מחקרים

איך מטופלים חוו את שירותי הבריאות הדיגיטליים במסגרת רפואת המשפחה במהלך הסגר?

מרבית המטופלים היו שבעי רצון ממתן שירותי רפואת משפחה דיגיטליים בניו זילנד במהלך הסגר הראשון וכי הדבר אפשר להם לקבל מענה רפואי מבלי להתמודד עם החשש הכרוך ביציאה מהבית

29.12.2020, 17:54

במהלך הסגר הראשון בניו זילנד בעקבות מגפת COVID-19 (מרץ-מאי 2020, תקופה בה ננקטו צעדים נוקשים של 'הישארות בבית'), רופאי המשפחה התבקשו לבצע ייעוצים טלפונים ובווידאו (רפואה דיגיטלית) ככל שהיה ניתן במקום מפגשי ייעוץ פנים מול פנים. מדובר בשינוי פתאומי עבור מרבית המטפלים והמטופלים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק איך מטופלים קיבלו שירותי רפואת משפחה במהלך הסגר ולהעריך את החוויה שלהם מהרפואה הדיגיטלית, על מנת לשפר את היעילות של השירותים הללו בעתיד.

החוקרים השתמשו בגישת שיטות מעורבות וביצעו סקר אינטרנטי וראיונות עומק עם מבוגרים (גילאי 18 שנים ומעלה) שיצרו קשר עם רופאים במהלך הסקר וגויסו באמצעות הרשתות החברתיות ורשומות דואר אלקטרוני. החוקרים הציגו את הסטטיסטיקה התיאורית שנאספה מהסקרים (n=1,010) וניתוח איכותני של המידע מהראיונות (n=38) ושאלות פתוחות מהסקרים בנוגע לנגישות לשירותי רפואה מנקודת המבט של המטופלים.

החוקרים מצאו כי באופן כללי, מטופלים דיווחו על רמת שביעות רצון גבוהה מהרפואה הדיגיטלית במסגרת רפואת המשפחה במהלך הסגר. נמצא כי רפואה דיגיטלית היא נוחה ואפשרה למטופלים גישה בטוחה לשירותי רפואה מבלי הצורך לקחת בחשבון את הפחד מזיהום ב-COVID-19 אל מול הצורך לפגוש רופא. עוד נמצא כי רפואה דיגיטלית עבדה הכי טוב במקרים שגרתיים או בנושאים בריאותיים מוכרים וכאשר הייתה מערכת יחסים ידידותית בין המטופל לרופאים. כלומר, היה קל יותר כאשר הייתה היכרות מוקדמת עם הרופאים, אך לא בלתי אפשרי במקרים בהם לא הייתה. החוקרים מצאו גם כי רפואה דיגיטלית התאימה פחות במקרים בהם היה צורך בבדיקה גופנית, במקרים בהם האבחנה לא הייתה ידועה או במקרים בהם למטופלים הייתה העדפה מובהקת להיפגש פנים מול פנים.

החוקרים הסיקו כי אפילו בתקופה הקשה של הסגר, ההטמעה המהירה והבלתי צפויה של שירותי רפואה דיגיטליים במסגרת רפואת משפחה הובילו לחוויה חיובית בקרב רוב המטופלים שהשתמשו בשירותים. בנוסף, נראה כי בעתיד מטופלים יעדיפו שתהיה להם אפשרות בחירה מבחינת סוג הייעוץ המתאים לצרכיהם, לנסיבות ולהעדפות. כמו כן, החוקרים סברו כי ייתכן וצריך לטפל בנושאים טכנולוגיים וכספיים, וכי יש צורך בתקשורת טובה עבור המטופלים והרופאים כחלק מנקודות המפתח של הרופאת הדיגיטלית (למשל עלות, הולמות ופרטיות). נראה כי המשך השימוש ברפואה דיגיטלית אחרי הסגר יכול הנגישות לרפואת משפחה מהירה ובטוחה עבור מרבית המטופלים.

מקור: 

Imlach, F. et al. (2020) BMC Family Practice 21.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואה דיגיטלית,  שירותי בריאות,  רפואת משפחה,  נגיף הקורונה
תגובות