קורונה עולמי

חוקרים בארה"ב: העולם עדיין רחוק מחסינות עדר מפני נגיף הקורונה

מומחים לבריאות הציבור בארה"ב מאמינים שחסינות עדר תושג רק לאחר ש-80%-60% מהאוכלוסיה תידבק בנגיף ותפתח נוגדנים

תושבי ניו יורק בתור לסופרמרקט. צילום: Jennifer M. Mason/ פלאש 90

נגיף הקורונה לא ייעלם בקרוב - זה המסר שעלה ממחקרים חדשים המנסים לבדוק כמה אנשים כבר נדבקו בנגיף, שהתגלה לראשונה לפני פחות מחצי שנה. המומחים שעסקו בנושא הזה תמימי דעים שמספר החולים הרשמי נמוך משמעותית ממספר הנדבקים האמיתי בנגיף: שיעור הנדבקים בעולם לא הגיע עדיין אפילו ל-10%. כלומר, הוא רחוק מאוד מאחוז ההדבקה הנחוץ לחסינות עדר. האחוז המדויק בו מושגת חסינות עדר לקורונה עדיין איננו ידוע. כמה מומחים העריכו שיהיה גבוה מ-60%.

בכמה מהערים שנפגעו בצורה הקשה ביותר בעולם, רוב גדול באוכלוסיה נותר בסיכון להידבק בנגיף. המחקרים העדכניים מצביעים על כך שגם במקומות שבהם הוטלו סגרים נדבקו בין 7% ל-17% מהתושבים. בניו יורק, מוקד ההתפרצות הגדול ביותר בארה"ב, כ-20% מהתושבים נדבקו בנגיף נכון לתחילת מאי.

ד"ר מייקל מינה, אפידמיולוג מהרווארד, הסביר ל"ניו יורק טיימס" שכלל המחקרים מצביעים על כך שלא סביר שתושג הגנת חסינות עדר בזמן הקרוב. "למען האמת", אמר, "אין לנו דרך טובה להשיג חסינות עדר בצורה בטוחה לפחות לא בטווח הקרוב, אלא אם אנחנו הולכים לתת לנגיף להשתולל שוב. אני חושב שהחברה האנושית החליטה שהגישה הזאת אינה רלוונטית יותר".

כל ההערכות הקשורות לחסינות העדר מניחות שמי שחלה והחלים חסין מפני הדבקה נוספת. יש ראיות התומכות בכך שאנשים אכן משיגים חיסון טבעי לקורונה, אך עדיין לא ברור אם אכן זה המצב בכל המקרים, כמה איתנה החיסוניות הזאת וכמה זמן תשרוד.

חסינות עדר מייצגת את הנקודה שבה הסבירות למקרי הדבקה להפוך להתפרצויות יורדת במידה משמעותית. הרף הדרוש לחסינות עדר לקורונה, כאמור, עדיין איננו ידוע. מומחים לבריאות הציבור בארה"ב מאמינים שהוא יושג לאחר שבין 60% ל-80% מהאוכלוסיה תידבק ותפתח נוגדנים. רמה נמוכה של חסינות באוכלוסיה יכולה להאט את התפשטות הנגיף במידה מסוימת.

פרופ' ג'יפסיאמבד ד'סוזה, אפידמיולוג מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, אמר: "חשוב להדגיש כי גם עם חסינות העדר, אנשים ימשיכו לחלות. גם מחלות כמו חצבת ואבעבועות רוח, שהיו נפוצות מאוד בעבר בקרב ילדים, נדירות כיום במדינות מפותחות רבות בעולם בשל תרכיבי החיסונים שסייעו בבניית חסינות העדר המונעת התפרצויות. לקורונה אין כרגע תרכיב חיסון כך שהשגת חסינות העדר כרוכה בחולים ובמתים רבים".

בניו יורק, בה 20% מהתושבים נדבקו בנגיף עד 2 במאי, לפי בדיקות נוגדנים שיעור התמותה נע סביב 1%. שיעור התמותה המוערך משפעת נע בין 0.1% ל-0.2%. כלומר, אחד או שניים ימותו מכל 1,000 חולים. אלא שהאופן שבו מעריכים, לפחות בארה"ב, את מספר מקרי השפעת מדי שנה מדויק פחות מאשר השימוש בבדיקות סרולוגיות להערכה זאת ונוטה להמעיט במספר ההדבקות, מה שמעוות את שיעורי התמותה ומעלה אותם. אך גם אם שיעורי התמותה היו זהים, נגיף הקורונה מסוכן יותר מאשר השפעת בשל מספר האנשים הנמצאים בסיכון לחלות ולמות כשהמחלה מתפשטת, הדגישו החוקרים בארה"ב.

במקרה של שפעת, רק כמחצית מהאוכלוסיה נמצאת בסיכון לחלות לאורך העונה. אנשים רבים כבר חסינים, בין משום שנדבקו בזן דומה לזה שמתפשט באותה השנה או משום שקיבלו מראש חיסון שהיה טוב מספיק כדי להתמודד עם אותו זן של נגיף השפעת.

בניגוד לשפעת, ה-COVID-19 היא מחלה חדשה לגמרי. עד השנה לאיש בעולם לא היתה חסינות אליה. המשמעות היא: גם אם שיעור התמותה ממנה היה דומה לשפעת, היה לה פוטנציאל להרוג יותר אנשים כיוון שהרבה יותר יידבקו בה. "אין 328 מיליון אמריקאים שעשויים לחלות בשפעת בכל שנה", אמר פרופ' אנדרו נויימר, מומחה לבריאות הציבור באוניברסיטת קליפורניה, "אבל יש 328 מיליון אמריקאים שיכולים לחלות בקורונה".

בתוך כך הודיע הנשיא דונלד טראמפ שלשום (ו') כי ארה"ב תנתק את יחסיה עם ה-WHO. הוא שב והאשים את הארגון בכך שנכשל ביישום רפורמות נוכח החששות בנוגע לטיפול בהתפשטות הקורונה ובכך שהארגון נותן אמון רב מדי במידע שמקורו בסין. "כיוון שארגון הבריאות העולמי נכשל בביצוע הרפורמות המבוקשות והנדרשות, נסיים את יחסינו עמו וננתב את הכספים שהיינו מעבירים לו לצרכים דחופים וראויים אחרים הנוגעים לבריאות העולמית", אמר הנשיא בתדרוך לתקשורת.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  שפעת,  חסינות עדר,  מגיפת הקורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
31.05.2020, 09:36

איזו מסקנה גאונית.
מפתיע איך הם הצליחו להגיע לבדם להקש שכל אדם עם השכלה תיכונית יכול להגיע לאחר קריאת הערך של herd immunity בוויקיפדיה