• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מומחים ישראלים: כפיית חיסונים לא תשרת את בריאות הציבור

ארבעה פרופסורים בראיון ל"כלכליסט": "ההנחה שאם נחסן את כל הציבור נצליח למגר את המגיפה היא בלתי סבירה" ו"אין היגיון בריאותי למנוע מציבור לא מחוסן לקחת חלק בחיי שגרה"

מגיפת הקורונה בישראל. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בעוד שראשי רשויות מקומיות וגם מרכז השלטון המקומי ומעסיקים מנסים לתבוע את חובת החיסונים לקורונה או חובת בדיקות כתנאי להעסקת עובדים, ארבעה פרופסורים ישראלים טוענים, בדיווח של אדריאן פילוט הבוקר (א') ב"כלכליסט" ש"כפיית חיסונים לא תשרת את האינטרס של בריאות הציבור".

הארבעה הם: פרופ’ רצף לוי, מומחה לניהול סיכונים ומערכות בריאות מ־MIT; פרופ’ שושי אלטוביה, מומחית לגנטיקה מולקולרית וביולוגיה של RNA מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית; פרופ’ צבי גרנות, מומחה לאימונולוגיה מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית; ופרופ’ עמוס אדלר, מומחה ברפואת ילדים ומיקרוביולוגיה קלינית מ"איכילוב" ומאוניברסיטת תל אביב.

הם טוענים ש"מדיניות של אכיפה, איומים או סנקציות איננה עולה בקנה אחד עם מדיניות החיסון הנהוגה כיום לגבי נגיפים וחיידקים אחרים. היא רק תביא לפגיעה בהיענות הציבור לחיסוני השגרה האחרים. חמור מכך, היא עלולה לפגוע בהתגייסות הציבור למאמץ לשקם את הבריאות, החברה והכלכלה".

הארבעה הביעו דעה אחידה: "החיסון חשוב גם לצעירים בריאים, אבל ההנחה שאם נחסן את כל הציבור בחיסון הנוכחי נצליח למגר את המגיפה היא בלתי סבירה בעליל, על רקע תפוצתה בעולם. היישום של חובת החיסון יכול להוביל את המדינה אחורה מבחינת התחלואה". המרואיינים הדגישו שהם מביעים את דעתם האישית ולא את עמדת המוסדות שבהם הם עובדים.

בין השאר אמרה פרופ' אלטוביה: "עולה בבירור שפוטנציאל התמותה בקרב האוכלוסיות שאינן בסיכון הוא מוגבל מאוד, ובוודאי לא יוביל לקטסטרופה בריאותית. עיקר מאמץ החיסון ראוי שיתמקד בציבור מעל גיל 50 ובציבור עם מחלות רקע".

פרופ' לוי אמר: "הסיכון בחשיפה של מחוסני קורונה ללא מחוסנים נמוך משמעותית מהסיכון הנגרם כל שנה מחשיפה לשפעת בשל אוכלוסיה לא מחוסנת".

פרופ' גרנות הוסיף: "החיסון, יעיל ככל שיהיה, אינו מונע היווצרות של נגיפים ווריאנטים. אם תיווצר מוטציה עוקפת חיסון, יהיה לה קל יותר להתפשט באוכלוסיה שחוסנה באותו תרכיב החיסון, לעומת אוכלוסיה בעלת גיוון חיסוני המושג על ידי שילוב של חיסונים שונים וחסינות טבעית הנרכשת בהחלמה. בהחלט ייתכן שהלא מתחסנים שאינם בקבוצת סיכון, לא רק שאינם מהווים נטל וסיכון משמעותי לאחרים, אלא שבתרחישים מסוימים יתרמו לחסינות העתידית של האוכלוסיה מפני מוטציות שיתגברו על החיסון המלאכותי.

"ישראל, כמו מדינות אחרות", אמר, "לא מונעת מרופא שלא התחסן לשפעת, לטפל בחולים או בתינוקות, אף על פי ששפעת מסוכנת לתינוקות וילדים הרבה יותר מקורונה. ייתכן שהדרישה לחייב חיסון לבעלי מקצועות מטפלים או נחשפים לאנשים רבים בסיכון – לגיטימית, אך לא ברור מה ההיגיון הבריאותי להפעיל מדיניות שכזאת רק לגבי הקורונה, בחיפזון וללא דיון מדעי שקול. אין היגיון בריאותי נראה לעין למנוע מציבור לא מחוסן לקחת חלק בחיי שגרה נורמליים".

נושאים קשורים:  פרופ’ רצף לוי,  פרופ’ צבי גרנות,  פרופ’ שושי אלטוביה,  פרופ' עמוס אדלר,  חיסון לקורונה,  כפיית חיסונים,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
08.03.2021, 22:43

תודה רבה על שהשמעתם קול שפוי, באומץ שדרוש בימים אלו במדינה שהפכה שטופת מוח לחלוטין. כן ירבו גם דעות של היגיון ולא רק טירוף והיסטריה.

אנונימי/ת
23.03.2021, 00:37

כן ירבו כמותכם אנשים אמיצים וראויים!
אנחנו חיים במציאות קשה שדוהרת לכוון של מידור ותיוג אוכלוסיות שלמות שמסרבות, בהגיון צלול וברור לחומר שיוחדר לגופם בכפייה.

אנונימי/ת
23.03.2021, 00:40

וירוסים מטבעם משתנים. אנשים בריאים גם כן משתנים ומתאימים את עצמם ל"וריאנטים". כל חבלה חיצונית בדמות של "חיסונים" עלולה לשבש את יכולת העמידות הטבעית שלנו. נהפוך, מן הסתם למוחלשים ופגיעים.

אנונימי/ת
23.03.2021, 00:44

החשש הגדול כעת הוא שהוליכו אותנו שולל בכל מיני מניפולציות בזויות של הפחדה לא מבוססת. אוי ליום שבו המתחסנים יגלו, חלילה, שראשי המדינה והרופאים הבכירים שיקרו אותם וגרמו להם נזק בריאותי בלתי הפיך.

אנונימי/ת
23.03.2021, 00:49

אוי לנו ולפרויקטור הקורונה אם נסכים להקריב את ילדינו לניסוי הנבזי והלא מאושר. מי נתן לך את האישור להשתמש בסמכות שקיבלת מגורמים בעלי עיניין - ולדברר אותם תוך עידוד ברור של חיסון הילדים. דע לך כי דמם יהיה בראשך!