קורונה בישראל

התנאי של גמזו ליציאה הדרגתית מהסגר: ירידה במקדם ההדבקה ל-0.8

פרויקטור הקורונה מעריך כי בשבוע הבא יהיו כבר כאלף חולים קשים, מציע להגדיל את הקנסות על אי ציות להנחיות ושואף לשיעור בדיקות חיוביות נמוך מ-5% כדי להתחיל לצאת מהסגר

פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה. הסיר את התנגדותו לפתיחת בתי הכנסת. צילום: דוד כהן/ פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול (ד') בדיון בקבינט הקורונה כי "ייתכן שהחזרה המלאה לשגרה תימשך חצי שנה עד שנה ואסטרטגיית היציאה מהסגר תהיה הפעם איטית יותר". המשך הדיון נקבע לתחילת השבוע הבא.

בדיון המליצו משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, על התנאים ליציאה הדרגתית מהסגר. התנאי המרכזי: ירידה במקדם ההדבקה ל-0.8 (כיום הוא סביב 1.1) במקביל לירידה יציבה לאורך זמן במספר הנדבקים החדשים.

משרד הבריאות גם הציע שהיציאה ההדרגתית מהסגר תהיה באמצעות פתיחת תחום אחד, בכל פעם, המתנה של שלושה שבועות עד פתיחת תחום נוסף ובחינת המשך הצעדים הבאים לפי העלייה במקדם ההדבקה. עוד הציע שהתנאי ליציאה מהסגר יהיה שיעור בדיקות החיוביות הנמוך מ-5%. כיום הוא 15%-13% והיו ימים ששיעור זה היה יותר גבוה. החברה החרדית אחראית ל-34% מכלל התחלואה בישראל.

על פי הנתונים שהציג פרופ' גמזו לשרים, רוב הנדבקים מהחברה החרדית המאובחנים (נכון לשלשום) הם גברים בגילאי 17-24 ולאחריהם בני 10-16. כך שמקור ההדבקה המשמעותי הוא במוסדות החינוך במגזר הזה.

פרופ' גמזו ציין שכ-2,300 תלמידי ישיבה נדבקו בקורונה מתוך 32 אלף התלמידים הנכללים במתווה הישיבות ומפוקחים על ידי משרד הבריאות אלא שלצידם יש כ-16-15 אלף תלמידי ישיבות ב-361 ישיבות שאינם נכללים במתווה ולא ידוע כמה מהם נדבקו והיכן הם. הערכה: כ-20 אלף מתלמידי הישיבות שוחררו לבתיהם לחופשה שתסתיים לאחר שמחת תורה, רבים מהם מבלי שעברו בדיקות דיגום ולא ברור אם הם אפילו רק נשאים של הנגיף או חולים א-סימפטומטיים שעלולים להדביק את סביבתם. גורם בכיר במערכת הבריאות הגדיר את האוכלוסיה הזאת "פצצה מתקתקת".

כן הוצגו לשרים נתונים על שיעורי ההידבקות בנגיף במגזר החרדי: 28.6% מהבדיקות שמתבצעות במגזר החרדי הן עתה חיוביות, לעומת -13.4% במגזר הערבי ו-11.9% במגזר הכללי.

פרופ' גמזו הציע בנוסף להגדיל את הקנסות המוטלים על אי ציות להנחיות: על פתיחת עסק, מוסד חינוכי או פנימייתי, בניגוד לחוק הקורונה, יוטל קנס בסך 10,000 שקל במקום 5,000 - סכום הקנס עתה וכך גם קיום חתונה, כנס או אירוע לא חוקי אחר - 50 אלף שקל. על הפרת חובת בידוד אישית הקנס יועלה ל-10,000 שקל במקום 5,000 כיום, והקנס על אי עטיית מסיכה יוכפל ל-1,000 שקל.

בנוסף, הוצגה תחזית לפיה בשבוע הבא עלולים להיות בישראל  1,000-950 חולים קשים בקורונה. פרופ' גמזו  הציג שלושה תרחישים בתחזיתו: בעוד שישה ימים צפויים להערכתו, לפי תרחיש "קל", בין 826 ל-1,090 חולים קשים. על פי תרחיש הביניים - 949 ועל פי התרחיש המחמיר - 1,090 חולים קשים.

ראש הממשלה העיר שעל מערכת הבריאות להיערך למצב של 5,000 חולי קורונה במצב קשה.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר אתמול בתדרוך לתקשורת החרדית: "ברור שמערכת החינוך לא תוכל להיפתח כפי שנפתחה ולא בטוח שנפתח אותה כלל בשבועות הקרובים". הוא העריך שבתוך ארבעה-חמישה ימים יהיו כ-1,000 חולים במצב קשה ותחול עלייה גם במספר המתים.

"בכל העולם מדברים על כך שמוסדות החינוך ואי שמירת מרחק ואי עטיית מסיכה גורמים לעלייה בתחלואה", אמר פרופ' חזי וציין כי מתווה הקפסולות שיושם במערכת החינוך החרדית "לא כל כך עבד ולמרות שהופעל היתה תחלואה בישיבות שהלכה והתפזרה". עם זאת הוסיף: "ייתכן שיינתן היתר לחינוך החרדי להמשיך לפעול במתכונת זו".

כמו כן אמר פרופ' לוי: "חסינות עדר היא לא דבר שאנחנו רוצים אותו, לא במגזר החרדי ולא בכלל". בחסידויות רבות", ציין, "החליטו לנקוט במדיניות של 'חסינות עדר' ולגרום בכוונה לאחוז הדבקה גבוה כדי להגיע לחיסון טבעי. לא ראינו שזה שיפר משהו במדינה שנקטה בכך - זה לא הוריד את התמותה".

בהמשך מתח ביקורת על ההתקהלויות ההמוניות באירועים שמתקיימים בחברה החרדית, הזהיר מפני אלה שצפויים בימים הקרובים והתבטא: "ההתנהגות הזאת פסולה. יש כאן חוסר אחריות, חוסר ערבות הדדית. מסכנים בכך את כל בני המשפחה".

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  בנימין נתניהו,  פרופ' חזי לוי,  קורונה,  סגר,  קבינט הקורונה,  קנסות,  מקדם הדבקה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
01.10.2020, 11:27

ירידה ל 0.8?
עם ההתנהגות של הציבור זה לא סביר בשנת 2020....

אנונימי/ת
02.10.2020, 18:21

לא ברור בכלל.
הרי הוא היה נגד הסגר. עכשיו הוא קובע תנאים דרקוניים להשתחרר ממנו?
היה צריך לעמוד על שלו. הדרך לשליטה במגיפה הזו היא ריחוק, עטיית מסיכה, בידוד החולים והגנה על קבוצות הסיכון. בכל המקומות בעולם שהמגיפה עצרה כך התנהגו.
פרופסור גמזו יודע את זה ולכן התנגד לסגר שמתוצאותיו הכלכליות והנפשיות עוד נסבול שנים רבות.