• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מאבק במתנגדי חיסונים: צוות רופאים יאתר פייק-ניוז על חיסוני הקורונה

משרד הבריאות הקים צוות קשבי-רשת שמטרתו לאתר מפיצי מידע שקרי על חיסוני הקורונה ברשתות החברתיות | במקביל יעלה קמפיין הסברתי נגד חדשות כזב אלו

פייק-ניוז, מגיפת הקורונה. אילוסטרציה

משרד הבריאות החליט לנהל מאבק קשוח כנגד מתנגדי חיסונים וגם יפעל כנגד מפיצי בדותות ושמועות כזב על חיסוני הקורונה. לא זו בלבד שהראשונים להתחסן בכל מוסד רפואי יהיו המנהלים הבכירים וכן מנהלי קופות החולים שיצטלמו בעת קבלת תרכיבי החיסון בשבוע הבא – בכל בית חולים ובכל קופת חולים, הרופאים הבכירים וכן אחיות ואחים ראשיים אמורים להוביל את מבצע החיסונים המוסדי. תיעשה פעולת הסברה ממוקדת גם בקרב רופאים חרדים, דוברי רוסית, ערבית ואמהרית.

על חלק זה במבצע חולשת עינב שימרון־גרינבוים, סמנכ"לית ההסברה במשרד הבריאות.

כפי שכבר דווח, משרד הבריאות מגייס למבצע ההסברה ידוענים, שדרנים ומגישי תכניות פופולריות בטלוויזיה, בכירים בתקשורת, כוכבי רשתות חברתיות, זמרים, אמנים ומובילי דעת קהל וכן אישים שמוכרים כמשפיענים בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי. בנוסף מגויסים רופאים בקהילה, בעיקר רופאי משפחה, רופאי ילדים, רופאי נשים, אחיות בטיפת חלב ובמרפאות קהילתיות בעת שהן מבצעות בדיקת דם למבוטחים.

החידוש הבולט ביותר במסע הסברה זה הוא הקמת צוות מיוחד של עשרה קשבי-רשת המתמחים בסריקת רשתות חברתיות כדי לאתר פרסומי פייק-ניוז. צוות רופאים מיוחד יבדוק כל פרסום כוזב, מוטעה ומטעה במכוון כדי לספק תגובה מיידית. במקביל יעלה קמפיין הסברתי נגד חדשות הכזב הללו.

קיימת דאגה במיוחד מהפצת הכזבים ברשתות החברתיות, משום שידוע שציבור גדול בישראל – בגילאים שונים – מסתמך על מידע ודעות המופצות ברשת החברתית ואף אינו צורך חדשות בדרך מקובלת אחרת. בנוסף, "מתנגדי החיסונים מהווים קבוצה מאוד קטנה באוכלוסיה אבל הם עושים רעש גדול ויהיה צורך לטפל בהם", מודים בכירים במשרד הבריאות.

עמותת "מדעת", המתמחה בהסברת חשיבות החיסונים, התריעה השבוע שהיעדר הסברה מתאימה עלולה לעלות בחיי אדם ולפגוע גם בהיענות לחיסוני השגרה. "אם משרד הבריאות לא ימלא את תפקידו עכשיו כנגד מפיצי מידע שקרי, אנחנו עלולים לראות בשנים הקרובות התפרצות של מגיפות אחרות, בדומה להתפרצות החצבת ב-2018", התריעה אתמול אדווה לוטן, יו"ר העמותה, שפתחה מצידה במסע הסברה לעידוד התחסנות לקורונה

סקר שערך בימים האחרונים משרד הבריאות בקרב 800 ישראלים העלה ש-15% לא מוכנים לקבל טיפול כלשהו מרופא שלא יתחסן ו־35% לא מוכנים שעובד הוראה לא מחוסן ילמד את ילדיהם. נתונים אלה ישולבו במסרי ההסברה לציבור.

נושאים קשורים:  פייק ניוז,  רשתות חברתיות,  מסע הסברה,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
16.12.2020, 05:08

שאלת תם
אינני רופא, אך עסקתי במחקר נגיפים בצמחים וחרקים. ישנה פרקטיקה באוקריוטים חסרי מע' חיסון , לטיפול בפתוגנים ביצירת ds RNA . זה גורם לאפופטוזיס. כמו בהרבה נגיפים יש "חיסכון" מולקולרי ב- sar cov 2, חלבון S מקודד במהופך לגנים אחרים. האם החיסון נבדק in vitro לאפופטוזיס בתרבית נגועה? האם החיסון נבדק על חולים ידועים, סמויים או מחלימים?
החשש שלי מאפופטוזיס בתאים בעלי רגנרציה נמוכה

אנונימי/ת
16.12.2020, 06:32

בוא נצא מנקודת הנחה שהחשש שלך מבוסס. האם זה משהו שרק חיסון יוכל לעשות, או שגם הוירוס הטבעי?

אנונימי/ת
16.12.2020, 08:39

למה רק לטובת החיסון הזה? הצוות דנן צריך לעבוד שם בקביעות, פייק ניוז בתחומי בריאות בכלל וחיסונים בפרט יש ללא הרף.

אנונימי/ת
16.12.2020, 08:59

זה נעשה גם בשגרה.
אבל לפני מבצעי חיסון גדולים (כדוגמת הפוליו ב 2013) זה מתוגבר

17.12.2020, 00:14

ומי יציל אותנו מהפייק ניוז והידיעות הכוזבות של משרד הבריאות ומדעת ודוידזון וכל שקרני המדע מטעם הכסף הגדול?

אנונימי/ת
21.12.2020, 23:40

בדיוק

28.01.2021, 00:04

מפיצי פייק ניוז שאבקשכם לבדוק.
אלונה אלמן בווטסאפ ובפייסבוק.
דני וידיסלבסקי.