מינויים

מונה מנהל חדש ליחידת רפואת ריאות פולשנית במרכז הרפואי מאיר

ד"ר איל רומם, מומחה ברפואת ריאות ובניהול מערכות בריאות, מספר על התפתחות חדשה בטיפול האנדוסקופי בגידולי בית החזה והריאות וגם על הסכנות בפעולות הברונכוסקופיה בתקופת הקורונה

ד"ר איל רומם, מנהל יחידת רפואת ריאות פולשנית ב"מאיר". "הפעולה כרוכה בהרדמה מקומית וטשטוש בלבד ומבוצעת באמצעות חתך בודד וקטן בדופן בית החזה"

ד"ר איל רומם, מומחה ברפואת ריאות ובניהול מערכות בריאות, מונה לאחרונה לתפקיד מנהל יחידת רפואת ריאות פולשנית במרכז הרפואי מאיר.

את לימודי הרפואה סיים ד"ר רומם, בן 46, נשוי ואב לשלושה, במסגרת העתודה האקדמית באוניברסיטת בן גוריון, במקביל לסיום תואר שני בהצטיינות בניהול מערכות בריאות. התמחה ברפואה פנימית בבית החולים ואת המשך הכשרתו הרפואית בתחום התמחות על ברפואת ריאות ובמקביל בטיפול נמרץ עשה בארה"ב באוניברסיטת מרילנד.

בתום ארבע שנות התמחות על חזר לבית החולים שערי צדק בירושלים, שם שימש כרופא בכיר במכון הראות וביחידה לטיפול נמרץ כללי. שנת התמחות נוספת בתחום רפואת הריאות הפולשנית עשה בארה"ב, תוך עמידה בבחינות ה-BOARD האמריקאי. עם שובו לישראל הצטרף ד"ר רומם לצוות מערך הריאות במרכז הרפואי מאיר, בהובלת פרופ' דוד שטרית.

תחום רפואת הריאות הפולשנית, או בשמו הלועזיInterventional  Pulmonology - IP, הוא תת תחום חדש יחסית בתוך רפואת הריאות ומתמקד במתן מענה אבחנתי וטיפולי למטופלים הסובלים מגידולי בית החזה והריאות, מחלות דרכי הנשימה ומחלות קרומי הצדר (מחלות בקרומים העוטפים את הריאות) תוך שימוש בטכניקות זעיר פולשניות חדשניות.

"למומחה רפואת הריאות הפולשנית תפקיד מרכזי באבחון וקביעת שלבי המחלה במקרים של גושים ריאתיים חשודים, תוך שימוש באמצעי הכוונה וניווט מתקדמים המאפשרים אבחון מדויק יותר של נגעים קטנים יותר בשלבי מחלה מוקדמים יותר", מסביר ד"ר רומם. "במקרים של חסימה בדרכי האוויר אנו משתמשים בטכניקות שונות לפתוח את החסימה ובמידת הצורך להשתיל תומכונים (סטנטים) בדרכי האוויר על מנת לשמור עליהם פתוחים".

לדבריו, גם בתחום מחלות הריאה הלא ממאירות יש לרפואת הריאות הפולשנית פתרונות זעיר פולשניים לטיפול במחלות ריאה חסימתיות מתקדמות כגון צריבת דרכי האוויר באסטמה והקטנת נפח ריאתי אנדוסקופי בנפחת (אמפיזמה).

"לאחרונה", הוא אומר, "מתפתח גם תחום הטיפול האנדוסקופי בגידולי ריאה בלתי נתיחים. במצבים דחופים, למומחה רפואת הריאות הפולשנית יש תפקיד מרכזי בטיפול במצבי גניחת דם (המופטיזיס) משמעותית וכן בחילוץ גופי זרים שנשאפו לדרכי הנשימה".

בתחום מחלות רקמת הריאה (מחלות אינטרסטיציאליות) מהווה המומחה ב-IP חלק מצוות רופאי רב תחומי וביכולתו לספק פעמים רבות אבחון פתולוגי של המחלה תוך שימוש בטכניקת הקפאת רקמת ריאה במקום ניתוח בית חזה. נישה נוספת בה עוסקת רפואת הריאות הפולשנית היא באבחון וטיפול מחלות קרומי הצדר (פלאורה) כולל אבחון וטיפול בהצטברות נוזלים בחלל זה.

מגיפת הקורונה ותחום ה-IP

מגיפת הקורונה משפיעה על כל תחומי חיינו ואינה פוסחת גם על תחום ה-IP. "חששם של המטופלים לפנות לטיפול ניכר בעבודתנו היומיומית בחודשים האחרונים ולצערנו אנו נתקלים במצבי מחלה מוזנחים ומתקדמים יותר עקב דחיית הטיפול מצד המטופל", מספר ד"ר רומם. "מקרים רבים של מחלת סרטן הריאה בשלבים מתקדמים ושכיחות יתר של זיהומים בחלל הפלאורי (אמפיאמה) הפכו לתופעה שכיחה לדאבוננו.

עוד הוא מציין כי פעולות הברונכוסקופיה היא הפעולה המסוכנת ביותר מבחינת חשיפה זיהומית לצוות הרפואי – "תחשבו על ביצוע אינטובציה במשך שעה שלמה תוך כדי גירוי דרכי האוויר על ידי נטילת ביופסיה ושטיפות. מצב זה מחייב אותנו לעבוד במיגון מלא בכל פעולה, גם בהעדר הוכחה מעבדתית להיות המטופל חיובי לקורונה".

לסיכום הוא אומר: "קבלת המינוי למנהל יחידת רפואת הריאות הפולשנית מסמל בעיני שלב חשוב בהכרה בחשיבות התחום. כולי אמונה כי תחום זה מהווה נדבך מרכזי ברפואת הריאות המודרנית וכי חשיבותו ותרומתו לתחום יגדלו עם השנים במידה רבה בדומה להתפתחויות שחלו בתחום הקרדיולוגי והגסטרואנטרולוגי. כל זאת, מבלי לשכוח ולו לרגע כי בסופו של יום  הקלה על סבלו של המטופל ושיפור איכות חייו הם התגמול הנחשק ביותר אליו נשאף ולשמו הוכשרנו", מדגיש ד"ר רומם.

נושאים קשורים:  מינויים,  ד"ר אייל רומם,  בית החולים מאיר,  רפואת הריאות הפולשנית,  חדשות,  קורונה
תגובות
07.09.2020, 22:04

ברכת עלה והצלח

07.09.2020, 23:16

מאחל הצלחה רבה לד"ר רומם.
כמטופל, בעבר, במח' ריאות של פרופ' שיטרית, עלי לציין, שעושים שם עבודת קודש.

08.09.2020, 01:29

ברכות איל!
בהצלחה לך לך ולמטופלים

08.09.2020, 11:05

ברכותי, אייל למינוי החשוב הזה!
פרופ' אשר טל

08.09.2020, 13:35

בהצלחה אייל!

ברכות חמות! מאחל סיפוק/מצוינות בעבודתך.