COVID-19 בישראל

דו"ח אמ"ן: 10% מבני ה-60 ומעלה טרם התחסנו

כמו כן מציין אמ"ן כי "בשבועות הקרובים תיתכן עלייה בתחלואה, גם בשל תפוצת הוריאנט הבריטי שהוא מדבק הרבה יותר ועל פי מחקרים חדשים גם קטלני יותר מהזנים הקודמים"

מתן חיסון לקורונה בישראל. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

הדו"ח היומי של מרכז המידע הלאומי למאבק בקורונה המופעל בידי אמ"ן מציין הבוקר (א') כי "בשבועות הקרובים תיתכן עליה חוזרת בתחלואה, בשל הסרת המגבלות לצד תפוצתו הנרחבת של הווריאנט הבריטי של הנגיף שהוא הדומיננטי בישראל. זן זה מדבק הרבה יותר ביחס לזנים קודמים של הנגיף ועל פי מחקרים חדשים שפורסמו בבריטניה הוא גם קטלני יותר כדי 70%-30% לעומת הזן הנגיף המקורי.

הדגש זה מסתמך על שורה של ממצאים שנאספו בבריטניה שבה אותר הווריאנט הבריטי B.1.1.7 . נוכח זאת ממליץ הדו"ח "נדרשת אחריות אישית והקפדה על ההנחיות".

כמו כן נאמר בדו"ח אמ"ן: "מגמת הירידה בתחלואה אכן נמשכת - אך היקפה של ירידה זאת עדיין גבוה מאוד. מספר החולים הקשים ירד ביממה האחרונה מתחת ל-1,000 לראשונה מאז כחודש, ומקדם ההדבקה R גם הוא בסימן ירידה בימים האחרונים (0.85 בממוצע ארצי, נכון למוצ"ש), כאשר לעת עתה, כל חולה מדביק בממוצע פחות מאדם אחד, באופן המסמן דעיכה מסוימת בהתפשטות המגפה. עם זאת, שיעור החיוביים לנגיף (7.8%) והעומס על בתי החולים ממשיכים להיות גבוהים באופן מוחלט".

כמו כן מפרט הדו"ח את השינוי בתמהיל הגילאים של החולים הקשים: "יש ירידה ברורה בשיעור המאומתים (הנדבקים) החדשים ובתחלואה הקשה בקרב בני 60 ומעלה הנובעות כנראה מהשפעת מבצע החיסונים. עם זאת, ניכרת עלייה במספר החולים החדשים שמגיעים לבתי החולים במצב קשה בקרב קבוצות הגיל הצעירות יותר. אלו מהוות בשבוע האחרון כ-40% מהיקף התחלואה הקשה החדשה. בשל היקף התחלואה שעודנו נרחב והעובדה שחלק ניכר מהאוכלוסייה בישראל טרם חוסן, השינוי בתמהיל הגילאי של החולים לא מתבטא בשלב זה בירידה משמעותית בתחלואה הקשה."

מחברי הדו"ח הדגישו: השלמת מבצע החיסון באוכלוסייה המבוגרת, בני 60 ומעלה, כמעט שאיננה מתקדמת; נותרו עדיין כ-10% בקרב קבוצת הגיל הזאת – לאחר ניכוי המחלימים – שטרם חוסנו במנת החיסון הראשונה. עד להתחסנות רחבה גם בקרב בני 60-40, יוותר בעינו הסיכון לתחלואה קשה באוכלוסייה".

אתמול אובחנו 1,869 נדבקים מאומתים לנגיף הקורונה. כך עלה מנתוני מרכז הידע והמידע הלאומי. בסוף השבוע נערכו כ-25 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 7.8%. בנוסף, מקדם ההדבקה ירד וכעת עומד על 0.85. בדו"ח אמ"ן נכתב כי "לעת עתה, כל חולה מדביק בממוצע פחות מאדם אחד, באופן המסמן דעיכה בהתפשטות המגפה. עם זאת, שיעור החיוביים והעומס על בתי החולים ממשיכים להיות גבוהים".

נושאים קשורים:  אמ"ן,  המוטציה הבריטית,  COVID-19 בישראל
תגובות