קורונה בישראל

מנכ"ל משרד הבריאות: ייתכן שיהיה צורך להאריך את תקופה הסגר

ההחלטה על הסגר איננה מציגה יעדים וקריטריונים ברורים ליציאה ממנו אך טרם החל, אומרים במשרד הבריאות: אם הסגר השני לא יצליח, הממשלה תטיל הגבלות קשות יותר

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי. צילום: פלאש 90

עוד בטרם נכנס הסגר לתוקפו ומיד עם פרסום ההנחיות החדשות, המפורטות מאוד, בכל הנוגע להתנהגות הציבור בשלושה השבועות הקרובים, הצביעו אנשי מקצוע במערכת הבריאות וגם אחרים על שורה של בעיות שבפניהן תיאלץ מערכת הבריאות להתמודד במהלך הסגר.

צוות מחקר של האוניברסיטה העברית התריע ששיעור התמותה מקורונה צפוי לעלות בלפחות 1,000 חולים בשבועות הקרובים ועד 2,500 במצב קיצון ומספר החולים במצב קשה עלול לטפס גם הוא "אם הסגר לא יהיה אפקטיבי".

פרופ' דרור מבורך מ"הדסה" אמר: "יש יותר מדי חורים במתווה הסגר. חייבים לעצור את העלייה בתחלואה. יש בתי חולים שכבר לא יכולים לקבל חולים חדשים". פרופ' מבורך אמר ל-ynet :"מערכת הבריאות לא מוכנה להתמודד עם העלייה בתחלואת הקורונה. אין מספיק צוותים שהוכשרו לטפל בהם, עדיין אין מספיק מיטות. קבלת חולים חדשים עלולה להיות על חשבון חולים במחלות אחרות". הוא הביע חשש שהסגר לא מספיק הרמטי ולא יהיה אפקטיבי. אם כבר, אז עליו להיות יותר ממושך או מהודק. זה סיכוי שצריך להגיד אותו בעיניים משירות מבט לאוכלוסיה".

סגן שר הבריאות, יואב קיש, אמר לחדשות ערוץ 13: "ההגבלות יוחרפו בעוד שבוע אם הסגר לא ישיג את תוצאותיו. השאלה האמיתית היא האם הסגר הזה, שנשען באמת על הציבור והנכונות שלו להתנהג בהתאם, יעבוד. אם לא, תהיה החרפה בעוד שבוע. אם הסגר לא יצליח, הממשלה תטיל הגבלות יותר קשות כמו בסגר הקודם". עוד אמר כי הוא משוכנע שמערכת החינוך לא תיפתח בתום הסגר בצורה מלאה.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, התייחס לאפשרות שההגבלות לא ישיגו את מטרתן ואמר לכאן ב': "ייתכן שהסגר יימשך מעבר לתקופה שנקבעה ובצורה חמורה יותר. המשך הסגר והצורה שלו יהיו תלויים בבלימת התחלואה ובמצב האשפוז בבתי החולים".

אתמול אמר קיש כי "אי אפשר לצפות לירידה משמעותית בתחלואה" כתוצאה מהסגר וכי כל אחד שירצה לצאת מהבית ימצא את התירוץ לכך. לדברי קיש, הסגר אמור לבלום את התחלואה או להוריד אותה במעט, וימנע התפרצויות חדשות בשל החגים".

לצד אמירות אלו, המבקרים השונים של התכנית הצביעו על כך שההחלטה על הסגר איננה מציגה יעדים ברורים שיקבעו מתי הוא ייגמר ולא הוצגו הקריטריונים ליציאה ממנו. החששות: גם ההחלטות הבאות שיתקבלו בשבועות הבאים יושפעו בעיקר משיקולים פוליטיים ולא מקצועיים. לכן, בתום שלושה השבועות שנקבעו, ייתכן שיהיה צורך אף להאריך את תקופת הסגר, אך לא נאמר לכמה זמן ובאיזה אופן. אחת התחזיות העגומות מיוחסת ל"גורם מקצועי באחד מהפורומים המייעצים לפרופ' רוני גמזו", שאמר: "רק אם נראה מראות קשים ביותר בבתי החולים יהיה סיכוי לשינוי בקבלת ההחלטות".

תזכורת: הסגר שעליו הוחלט הוא רק שלב א' בתכנית תלת שלבית לבלימת התחלואה. שלב ב', תחת ההגדרה "ריסון מהודק", יטיל הגבלות על מעבר בין ערים ועל התקהלויות. רק בשלב ג', לאור נתוני התחלואה שיצטברו בשלושה השבועות הבאים, תותר חזרה מסוימת לשגרה על פי "תכנית הרמזור".
חמישה מדדים ישפיעו על המשך ההחלטות שיתקבלו בשבועות הבאים: מספר הנדבקים/ מאומתים היומי, שיעור בדיקות הדיגום שמספקות תוצאות החיוביות, מקדם ההדבקה (R), הפיזור הגיאוגרפי של מוקדי התחלואה והמצב בבתי החולים ומערכת הבריאות. כן יובא בחשבון דיווח יומיומי על יעילות מערך התחקור האפידמיולוגי לקטיעת שרשרת ההדבקה, שנכנס לפעולה.

לפי אחת ההערכות, בשבועות הקרובים שיעור הבדיקות החיוביות יירד מתחת ל-10% והוא יישמר לאורך זמן. כאשר יוחלט על מעבר לשלב ב' בתכנית, השאיפה תהיה להגיע ל-6%-5% חיוביים ואולי פחות מזה. עם זאת, יש גורמי מקצוע שמציגים הערכה סקפטית בדבר היכולת להשיג יעד של 500 נדבקים יומיים בתוך שלושה השבועות הבאים. הערכה אחרת שניתן יהיה למרות זאת לאפשר הקלות בסגר אם יהיו פחות מ-1,000 נדבקים חדשים ביום לאורך פרק זמן ממושך מעבר ליום-או-יומיים בלבד בשלושה השבועות הקרובים.

אחת הבעיות הבולטות כרגע: ה-R. כיום הוא עומד על 1.55 ברמה ארצית. לפני שבוע היה 1.23. בגל הראשון במארס-אפריל 1.15. בעיה אחרת: בתוך שבוע זינק מספר היישובים האדומים כדי פי שניים – מ-40 ל-83 ועוד 51 ישובים שהם "כתומים" סומנו כנמצאים במגמת עלייה לכיוון "אדום" .

במאמר פרשנות של עמוס הראל ב"הארץ" מועלה החשש שכאשר יוסר הסגר, הנגיף יחזר להתפשט. עם זאת, מערכת הבריאות עדיין לא מיצתה את כל משאביה. כמו כן, עלה חשש כי למרות הסגר תהיה קפיצה במספר החולים במצב קשה, בעיקר משום שהציבור לא יציית כמו במארס-אפריל וההתקהלויות הקשורות בבתי הכנסת יביאו לעלייה מחודשת בתחלואה.

נושאים קשורים:  פרופ' חזי לוי,  יואב קיש,  סגר,  קורונה,  תחלואה,  פרופ' דרור מבורך,  חדשות,  ערים אדומות
תגובות
18.09.2020, 12:28

בראיון שהעניק שר החינוך יואב גלנט בחודש אוגוסט ל־ynet לקראת פתיחת שנת הלימודים, הוא נשאל: "מה הכי מטריד אותך לקראת 1 בספטמבר? ממה שר החינוך מפחד?" (12.8). "קודם כל התלמידים צריכים לדעת ששר החינוך לא מפחד", השיב גלנט

אנונימי/ת
18.09.2020, 14:01

חזי ידידי,בן אדם חכם. מה יש לך לחפש בחבורה הזאת
של "מקבלי" החלטות מטומטמות האלה?

אנונימי/ת
21.09.2020, 09:19

גמזו נכשל בתפקידו. היה חייב להתפטר לפני חדשיים כאשר לא מומשה תכנית הרמזור אך כנראה רמת המוסר שלו שואפת לאפס וממשיך בתפקידו לשרת את מושחתיהו ולצעוק נגד המפגינים למרות שלא הוכח שהדביקו בקורונה, אך על החרדים שהם מדגרות של קורונה לא מעיז לדבר כיאה לפוליטיקאי מושחת

אנונימי/ת
21.09.2020, 10:53

כנראה שהפוליטיקה עיוורה אותך וגורמת לך לראות את כולם כאיתנו או נגדנו. גמזו לא נמצא שם כדי לשרת את נתניהו. הוא נמצא שם מתוך תחושת אחריות.