• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

ועדה לבדיקת איכות ותוצאות הטיפול בחולי קורונה? לא נחוץ ולא הזמן

ראוי היה כי משרד הבריאות בראש ובראשונה יחקור את עצמו, האם נתן בידי בתי החולים והצוותים הרפואיים את כל הכלים הדרושים כדי להתמודד עם המגיפה

מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון. צילום: יוסי אלוני / פלאש 90. צילום: יוסי אלוני / פלאש 90

מדוע הגב של הגמל בניגוד לשאר החיות עקום ויש לו דבשת? לא מן הנמנע כי התשובה הנכונה היא כי יצרה אותו ועדה. בימים האחרונים נתבשרנו כי משרד הבריאות, הממונה בין השאר על איכות ובטיחות החולים בישראל, הכריז על הקמת ועדה של רופאים מומחים שתבדוק את איכות הטיפול הרפואי שניתן לחולי הקורונה.

הוועדה לא תסתפק רק בחקירה רפואית-מדעית איך טופלו החולים, לדוגמה, האם טופלו בתרופות אנטיויראליות או בדקסמטזון או בקנאביס או בתרופות ביולוגיות או הונשמו או אם שאבו את ההפרשות הצמיגות מהברונכים עם ברונכוסקופ, והאם נעשו הפעולות בזמן וכדומה, אלא כפי שפורסם, המומחים גם יבדקו את תוצאות הטיפול שניתן לחולים במרכזים הרפואיים השונים בישראל - החלמה, תחלואה, תמותה. המטרה המוצהרת היא, כפי שפורסם, לשפר את איכות הטיפול הניתן לחולים.

על פניו, הרעיון נשמע טוב ואולם, דומה כי צעד זה הוא בהמשך ישיר לקריאות חוזרות ונשנות לחקור את ההתנהלות הלוגיסטית במשבר הקורונה, כן/לא סגר ועד כמה.

שום מידע לא יישאר חסוי ומיד יודלפו מסקנות החקירה ויפורסמו טבלאות נושאות ציונים לבתי החולים השונים, ומיד יכירו ויידעו כל הרופאים בארץ באיזו מחלקה התרשלו המטפלים

היות שאני עוסק גם בתחום של רשלנות רפואית ולכן חשוד בחוסר אובייקטיביות, אמנע מהתייחסות לגופו של ענין למה שעוד פורסם, שממצאי החקירה של ועדת המומחים לעניין הקורונה יישארו חסויים במטרה למנוע תביעות נגד הרופאים בעתיד. מן המפורסמות הוא כי בארץ הקודש, שום מידע לא יישאר חסוי ומיד יודלפו מסקנות החקירה ויפורסמו טבלאות נושאות ציונים לבתי החולים השונים, ומיד יכירו ויידעו כל הרופאים בארץ באיזו מחלקה התרשלו המטפלים והחדירו לחולה, ש"דרש" הנשמה, לא פחות מפעמיים, טובוס (צינור הנשמה) לוושט במקום לקנה הנשימה ו"הנשימו" את הקיבה, והחולה נפטר כתוצאה מכך.

לא זה הזמן לוועדת בדיקה בעניין הקורונה. המגיפה לא הסתיימה ומדי יום יוצאים פרסומים על יעילות/חוסר יעילות של טיפולים כאלה ואחרים. אי הוודאות קיימת לגבי השלב החריף של המחלה, וחולים "שהחלימו", מסתבר שלא ממש "הבריאו" וממשיכים לסבול מקוצר נשימה ומפגיעות אחרות.

האם כבר הספקנו לשכוח את מטסי ההצדעה ביום העצמאות כשהעם נשא את "לוחמיו" על כפיים. אז דווקא בעיצומה של מלחמת התשה קשה מנשוא, שלא היתה כדוגמתה, מחפש משרד הבריאות לדרוש לחקור ולהפיק לקחים?!

ידוע לכולם, כי בתקופה ארוכה זו הנמשכת חודשים, אחיות ורופאים בתנאים פיזיים לא סבירים, נכנסים יום יום למחלקות לטפל בחולי הקורונה כשהם עטויים בשכבות הגנה מהראש עד המסד, ומסכנים עצמם ואת בני משפחותיהם ללא הרף ללקות במחלה קשה זו.

אסור לנו לשכוח כי אנשי צוות רפואי רבים בעולם נדבקו במחלה נוראית, אכזרית ומתעתעת זו וקיפדו את חייהם. ואם תאמרו, האחות והרופא בעצם בחירתם במקצוע הועידו עצמם לסיכונים כמו הידבקות במחלות זיהומיות. אולם, גם אם קיימת אפשרות שישלמו בחייהם, גם אז ניתן לחייב אותם להסתכן? נוכחנו לראות כי אותם "רופאי הקורונה" עונים בחיוב על השאלה וניתן להשוותם ללוחמים שבמהלך הקרב מחרפים נפשם תחת אש.

תקצר היריעה מלתאר את ההקרבה האישית. אנו עדים יום יום לתיאורים של אחיות ורופאים, המטפלים בחולי הקורונה, על חייהם בחודשים האחרונים עד כדי כך ש"אינם חיים". רבים מאותם רופאים מגיעים הביתה רק לסופי שבוע, ונשותיהם הפכו לאמהות חד הוריות.

היטיב להמחיש הדברים פרופ' יעקב אסף, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ב"הדסה עין כרם", שלצד תמונה בה מצולם חולה המטופל על ידי שני אנשי צוות ממוגנים כתב: "כשאני רואה תמונה זו וחושב על הצוותים המטפלים יום ולילה בחולי הקורונה תוך סיכון עצמי יום יומי, עולה לי פרפרזה על שירו של אלתרמן 'מגש הכסף': 'אז תשאל האומה שטופת דמע וקסם, ואמרה: מי אתם? והשניים שוקטים יענו לה: 'אנחנו מגש הכסף, שעליו ניתנו לכם החיים'".

על איזה בסיס מדעי וניסיון קליני קודם תפעל הוועדה? הרי לפני תשעה חודשים לא היה עדיין כלום. דווקא מוועדת חקירה של משרד הבריאות תצא תורה? עצתי לאותם מומחים נכבדים שמונו, לסרב לקבלת המינוי

והיכן הכרת הטוב? האם כבר הספקנו לשכוח את מטסי ההצדעה ביום העצמאות כשהעם נשא את "לוחמיו" על כפיים. אז דווקא בעיצומה של מלחמת התשה קשה מנשוא, שלא היתה כדוגמתה, מחפש משרד הבריאות לדרוש לחקור ולהפיק לקחים?!

במהלך הזמן שבו משתולל הנגיף פורסמו בכתבי העת הרפואיים אלפי עבודות העוסקות בנושא הטיפול בחולים אלה, כאשר כבר בעת הזו ניתן למצוא מאמרים המנסים בים אי הוודאות השורר להתוות דרך כיצד יש לפעול. על איזה בסיס מדעי וניסיון קליני קודם תפעל הוועדה? הרי לפני תשעה חודשים לא היה עדיין כלום. דווקא מוועדת חקירה של משרד הבריאות (בכל הכבוד לחבריה הרופאים שנבחרו) תצא תורה? עצתי לאותם מומחים נכבדים שמונו, לסרב לקבלת המינוי.

ראוי היה כי משרד הבריאות בראש ובראשונה יחקור את  עצמו, האם נתן בידי בתי החולים והצוותים הרפואיים את כל הכלים הדרושים כדי להתמודד עם המגיפה ואם התשובה שלילית, יקשוט עצמו תחילה טרם שהוא בא לבדוק את המטפלים ואת דרכי הטיפול. נקודת ההתחלה של בתי החולים היתה גרועה עם תקנים חסרים ברופאים ואחיות ומספר מיטות לנפש מהנמוכים בעולם המערבי. עם תנאי פתיחה נחותים אלה פגשו הצוותים את הקורונה ותגובת משרד הבריאות היתה מאוחרת ובלתי מספיקה.

לפני מספר חודשים פרסם העיתונאי רן רזניק ידיעה שעסקה בווידוי של רופא בכיר, מנהל יחידה לטיפול נמרץ, על חולים שנפטרו בשל מחדל של חוסר מקצועיות מצד הצוות הרפואי. למיטב הבנתי, הנסיבות באותו בית חולים הביאו לכך שגויסו אנשי צוות מהמחלקות הפנימיות שלא היו מאומנים ומיומנים כאנשי טיפול נמרץ. אם אלה הם פני הדברים, שומה היה על אנשי מינהל רפואה במשרד הבריאות להפעיל השתלמויות לאחיות ורופאים ממחלקת פנימית ל"טיפול נמרץ", במטרה למזער תופעות אלו.

אז מה מצא מנכ"ל משרד הבריאות לנכון למנות ועדת בדיקה, בראשות סמנכ"ל בכיר לאיכות ובטיחות במשרד הבריאות, שיחקרו את איכות ותוצאי הטיפול בחולי הקורונה? אין לי אלא להרהר ביני לביני כי לא לשם רפואה נכונה ואיכותית שתינתן לחולי הקורונה נתקבלה ההחלטה, אלא לטובת מה שעלול ללבות ולהרבות קנאה וצרות ולהעמיק סכסוכים.

הכותב הוא עורך דין, מומחה בנוירוכירורגיה, שותף במשרד א. רובינשטיין–ש. יקירביץ, משרד עו"ד

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר אבי רובינשטיין,  ועדת בדיקה,  קורונה,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
05.11.2020, 08:56

קלקלת את הציטטה/בדיחה.
הניסוח המקורי : גמל הוא סוס שתוכנן על ידי ועדה.
ומעבר לעניין הזה אני מסכים עם דבריך

אנונימי/ת
05.11.2020, 14:11

אם מישהו/י פספס/ה: מדובר בעו"ד בעל משרד תובעים של רשלנות רפואית שמתנגד לוועדה שהוא יכול להרוויח ממנה הרבה בקייסים עתידיים רק כי לדעתו לרופאים לא מגיע שיבחנו אותם תחת זכוכית מגדלת באמצע מלחמה. איש אמיץ וישר שיש לעו"ד אחרים הרבה מה ללמוד ממנו.

אנונימי/ת
06.11.2020, 09:32

אמת , יישר כח. לעיתים זוכה לביקורת לא ענינית בגלל עיסוקו.

אנונימי/ת
06.11.2020, 09:50

כל עורך דין מייעץ ללקוח לשמור על זכות השתיקה או לא לשתף פעולה עם חוקריו . ידוע כי מח"ש לא בדיוק בודקת את התנהגות השוטרים וגם משרד הבריאות לא מעונין - שומר על זכות השתיקה - לגלות את מחדליו וזו ההגנה מן הצדק הידועה לכותב ולחברת המומחים לרשלנות.

אנונימי/ת
06.11.2020, 10:31

צודק לחלוטין!!! מה החיפזון?? עוד תקום ועדת חקירה ממלכתית בעיניין ההתמודדות עם הקורונה ושם מעבר לניהול, אירגון ושליטה יהייה מקום להתייחס להיבטים הרפואיים

אנונימי/ת
06.11.2020, 10:44

אני רופא מחלקת קורונה. זה לא רק המיגון הכבד (והטוב אגב) זה לא רק השעות. זה לראות איך מאיישים את המחלקות בסטאז'רים ובמתמחים זוטרים מהמחלקות הפנימיות, זה לראות איך הרופאים הבכירים לא מתגייסים, איך היועצים מוצאים וממציאים תירוצים, איך יחידות ההדמיה והמכונים מתנערים ועוד ועוד. על כל סטאז'ר, מתמחה או אחות יושב צוות מנהלי אין סופי ויחידת דוברות שמפמפמת את התקשורת. ממש כמו במלחמה שולחים חיילים פשוטים קדימה ומאחור נשאר עורף שמן ומושחת שלא סותם את פיו לרגע ושוכח צניעות מה היא.

אנונימי/ת
06.11.2020, 12:23

אין לי אלא להסכים ולחזק את דברייך.
הבעיה המרכזית היא לא הקורונה, עם זה עוד אפשר היה להסתדר, אלא המלחמות הפנימיות, כשמשרד הבריאות מנצח על הכל באימפוטנטיות ואינקומפטנטיות.

דר' אבי רובינשטיין הנכבד,
עקב תוארך הנוסף (עו'ד),
ישנו משנה תוקף לדבריך -- מילים כדורבנות....
טוב שהועלו על הכתב.!
כל אלה שהגיבו (אף כי אנונימית, לצערי), תמכו בדבריך ....
מי יתן, וחברי הועדה יסיקו את המסקנות ויתפטרו ממינוי מביש ובלתי אתי זה, בועדה מיותרת לחלוטין בשלב הנוכחי
פרופ' תיאו דב גולן.!

08.11.2020, 05:57

אם מטרת הבדיקה היא לשפר את תפקוד המחלקות במלחמה בנגיף - תבורך. אך אם מטרתה היא להעלות על הגרדום את מי שפעל לא בצורה אופטימלית - עדיף שלא תוקם ועדה זו. וכך גם לגבי בדיקות אחרות.