קורונה בישראל

"המכלול" – מערך ניהול צבאי יוקם לאיתור נשאי וחולי קורונה

מטרת הגוף החדש, בראשות תא"ל במיל' אורי זייפרט, לזהות 90% מנדבקים ולנהל עד 30 אלף בדיקות ביום | רופאי בריאות הציבור מתריעים: "מערך של גורמי חוץ חסרי מקצועיות רלוונטית יסכן את בריאות הציבור"

בדיקת חום למבקרים בשוק מחנה יהודה בירושלים. צילום: נתי שוחט /פלאש 90

במסגרת ההיערכות לקראת אפשרות להתפרצות שנייה של מגיפת קורונה בישראל ועל מנת להשתלט עליה במהירות, יש כוונה להקים "מערך לקטיעת שרשרת ההדבקה" שבו יועסקו 30-24 עובדים. צוות זה יהיה אחראי, בהתאם להמלצות שהוכנו במכון גרטנר של משרד הבריאות, על ביצוע הליך הבדיקות לאיתור נשאים וחולים, התחקור האפידמיולוגי המלא ועל הבידודים.

ועד איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית מתנגד להקמתו של גוף זה ולדבריו, "גוף ניהולי צבאי חיצוני ובלתי מקצועי לא יתרום לבקרת מחלות אלא יפגע קשות במערך האפידמיולוגי בישראל".

בדיווח ב"כלכליסט" אתמול (ד') נמסר כי מסמך ההמלצות להקמת הגוף הזה הוכן על ידי בכירים במערכת הבריאות בהשתתפות נציגים מהמל"ל, צה"ל והמשטרה. את הצוות הוביל מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב והשלמת המסמך נעשתה לקראת סיום תפקידו. בראש הצוות החדש אמור לעמוד תא"ל (מיל.) אורי ("זיפו") זייפרט, שהיה מפקד טייסת 106 ומפקד טייסת 69 וכן פיקח על בסיס תל נוף של חיל האוויר.

הגוף החדש, לפי הדיווח, יהיה כפוף להנחיות משרד הבריאות והמרכזי הלאומי להשתלטות על המגיפה (משל"ט). בין המשימות שיוטלו עליו לקצר את התהליך שבין נטילת דגימה מנדבק או חשוד כנדבק ועד קבלת התוצאה של הבדיקה ל-24 שעות לכל היותר ואף ל-12 שעות בלבד. יבוצעו אז 30 אלף בדיקות יומיות ללא טעויות שיוך ובמסגרת התחקור המערך יספק מענה ל-400 מקרים ביום בקרה. המטרה להשיג איתור של 90% מהנדבקים ולא פחות מ-70% מהם.

הגוף, שייקרא "המכלול", יפעל לפחות לשנה שלמה. ההתארגנות וההקמה של הגוף החדש יסתיימו עד סוף החודש. הצוות אמור לכלול עובדים ממשרד הבריאות, שב"כ, משטרה, פיקוד העורף, מעבדות, קופות החולים, בתי החולים, מד"א ונציג המעברים (ימי, אווירי יבשתי).

ועד איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית מסר בתגובה: "הכפפת מערך בריאות הציבור למערך חיצוני בלתי מקצועי תוביל לביטול העצמאות המקצועית האפידמיולוגית של המערך הקיים ותסכן קשות את בריאות הציבור בישראל ואת המוכנות שלנו לגל נוסף של תחלואה. במקום להפריע למערך האפידמיולוגי על ידי מינהלת מיותרת, יש להשקיע ולתגבר את המערך הקיים שמבצע את העבודה בפועל ואשר למעלה מ-15,000 החקירות שביצע הן אלו שמנעו את התפשטות המחלה בישראל".

עוד ציינו באיגוד כי "קיים מחסור במשאבים וכוח אדם ובו צריך לטפל, ולא בהוספת מערך חיצוני בזבזני ומיותר. משרד הבריאות זקוק לסיוע לוגיסטי אופרטיבי, על ידי הקצאת המשאבים המתאימים, תחת המנהלים המקצועיים שיודעים מה נדרש. במקום לבסס שיתופי פעולה ותיאום בתוך המערכת הקיימת עם רגליים על הקרקע, ממשיכה המגמה של הישענות על גורמי חוץ חסרי מקצועיות רלוונטית שראשם בשמיים, ללא דיון עם אנשי המקצוע הרלוונטיים בתוך המשרד".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מחקר אפידימיולוגי,  בריאות הציבור,  בדיקת קורונה
תגובות