• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
COVID-19 בישראל

יותר מ-40 מקרים של התסמונת הנדירה PIMS בילדים חולי קורונה

20 בתי חולים בישראל משתתפים במעקב אחרי ילדים שחלו בקורונה ופיתחו דלקת רב מערכתית פדיאטרית דמוית קוואסקי חריפה

אשפוז ילדים. צילום אילוסטרציה

התסמונת הנדירה PIMS - Pediatric Inflammatory Multisystem Syndrome מופיעה בדרך כלל אצל ילדים שהחלימו ממחלת הקורונה. לאחרונה דווח על מקרים של ילדים שאושפזו בישראל עם התסמונת. עד כה יותר מ-40 מקרים כאלו טופלו ומהם 25 חזרו ואושפזו עם PIMS כשהם מציגים תסמיני מחלה דמוית קוואסקי חריפה.

מדובר ב"דלקת רב מערכתית פדיאטרית", הדומה לתסמונת אחרת – קווסאקי, שתוארה כבר בשנת 1967. בשתי התסמונות מופיע חום ממושך ותסמינים קיצוניים העלולים להגיע עד למצב של נפילת לחץ דם ודום לב.

פרופ' שלום בן שימול, מומחה במחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, המנהל מעקב אחרי ילדים חולי קורונה במצב קשה בבתי החולים, מסר אתמול (ג') שהמעקב הזה מתנהל ב-20 מוסדות רפואיים מאז חודש מארס. עד כה יותר מ-40 מקרים כאלו טופלו ומהם 25 חזרו ואושפזו עם PIMS. עשרה נזקקו לטיפול תומך נשימה במסגרת יחידה לטיפול נמרץ, אבל חלק מהם לא נזקקו לטיפול פולשני.

פרופ' בן-שימול  הוסיף: "כמעט כל הילדים המאושפזים והמונשמים טופלו בסטרואידים. חלקם גם בנוגדנים, באנטיביוטיקה רחבת טווח ובתרופות שונות אחרות לשמירה על לחץ הדם ופעילות הלב. התגובה לטיפול, בעיקר לסטרואידים, מצוינת. כל הילדים החלימו לחלוטין עד כה. המפתח להצלחה בטיפול מסוג זה: זיהוי מהיר של התסמינים כאשר עולה חשד למחלה זו עוד בשלב מוקדם מאוד. אין כרגע דיווחים על תמותה".

פרופ' בן שימול התייחס לעניין זה בעקבות דיווח שהופץ השבוע לתקשורת על בן 17 מחצר חסידית שהועבר מבית החולים אסותא בעיר מגוריו אשדוד למרכז שניידר לרפואת ילדים בעקבות הידרדרות במצבו. הוא חובר למכונת אקמו. נבדקת אפשרות שפיתח סיבוך הקשור בתסמונת PIMS.

הנער היה מאושפז כבר עם קורונה במצב קל ושוחרר לאחר כמה ימים משום שהבדיקות שעבר העלו שהבריא מהנגיף. אלא שלאחר זמן קצר הובהל שוב לבית החולים עקב הידרדרות במצבו כאשר התסמינים לא חלפו. ב"אסותא-אשדוד" אשפזו אותו בטיפול נמרץ והוא הורדם והונשם.

ההערכה היא, כאמור, שפיתח את תסמיני PIMS. ביטוייה בין השאר: חום גבוה, כאבי בטן, הופעת פריחה על העור והפרעה בתפקוד של איברים חיוניים. מאוחר יותר ניכרת בין היתר, אך לא תמיד, פגיעה לבבית. התסמונת הזאת מופיעה כחודש לאחר החלמה מקורונה. הרופאים מתארים אותה כסערה אימונולוגית. הטיפול בה בעיקר בתרופה ביולוגית. דיווחים קודמים על מקרים כאלה פורסמו בארץ עוד בגל הראשון וביניהם היה בן 22 מאשדוד שהועבר ל"איכילוב", חובר לאקמו והתאושש לאחר כמה שבועות של טיפול.

נושאים קשורים:  PIMS,  ילדים,  קורונה,  פרופ' שלום בן-שימול,  חדשות,  תסמיני קורונה,  19-COVID
תגובות