קורונה בישראל

מנכ"ל משרד הבריאות: "התרחיש הקיצוני לחורף עד 4,000 מונשמים"

פרופ' חזי לוי מתריע: אין מספיק כוח אדם להתמודד עם תחלואת השפעת והקורונה - בתי החולים ייאלצו להעביר צוותים ממחלקה למחלקה

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. צילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הציג שלשום (ב') בדיון בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה של הכנסת תרחיש קיצון, לפיו בחורף ייתכנו 4,000 מונשמים בבתי החולים, מהם 2,000 חולי קורונה. עוד אמר פרופ' לוי כי בתי החולים ייאלצו להסיט כוח אדם פנימי כדי להתמודד עם בעיה כזאת עקב מחסור משמעותי בכוח אדם.

פרופ' לוי ציין כי ישראל הזמינה כשלושה מיליון מנות חיסון לשפעת לקראת מבצע החיסונים הקרוב אבל שואפת להשיג עוד חמישה מיליון מנות חיסון כי הצפי הוא שעל רקע תחלואת הקורונה תהיה הפעם דרישה גדולה מהרגיל לחיסוני שפעת בישראל.

מנכ"ל משרד הבריאות הדגיש: "המדינה לא תקנה מיצרנים שאינה בוטחת באיכות המוצר שלהם. יש מגבלות בקצב הייצור של החיסונים, קיימת הקצאת מנות חיסון וכל העולם מתחרה עליהן". עוד הודיע שקופות החולים אחראיות כרגיל לחיסון בקהילה והסיכום עימן הוא על תגבור במערך האחיות שיסייע להשגת יעדי ההתחסנות שצפויים להיות השנה גדולים מהרגיל.

בתי החולים ייאלצו להעביר כוח אדם ממחלקה למחלקה

בדיווח בערוץ 12 נמסר שפרופ' לוי הודיע על תוספת של 1,600 תקנים לאחיות לבתי החולים ועוד 400  לקהילה "אבל מדובר בתקנים זמניים עד יולי 2021 ולא בתקנים קבועים. אין אפשרות תקציבית כרגע לאייש את מספר התקנים הקבועים על פי הנהלים כי אלה תלויים במספר מיטות האשפוז בכל בית חולים. על כן בתי החולים ייאלצו להעביר כוח אדם פנימי ממחלקה למחלקה על חשבון פעילויות אחרות.

"הכשרת רופא לטיפול נמרץ דורשת כשנתיים-שנתיים וחצי. מערכת הבריאות הגבירה את קצב הרוטציות של הרופאים ממחלקות שונות, כדי לתת להם הכשרה והיערכות לקראת אפשרות שיידרשו לסייע בחורף", אמר פרופ' לוי והוסיף כי אין כרגע מאמץ להשיב לישראל רופאים העובדים בחו"ל.

עוד הודיע מנכ"ל משרד הבריאות כי בנוסף לכוח האדם שיוקצה מצה"ל לתחקור האפידמיולוגי, ניתנה הבטחה שהצבא גם יקצה חיילים סדירים להיות כוח עזר במעבדות.

יו"ר הוועדה, ח"כ צבי האוזר, שסיכם את הדיון, אמר: "השילוב הצפוי של קורונה יחד עם שפעת בחורף מאיים על יציבות מערכת הבריאות בישראל. היא תאותגר בכ-25 אלף חולי שפעת מדי יום עם תסמינים הדומים לתסמיני קורונה, וזאת בנוסף לחולי הקורונה. על מערכת הבריאות להיערך למצב חירום בקופות החולים ובבתי החולים".

מכרז להקמת מעבדות בדיקות לקורונה

בתוך כך נמסר אמש כי משרד הבריאות צפוי לפרסם בתוך שבוע מכרז חדש להקמת שתי מעבדות פרטיות גדולות לקורונה, האחת בדרום הארץ ואחת בצפון  וגם לדרוש שמעבדת "מיי הריטג'" תבצע כ-10,000 בדיקות קורונה ביום.

המכרז יהיה פתוח לחברות שיש להן יכולת מעבדתית. על פי אחד מתנאי המכרז, לא ניתן יהיה לגייס עובדי מעבדה מתוך מעבדות בתי החולים וקופות החולים הציבוריות.

ההוצאה הכספית על כ-30 אלף בדיקות ביום נאמדת בכ-300 מיליון שקל בחודש ועקב ההיערכות לקראת החורף היא עשויה להכפיל עצמה בחודשי החורף.

נושאים קשורים:  פרופ' חזי חזי לוי,  קורונה,  שפעת,  בתי החולים,  מעבדות רפואיות,  חיסונים,  חדשות
תגובות