח נמסר כי בשלב הראשון יוצע להפחית את התורנויות של המתמחים לארבע בחודש - כיום רובם עושים שש תורנויות וחלקם אף מגיעים לעשר תורוניות בחודש.

גיבוי לעמדת המתמחים העניק גם פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל "איכילוב" כשאמר באולפן חדשות 12 כי "יש ללכת לקראת המתמחים, להאזין למצוקות שלהם. 40% מעבודה שלהם היא בכלל ניירת. אפשר להוריד אותה מהם על ידי הפעלת מזכירות המתפקדת גם בלילה במחלקה וכן על ידי הוספת פרמדיקים שיבצעו פעולות שונות שניתן להוריד מהרופא".

בכתבה של עידו אפרתי הבוקר ב"הארץ" תיארו רופאים מתמחים כיצד נראית עבודתם במשמרת בת 26 שעות. הרופאים שצוטטו בדיווח זה סיפרו על מקרים שבהם התבלבלו בין החולים שבהם טיפלו, שגו בתרופות שהנפיקו, איבדו את הסבלנות וכן על מקרים שבהם כרעו תחת עומס העבודה והיו מעורפלים ומטושטשים.

ד"ר אורי רוזן, מתמחה בפנימית ב"וולפסון", סיפר שכבר מצא עצמו כמה פעמים נרדם על ההגה בתום תורנות של 26 שעות ו"גלשתי לתוך הצומת. אני לא יודע מי היה מוכן לעלות על מטוס או אוטובוס כשהוא יודע שהאוחז בהגה עושה זאת כבר יממה ברצף". ד"ר רוזן תיאר כיצד בהיעדר מזכירה במחלקה הוא עסוק בלוגיסטיקה ומתי מתחילים כאבים ברגליים, תחושת רעב ובאיזו שעה בתורנות הוא כבר מרגיש שהוא מבצע עבודה גרועה בטיפול בחולים כי אין כוח, אמפתיה, סבלנות, כיצד ומתי טועים במתן תרופות.

המתמחים טוענים ש"עדיין יש לא מעט תגובות מתנשאות של רופאים בכירים שמספרים שהם עשו תורנות של 32 שעות וזה מה שעשה אותם לרופאים המצוינים שהם היום. "אבל אני מרגישה", אמרה ד"ר ביטון, "שככל שעובר הזמן התגובות האלו מתמעטות: יותר ויותר רופאים מומחים, כולל מנהלי מחלקות ובתי חולים, ואומרים שזה שהם עבדו ככה זה לא אומר שזה טוב".

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  מתמחים,  מאבק המתמחים,  חדשות,  ד"ר ריי ביטון,  הר"י,  קיצור תורנויות,  משמרות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
12.05.2020, 16:21

חשדנים, ובצדק. אנחנו יודעים מי עומד מולם שם בהר"י

אנונימי/ת
12.05.2020, 18:30

המאבק הפעם לא יהיה דומה למאבק לפני עשר שנים. הפעם יהיו תוצאות!!!