קורונה עולמי

האם ה-WHO יחזור בו מהצהרתו בנוגע לאי-הדבקה אירוסלית?

אם מומחי ה-WHO יאמצו את ההערכה המחודשת שהנגיף מדביק דרך האוויר, ייאלצו מקבלי החלטות במדינות השונות לאמץ צעדי מניעה נוספים לעצירת ההדבקה. צפו:

הדבקה בנגיף הקורונה. צילום אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי הודיע שיפרסם בימים הקרובים תקציר המסכם את כל הידע המדעי על אופני העברת נגיף הקורונה. זאת, בעקבות מכתב שהעבירו אליו 239 רופאים מ-32 מדינות ופורסם בכתב העת Clinical Infectious Disease ולפיו נגיף הקורונה נישא באוויר וכך הוא מסוגל, בנוסף לדרכים האחרות שידועות מכבר, להדביק אנשים, ולא רק בעקבות מגע גופני, קירבה פיזית והעברה "טיפתית" מהפה והאף.

ד"ר בנדטה אלגרנזי, האחראית הטכנית ב-WHO, מסרה בעקבות הפרסום: ״אמצעים חדשים ומקיפים יידרשו כדי שנהיה מסוגלים לעצור את שרשרת ההדבקה, כולל שימוש במסיכות מיוחדות והנחיות חדשות לציבור בכל הנוגע לריחוק החברתי" - צפו:

אם מומחי ה-WHO יאמצו גם את ההערכה המחודשת שהנגיף גם נישא באוויר וכך מסוגל להדביק אחרים, ייאלצו מקבלי החלטות במדינות השונות להצביע על צעדי מניעה נוספים לשם עצירת שרשרת ההדבקה.

המכתב הפתוח שהעבירו הרופאים ואחר כך הדיווח המפורט על כך בכתב העת הרפואי למעשה דוחק את ה-WHO לעדכן את הנחיותיו. ייתכן שבעובדה שהנגיף מסוגל "לשהות באוויר" זמן מה ולנוע עימו – וכך להדביק אחרים – מדובר ביכולת הדבקה חמורה יותר מכפי שהוערכה עד כה.

עד כה טען ה-WHO שהנגיף הגורם למחלת הנשימה COVID-19 מתפשט באמצעות טיפות קטנות מאוד הניתזות מאפו ומפיו של נגוע והן צונחות במהירות לקרקע או על פני משטחים קשיחים קרובים. בהסתמך על כך גם נקבעו ההנחיות לריחוק חברתי של שני מטר לפחות בין בני אדם, הימנעות מהתקהלויות במיוחד במרחב סגור ועטיית מסכות.

אחד ממחברי המסמך שהועבר ל-WHO וגם התפרסם בכתב העת הרפואי, ד"ר ז'וזה חימנז מאוניברסיטת קולורדו, אמר לאתר International Business Times: "רצינו שה-WHO יכיר בראיות. זו איננה מתקפה על ארגון הבריאות העולמי אלא ויכוח מדעי. הרגשנו חובה לפרסם מה שמצאנו כי עד כה סירבו ב-WHO לשמוע את הראיות גם לאחר שיחות רבות שקיימנו איתם".

כרגע קיים חשש שאם הציבור ישמע שהנגיף מועבר גם באוויר, עובדי שירותי הבריאות יסרבו ללכת לבית חולים, או שאנשים יקנו את כל מלאי מסיכות ה-N95 המגינות ביותר, ולא יישאר למדינות המתפתחות. פאנל מומחי ה-WHO העריך שהראיות להעברת הנגיף באוויר אינן מגובות מספיק מבחינה מדעית. לטענתם, חסר בצוות שסיפק ראיות אלו ייצוג של מומחים נוספים בתחום.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  קורונה,  הדבקה אירוסלית,  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי
תגובות