סוכרת סוג 2

ירידה במשקל עם סמגלוטייד מוסברת באופן זניח על ידי תופעות לוואי

הירידה המשמעותית במשקל המושגת על ידי טיפול עם סמגלוטייד לעומת GLP-1RA אחרים מוסברת באופן זניח בלבד על ידי תופעות לוואי גסטרואינטסטינליות

משקל עודף, ירידה במשקל (צילום: אילוסטרציה)

תופעות לוואי גסטרואינטסטינליות הן מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר במשפחת התרופות האגוניסטיות לקולטן ל-GLP1י(GLP1-RA). מחקרים קודמים הדגימו כי הירידה במשקל המושגת על ידי תרופות ממשפחה זו גדולה במקצת באנשים הסובלים מתופעות לוואי גסטרואינטסטינליות לעומת אלה שלא סובלים מהן. בנוסף, ידוע כי סמגלוטייד מובילה לירידה גדולה יותר במשקל מאשר GLP-1RA אחרים.

מחקר קודם שבו בוצע אנליזה של המחקרים הקליניים SUSTAIN1-5 שבחנו את השימוש בסמגלוטייד בחולי סוכרת הראתה כי התרומה של בחילות והקאות לירידה הגדולה יותר במשקל המושגת עם סמגלוטייד היא זניחה לעומת התרופות האחרות שנבדקו. יתרה מכך, סמגלוטייד הדגימה עליונות על פני התרופות האחרות במשפחה בהיבט הפחתת המוגלובין מסוכרר וירידה במשקל גוף במחקר ה-SUSTAIN3 שבו השוותה לאקסנטייד 2.0 מ"ג בשחרור מושהה, SUSTAIN7 שבו השוותה לדולגלוטייד ו-SUSTAIN10 שבו השוותה ללירגלוטייד 1.2 מ"ג.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת BMJ Open Diabetes Research Care נבדק האם הירידה הגדולה במשקל שמושגת עם סמגלוטייד לעומת ה-GLP-1RA מתווכת על ידי בחילות, הקאות ותופעות גסטרואינטסטינליות אחרות כדוגמת שלשולים, עצירות או דיספפסיה. החוקרים בחנו זאת הן בשלב העלאת המינון בו הסיכון לתופעות הלוואי גדול ביותר (מתחילת הטיפול ועד שבוע 12) והן מתחילת הטיפול ועד סופו (שבוע 56 מחקר ה-SUSTAIN-3, שבוע 40 במחקר ה-SUSTAIN7 ושבוע 30 במחקר ה-SUSTAIN10).

במחקר נמצא כי התרומה של תופעות לוואי גסטרואינטסטינליות לירידה הכוללת במשקל היתה זניחה ואחראית לאחוז קטן מכלל הירידה במשקל. במחקר ה-SUSTAIN3 תופעות הלוואי הגסטרואינטסטינליות הסבירו רק 0.09 ק"ג מתוך ירידה כוללת של 3.78 ק"ג במהלך כל המחקר. במחקר ה-SUSTAIN7 תופעות הלוואי הללו הסבירו רק 0.03 ק"ג מתוך ירידה כוללת של 2.26 ק"ג במהלך כל המחקר. במחקר ה-SUSTAIN10 תופעות הלוואי הגסטרואינטסטינליות הסבירו רק 0.09 ק"ג מתוך ירידה כוללת של 3.82 ק"ג במהלך כל המחקר.

גם כאשר נבדקה הירידה במשקל במהלך שלב העלאת המינון (עד שבוע 12) מתוך סך הירידה במשקל נמצאה תרומה זניחה של תופעות לוואי גסטרואינטסטינליות.

החוקרים סיכמו כי התוצאות המשולבות של שלושה מחקרים קליניים מדגימות כי הירידה הגדולה יותר במשקל המושגת על ידי טיפול עם סמגלוטייד לעומת GLP-1RA אחרים מוסברת באופן זניח בלבד על ידי תופעות לוואי גסטרואינטסטינליות.

מקור: 

Lingvay I. et al (2020). BMJ Open Diabetes Res Care. 2020; 8(2): e001706.

 

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  סמגלוטייד,  ירידה במשקל,  תופעות לוואי,  מחקרים