קורונה בישראל

כמעט 600 אלף ישראלים שהו בבידוד מתחילת משבר הקורונה

בישראל יש חוקר אפידמיולוגי אחד על כל 300 אלף איש ובגלל מיעוט החוקרים, רבים מהאזרחים שוהים בבידוד שלא לצורך, החקירות האפידמיולוגיות מעוכבות והנתונים אינם עדכניים

בידוד במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

583 אלף ישראלים שהו עד כה בבידוד מאז תחילת משבר הקורונה. כך מסרה אתמול (ג') נציגת משרד הבריאות שהשתתפה בדיון בוועדת הקורונה בכנסת.

ליאורה וילנסקי, אחות מפקחת ארצית בבריאות הציבור במשרד הבריאות, מסרה בדיון את הנתונים הבאים: כ-900 חוקרים פועלים כיום, אך 50 התקנים שנוספו לאחיות האפידמיולוגיות הוגדרו במפורש כזמניות. כמו כן גויסו סטודנטים לרפואה דוברי שפות שונות כדי לשמש כחוקרים. 350 החוקרים שגויסו בחודש שעבר אינם עובדי המשרד, אבל המשרד משלם את שכרם.

חקירה אפידמיולוגית נמשכת בין שעה למספר שעות. בדרך כלל נפתחת חקירה ביום שבו מתקבלת תוצאה חיובית של בדיקת קורונה. 4% מהנחקרים מסרבים להשיב על שאלות החוקרים ו-2%-1% אין החוקרים מצליחים להשיג.

מתחילת המשבר, לפני שמונה חודשים, 583 אלף ישראלים שהו בבידוד. כיום, כ-58 אלף נמצאים בבידוד, כ-17 אלף מתוכם נכנסו לבידוד בעקבות החקירות האפידמיולוגיות והשאר מאיכוני שב"כ ומהיחשפות למסלול שעשה חולה מאומת.

יוזם הדיון, ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה), ציין כי מהנתונים שפורסמו בשבוע שעבר עולה כי בישראל יש חוקר אפידמיולוגי אחד על כל 300 אלף איש, לעומת אחד לכל 2,000 במדינות המערב המתוקנות. "מיעוט החוקרים גורם לעיכובים מתמשכים בחקירות האפידמיולוגיות ולקריסת המערך כולו. כתוצאה מהיעדר נתונים עדכניים, נכנסים אזרחים רבים לבידוד שלא לצורך, שכונות ואף ערים שלמות מוכרזים כאזורים מוגבלים. משרד הבריאות מפרסם נתונים לגבי חולים ביחס לגודל האוכלוסיה ולא לפי יחס של חולה לכל משק בית".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית אמר: "נכנסנו למשבר הקורונה עם חסר באחיות בריאות הציבור. כך גם השכר הנמוך שלהם. הגענו למשבר בתת תקינה ובתת שכר. מתחילת המשבר אמרנו שצריך לשפר את מערך בריאות הציבור. השר והמנכ"ל הנוכחיים אכן עשו זאת ועדיין יש להגדיל את כוח האדם המקצועי המוביל את החקירות המעמיקות, לבצע בדיקה יזומה ויסודית. לשם כך נדרשת מומחיות. יש להכין תכנית לאומית כדי למשוך כוח אדם איכותי לתחום הזה. התקינה לא השתנתה כבר 40 שנה והגיעה העת לשנות זאת".

יואב גל, ראש חטיבת בינה בפיקוד העורף, מסר שכ-250 עתודאים עובדים עתה כחוקרים אפידמיולוגים "אבל למשימות נדרשות נוספים". לדבריו, כ-58 אלף ישראלים שהו עד כה במלוניות הקורונה ו-57 אלף במלוניות בידוד. בימים אלה שוהים במלוניות כ-2,400 חולים.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, הדגישה: "משבר הקורונה האיר באור חדש את ההזנחה רבת השנים במערך בריאות הציבור. יש לברך על הגדלת מספר החוקרים ובדעתנו לעקוב שהרחבת המערך הזה לא תהיה זמנית".

נושאים קשורים:  חקירה אפידימיולוגית,  בידוד,  ועדת הקורונה,  חדשות,  קורונה,  פרופ' חגי לוין,  בריאות הציבור
תגובות