חדשות

חיסונים מפני שפעת ודלקת ריאות מפחיתים סיכון לאלצהיימר

בשורות מהכנס הבינלאומי לאלצהיימר: חיסון כנגד דלקת ריאות בגילאי 75-65 הציג הפחתה של 40% בסיכון לאלצהיימר ובדיקת דם פשוטה השיגה רמת דיוק גבוהה לגילוי מוקדם של המחלה

חיסון נגד שפעת. 15.3% מכלל מבוטחי קופות החולים חוסנו. צילום אילוסטרציה

קבלת חיסונים נגד שפעת ודלקת ריאות נקשרה עם הפחתה בסיכון לאלצהיימר – כך על פי מחקרים חדשים שהוצגו שלשום (ג') בכנס הבינלאומי לאלצהיימר שהתקיים ב"זום" משיקגו. קודם לכן נמסר באותו כנס וגם דווח באופן מפורט יותר ב-JAMA כי פותחה בדיקת דם פשוטה שהציגה רמת דיוק גבוהה לגילוי מוקדם של מחלת אלצהיימר.

במחקרים שקישרו בין חיסוני שפעת וחיסונים נגד דלקת ריאות שמפחיתים סיכונים לאלצהיימר הוצגו הממצאים הבאים: חיסון נגד שפעת עונתית, גם כשניתן פעם אחת, נקשר להפחתה בשיעור של 17% בסיכון לאלצהיימר וכאשר אותו אדם מתחסן בתכיפות מדי שנה, שיעור ההפחתה בסיכון עולה בעוד 13% - כלומר מגיע עד כדי 30%.

חיסון כנגד דלקת ריאות בגילאי 75-65 הציג הפחתה בסיכון לאלצהיימר כדי 40% בהתאם לגנים של אותו מתחסן. אנשים שיש להם דמנציה, הסיכון לאלצהיימר גדל פי שישה אם נדבקו בזיהומים הנ"ל לעומת סיכון של פי שלושה אצל מי שאין להם דמנציה.

על בדיקת הדם נמסר כי היא עשויה להיכנס לשימוש קליני בתוך שנתיים-שלוש. כמו הראתה הבדיקה דיוק כמו בשיטות בדיקה פולשניות יקרות. ייתכן שהאפשרות לבצע בדיקה זאת תביא יותר אנשים שאינם מאובחנים כיום או מאובחנים לאלצהיימר באיחור, להיבדק מוקדם יותר .

במחקר שהוצג בכנס נמסר שהבדיקה הצליחה לזהות אלצהיימר ולהבדיל בינה לבין דמנציה או מחלות מוח ניווניות אחרות בדיוק של כ-90%. הממצאים יידרשו ניסויים נוספים.

בישראל כ-70 אלף לוקים באלצהיימר וההערכה שבתוך 15 שנה יגדל מספרם ל-120 אלף. ככל שעולה תוחלת החיים, גדלה שכיחותה של המחלה הפוגעת באופן שווה בגברים ובנשים, ללא קשר למוצא או לשכבה סוציואקונומית.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  בדיקת דם,  אבחון אלצהיימר,  חיסונים,  חדשות,  דמנציה,  חיסון נגד שפעת
תגובות
31.07.2020, 09:53

אלצימר מגיע מנתחות.
מתחות יש בקופסאות שימורים. ניר כסף. ובתוך החיסון...
אל תקשקשו שטויות... מעולם לא שמעתי שרעלים מבריאים אנשים ומונעים מחלות

אנונימי/ת
31.07.2020, 11:31

טוקבקים מטומטמים תכתבי בווינט ולא כאן

אנונימי/ת
31.07.2020, 12:32

טאויות חתיב
הן חלק מההתמחות שלך?

31.07.2020, 13:28

מחלות השפעת והאלצהיימר הן נוראות ומצערות ומדע הרפואה לא מצא להן מענה יעיל. המאמץ למנוע אותן חשוב וראוי. השימוש במחקרים שאינם מבוקרי הקצאה-אקראית, גדולים ומובהקים ככל שיהיו, כהוכחה ל ת ו ע ל ת , הינו ראוי לגינוי מדעי.

שפעת ודלקת ראות גורמים אצל האדם המבוגר למאמץ גדול יותר של מערכת הלב וכלי הדם המוביל לדרגות שונות של אי ספיקת לב בתקופת המחלה. כתוצאה חלה ירידה באספקת החמצן לתאים שונים בגוף ולתאי המח- מצב שהוצג בחקרים רבים. במקביל ירידת PH (עליה בחומציות) בסביבת תאי מח (וגם תאים אחרים). שינויים בחמצון בסביבת תאי המח גורמים לירידה בפעולתם של אנזימים הקשורים בזרחון חלבוני הTAU ונוצרים גבישים של TAU. השינויים בחומציות גורמים לעיכוב אנזימתי של פרוק האמילואיד. כתוצאה מוצאים עליה באמילואיד וTAU במח. עליה ברמות TAU בנוזל השדרה בעקבות מחלות זיהומיות נצפתה כבר לפני כשני עשורים.
זה כנראה ההסבר לתועלת שנצפתה בחיסונים בעיכוב התפתחות הדמנציה

01.08.2020, 08:20

תודה רבה על ההסבר המפורט

אנונימי/ת
02.08.2020, 07:49

צה"ל לא עומד בנושא. לחיילת לאמא ידידנית שאובחנה כחולה לא נמצא מקום במחנה בידוד והיא נאלצה למצוא מקום אצל חברה. היום, ארבעה ימים לאחר שהאמא אובחנה כחולה לחיילת טרם נלקח ה בדיקה.