דעות

בישראל יש "פרויקטור" לניהול משבר הקורונה - ולא קוראים לו פרופ' גמזו

שלא נטעה, למרות מינויו של פרופ' גמזו לתפקיד שלא ברורות סמכויותיו ולנוכח נטרול סמכויותיו של מנכ"ל משרד הבריאות, ה"פרויקטור" בפועל היה ונותר ראש הממשלה בנימין נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו. מתכוון להשבית את כל המגזר העסקי הפרטי. צילום: פלאש 90

לאחרונה עלה הרעיון למנות "פרויקטור" לניהול המגיפה – רופא בר סמכא בתחומו, בעל סמכויות נרחבות וחופשי מלחצים פוליטיים. הרעיון נשמע לא רק רעיון טוב אלא גם מוכר לרבים מאיתנו, ולא בכדי בישראל קיים למעשה מינוי כזה בחוק – פקודת בריאות העם 1940 ול"פרויקטור" קוראים מנכ"ל משרד הבריאות.

בפקודת בריאות העם, אשר תקפה גם בימינו, יש פרק העוסק בהתפרצות מגיפה, ואשר מעניק למנכ"ל משרד הבריאות אותן סמכויות רחבות וחסרות תקדים, מרגע ששר הבריאות הכריז על קיומה של מגיפה.

ראוי לצטט מתוך החוק, על מנת להבין את הקף הסמכויות (סעיף 20 לפקודה):

  1. (1)  אם נראה כי מרחפת על איזה חלק של ישראל סכנה של מחלה איומה אפידמית, מקומית או מידבקת... או מחלה אחרת שהכריז עליה שר הבריאות... ומשפורסמה הכרזה זאת יהא המנהל מוסמך לסדר, או להתקין, בין בצו ובין בהוראה או בכל דרך אחרת שהיא, כי ייעשו על ידי כל אדם, לרבות קופת חולים:

כל עניינים או דברים שימצאם רצויים לשם מניעתה או הקלתה של המחלה; רשאי הוא להטיל את הסידורים או הקביעות האלה, כולם או מקצתם, על כל הארץ או על כל חלק או חלקים ממנה... לסלק, לבודד, לעצור, להעמיד לפיקוח, לבדיקה רפואית ולטיפול רפואי אנשים נגועים ואנשים העומדים במגע עימהם; להעמיד להשגחה רפואית נוסעים מאזורים נגועים.

יש לציין כי דווקא לנוכח סמכויות רחבות אלו הקפידו ממשלות ישראל לדורותיהם למנות לתפקיד רופאים מנוסים – עד למינויו של המנכ"ל משה בר סימן טוב (כלכלן במקצועו) על ידי ממשלת נתניהו, מינוי אשר כנגדו אף הוגש בג"צ.

סטייה רבתי זו מתורת לחימה, אשר למעלה ממאה מומחים שקדו על תכנונה, אינה ניתנת להסבר והיא ממתינה לוועדת החקירה אשר קום תקום. ספק אם נטילת סמכויות זו היא חוקית באשר היא מנוגדת לחלוטין לפקודת בריאות העם ולתכליותיה

כמו כן חשוב להדגיש כי מנכ"ל משרד הבריאות עומד בראש משרד אשר שוקד משנת 2003 על תכנית להתמודדות עם מגיפה כמו זו שניחתה עלינו, במשרד הוקם צוות של מומחים למלחמה במגיפות (צט"מ) וכבר משנת 2007 קיימת "תורת לחימה" סדורה בנושא, המכונה כיום "נחשול בריא" והקוראים מוזמנים לעיין בעיקריה כאן וגם כאן.

בשנת 2006, על רקע החשש מהתפשטות שפעת העופות, קיבלה ממשלת ישראל, בראשותו של אריאל שרון ז"ל, החלטה לפיה משרד הביטחון יהיה מי שייתן מענה ברמה הלאומית באמצעות צוות ניהול משבר ובאמצעות רשות החירום הלאומי ופיקוד העורף, אך בו בעת נקבע כי משרד הבריאות "יהיה בעל האחריות הכוללת לניהול המשבר בהיבטים מקצועיים ורפואיים". במילים אחרות: משרד הבריאות מתווה את המדיניות ומשרד הביטחון מבצע.

עם התפרצותה של מגיפת הקורונה מצאה את עצמה ישראל עם מנכ"ל משרד בריאות שהוא כלכלן במקצועו ועם ראש ממשלה שמתקשה להתמודד עם סמכויות שאינן מצויות בידיו.

במהלך, שלי אישית יש ספק גדול לגבי חוקיותו, נוטרלו הסמכויות הן של מנכ"ל משרד הבריאות ושל משרד הביטחון והועברו ל"קבינט קורונה" על טהרת הפוליטיקאים ולמל"ל שתפקידו בעיקר לייעץ לפוליטיקאים. סטייה רבתי זו מתורת לחימה, אשר למעלה ממאה מומחים שקדו על תכנונה, אינה ניתנת להסבר והיא ממתינה לוועדת החקירה אשר קום תקום. ספק אם נטילת סמכויות זו היא חוקית באשר היא מנוגדת לחלוטין לפקודת בריאות העם ולתכליות העומדות בבסיסה.

הדבר דומה למצב שבו ראש ממשלה, עם פריצתה של מלחמה, מנטרל את סמכותם של הרמטכ"ל והמטכ"ל, מבטל תורת לחימה עליה שקדו במערכת הביטחון במשך שנים ומתעקש לנהל את המערכה בעצמו או באמצעות "קבינט מלחמה" המורכב ממספר פוליטיקאים

כתבת תחקיר על הנושא פורסמה בעיתון גלובס גורסת כי הסמכויות ניטלו מאנשי המקצוע עוד קודם להגעת המגיפה לארץ מחשש כי יורו על סגירת הגבולות וכתוצאה מכך "ייפגעו יחסי החוץ". כפי שהראיתי במאמר שכתבתי כאן, סגירה סלקטיבית של הגבולות באמצע חודש פברואר יכולה היתה בסבירות גבוהה להותיר את ישראל מחוץ לתמונת הקורונה.

שלא נטעה, למרות מינויו של פרופ' רוני גמזו לתפקיד שלא ברורות סמכויותיו ולנוכח נטרול סמכויותיו של מנכ"ל משרד הבריאות, ה"פרויקטור" בפועל היה ונותר ראש הממשלה בנימין נתניהו וספק אם "נחשול בריא" היא תורת הלחימה המשמשת נר לרגליו.

הדבר דומה למצב שבו ראש ממשלה, עם פריצתה של מלחמה, מנטרל את סמכותם של הרמטכ"ל והמטכ"ל, מבטל תורת לחימה עליה שקדו במערכת הביטחון במשך שנים ומתעקש לנהל את המערכה בעצמו או באמצעות "קבינט מלחמה" המורכב ממספר פוליטיקאים.

נושאים קשורים:  ד"ר אלון קורן מידן,  בנימין נתניהו,  פרופ' רוני גמזו,  קורונה,  צו פקודת בריאות העם,  דעות,  משרד הבריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
29.07.2020, 15:28

מינינפוליונצ,יק קיבל את אימפריית ברבש - WHAT NEXT SON ALTESSE ROYALE?

אנונימי/ת
29.07.2020, 20:11

תודה. כתבה מצויינת

אנונימי/ת
29.07.2020, 21:49

בכלל לא מנה מי הצצונה...
לאיש אין מושג ירוק מה עושים

אנונימי/ת
30.07.2020, 11:29

כל כך צודק! מינוי פרויקטור שווה הבעת אי-אמון במנכ"ל משרד הבריאות. יתכן ו'הדחה' מוצדקת, יתכן - ולא (זוכרים איך מינו את בר-לב לפרויקטור של חזית הדרום במלחמת יוה"כ?) מכל מקום, לו הייתי חזי לוי המפתחות היו על שולחן באותו יום.

30.07.2020, 14:55

כל מילה בסלע אין מה להוסיף

30.07.2020, 16:50

דר' אלון קורן מידן
לעניות דעתי ומקריאה מעמיקה את אשר כתבת , חלק מהחוק שצותת ושאר דבריך חוטאים להבנת הנקרא שח החוק שלא כותב דבר על מנכ"ל משרד הבריאות . ושאת התנהלות הממשלות אין להם כהו זה למתהנל היום . כל הכבוד דר' ועו"ד יקר אבל פוליטיקה פוסלת כל הסבר שלך . אין קשר לפנדמיה , למחקרים להתנהלות החוק , לאפימיולוגיה . אין לך תשובות רק תרוניות . מבלי לפגוע בזכויותך ובזכויות האחרים.

הכתוב מתייחס רק לדרך קבלת ההחלטות וזו מטרתו, לא להצביע על פתרון. לדעתי דרך קבלת ההחלטות חשובה לא פחות ואף יותר שכן מדובר במתווה שעבר את המסננת של דיון ציבורי (מבחינת חקיקה) ושל דיוני מומחים (מבחינת "תורת הלחימה") במשך שנים רבות, ולכן דרך קבלת ההחלטות כפי שהותוותה בחשיבה מסודת סיכוייה להצליח גדולים בהרבה משליפות מהמותן. בעניין לשון החוק- חד משמעית "המנהל" פירושו מנכ"ל משרד הבריאות. לשאלת הפתרון עצמו- קטונתי, אני לא אפידמיולוג, אבל יש מדינות שהצליחו יותר וכאלה שהצליחו פחות. לא צריך להמציא את הגלגל, אפשר לקחת כדוגמה את ניוזילנד.

31.07.2020, 00:30

כתבה הזאת מייצגת יותר טוב מכל דבר אחר כשל מערכתי כתוצאה משכרון כוח שנוצר בעקבות ממשלת מעבר אינסופי (יותר נכון שלישית ברצף), בלי פיקוח וועדות הכנסת והצבעה פרלמנטרית.
הגיע זמן להגיד את זה בקול ברור - אין מקום במצבי חירום מקום להגמוניה שלטונית. צריך להיות רשום בחוק, במקרה של ממשלת מעבר, מצב חירום אזורי בין אם בטחוני ובין אם בריאותי העולה על חצי מיליארד שקל עלותו (ומשרד האוצר יודע לחשב את זה מצויין), לא ניתן לנהל בלי וועדות הכנסת, כינוס מושב חירום של הכנסת על בסיס פיזורה, ובלי סיוע מקצועי יעודי על בסיס אופי המשבר.
אם זה לא תהיה חלק מוועדת חקירה ממלכתית שתהיה, מצב הזה ביום אחד מן הימים תחזור על עצמו.

31.07.2020, 08:57

דברים כדורבנות

אנונימי/ת
31.07.2020, 09:09

הכל מאד פשוט אבל אין מי שיכול לקבל החלטה.
האם מקריבים בריאותות את האוכולוסיה המבוגרת ללא עתיד יצרני שהעבר התעסוקתי והחברתי מאחוריהם כדי להציל כלכלית את האוכלוסיה הצעירה ושהעתיד לפניהם?

אנונימי/ת
10.08.2020, 19:02

ומה תעשה כשאת/ה תגיע למצב הזה??
האם לגרמניה הנאצית אנחנו שואפים להגיע??
האם האוכלוסיה המבוגרת לא שילמה מספיק לחברה בשביל שנשאיר אותם לחיות את מה שנשאר להם, ברוגע בבטחה ובבריאות???

שוב נבהל תורן חדש בכדי לחזור ןלהבהיל את הבהולים ואת האחרים.
בשום מקום לא מסתמן ששפעות+ וירוס הקורונה הן אפקט אדיטיבי

31.07.2020, 14:39

באיזו עוד מדינה נוצל כך משבר בריאותי/כלכלי וחברתי לריסוק עקרון הפרדת הרשויות, לנסיון התנקשות בדמוקרטיה ולפגיעה אנושה בשלטון החוק ובנציגיו על מנת לנסות ולמלט ראש ממשלה הנאשם בשוחד! במרמה! בהפרת אמונים! נכון, בשום מדינה תאוותת חיים

01.08.2020, 23:31

אם היה חוק צרפתי ואף אחד לא היה מבזבז את זמנו של ראש הממשלה באישומים
יש לי הרגשה שהוא היה מטפל בזה מצוין
הוא יודע לעשות את העבודה.

אנונימי/ת
02.08.2020, 20:49

אמירה כל כך בסיסית ונכונה.
תודה.

אנונימי/ת
02.08.2020, 01:02

מישהו יכול לסדר מידע מדויק איך זה מתנהל בעולם המערבי??

02.08.2020, 08:48

פרויקטור צריך לדעת לנהל, להקשיב למומחים ... הידע האישי שלו ברפואה פחות רלונטי , סביב הפרויקטור יש יועצים רבים ולכן הידע האישי שלו ברפואה פחות רלונטי אפילו עלול להפריע להקשבה שלו למומחים אחרים בתחום.

04.08.2020, 11:30

אני מציעה - ולא בצחוק - להכיר ולהכריז על "תאוות שליטה" כעל מחלת נפש המסכנת את הציבור.