קורונה בישראל

זיהומולוגים מזהירים: התפשטות מגיפת הקורונה בישראל על סף איבוד שליטה

רופאי מחלות זיהומיות התריעו בפני מנכ"ל משרד הבריאות: "חלון ההזדמנות לפעולה אפקטיבית הולך ונסגר. אם לא נפעל מיד - נאחר את הרכבת" | קריאה להקמת מערך חירום במשרד הבריאות לקטיעת ההדבקה

עובד מד"א בדרכו לבדיקת חשוד לקורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

רופאי מחלות זיהומיות פנו הבוקר (א') במכתב דחוף למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי והתריעו כי מגיפת הקורונה בישראל על סף איבוד שליטה. כך דווח ב"חדשות ערוץ 13".

"אנחנו קרובים לנקודת האל-חזור ממנה תהיה הדבקה המונית ועומסים על בתי החולים של חולים קשים. חלון ההזדמנות לפעולה אפקטיבית הולך ונסגר. אם לא נפעל מיד וכבר בתחילת השבוע - נאחר את הרכבת", נאמר בפנייה לפרופ' לוי.

במקביל דיווח עמוס הראל ב"הארץ" שגם צוות המומחים המייעץ למל"ל פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הבריאות יולי אדלשטיין בהתרעה דומה, לפיה "ישראל איבדה שליטה על הנגיף ויש לכן להטיל מגבלות חדשות ומיידיות בהם הגבלה של התקהלויות".

בדיווח נמסר כי הצוות "קרא לקחת מידי פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, את האחריות על הקמת המערך לקטיעת שרשראות ההדבקה". חברי הצוות מאשימים במישרין את השירות לבריאות הציבור בראשות סדצקי, במתן הנחיות מגבילות שהקשו על הקמת מנגנון הקטיעה ופעילותו האפקטיבית. לדבריהם, זו סיבה מרכזית לאובדן השליטה במגיפה.

בראש הצוות פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן. בפנייה לנתניהו ואדלשטיין נאמר עוד: "בשבועות האחרונים מספר החולים החדשים היומי גבוה וגדל באופן עקבי. החולים מפוזרים בארץ ואין בידינו יכולת אפקטיבית לקטיעת שרשראות ההדבקה".

עוד ציינו כי קצב הגידול בחודש האחרון עומד על הכפלה כל 12 ימים - נמוך מאשר במארס - הכפלה כל שלושה ימים, אך שיעור החולים המגיעים למצב קשה נמוך מעט מאשר במארס: 2% לעומת 3%. לדבריהם, בהיעדר פעולה שתהפוך את מגמת הגידול לירידה, המשך המגמה הנוכחית יצריך הטלת סגר נוסף בתוך שבועות ספורים ו"תוצאותיו יהיו הרסניות למשק ולחברה".

בין הצעדים המומלצים על ידי הצוות: להגביל בשלב ראשון את פעילות החברה והפנאי ולשמר את יכולת העבודה של המשק; לאסור התכנסות של עשרות רבות של אנשים, שהן בעלות ערך משקי נמוך וסיכון גבוה; לדאוג להפעלה יעילה של מנגנון התחקור וקטיעת שרשרות ההדבקה ולהקים יחידת חירום במשרד הבריאות, בניהולו של סמנכ"ל שיוביל את הטיפול בנגיף".

נושאים קשורים:  פרופ' סיגל סדצקי,  פרופ' אלי וקסמן,  פרופ' חזי לוי,  יולי אדלשטיין,  חדשות,  קורונה,  תחלואה ותמותה,  הדבקה בקורונה
תגובות

שוב הגזמה...?
מספר הבדיקות היומיות עלה במאוד -- עקב שינוי במדיניות ההרשאה.
מכאן קיימת האפשרות הסבירה כי חלק מן הבדיקות "החיוביות" הינו מן הנשאים שבקהילה, שללא תסמינים כלל ... (אותם 2% משוערים, שאוניברסיטת ת'א מעלה כאפשרות?)
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.