• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 עולמי

אחרי מחלות לב וסרטן, גורם המוות השלישי בארה"ב: מחלת הקורונה

שנת 2020 היתה הקטלנית בהיסטוריה של ארה"ב עם עלייה של 15% בתמותה | החדשות הטובות: בחודשים האחרונים ניכרת בארה"ב מגמת ירידה ברורה בנדבקים בקורונה ובתמותה

מגיפת הקורונה בארה"ב. צילום: שאטרסטוק

אתר החדשות והתחקירים האמריקאי politico דיווח אמש כי על פי נתוני ה-CDC, נגיף הקורונה גרם לכך ש-2020 היתה השנה הקטלנית ביותר בארה"ב עם עלייה של 15% בתמותה. מחלת הקורונה היא גורם המוות השלישי בשכיחותו בארה"ב ובעוד שב-2019 נרשמה בארה"ב ירידה ב-1.2% בתמותה, ב-2020 היא זינקה.

לפי "פוליטיקו", יותר משלושה מיליון אמריקאים מתו מסיבות שונות בשנת 2020 ונגיף הקורונה היה גורם המוות השלישי בשכיחותו עם כ-400 אלף מתים. מחלות לב וסרטן הן עדיין שני גורמי המוות הגדולים ביותר בארה"ב. לפי האתר, בשנים רגילות הגורם השלישי בשכיחותו הוא "פציעות לא מכוונות".

מינואר 2021 ועד הבוקר נוספו למניין המתים מקורונה בארה"ב יותר מ-140 אלף והבוקר (ה') מניין זה עומד על 542,191.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. שינוי בגישה למחלה. צילום: שאטרסטוק

לפי נתוני ה-CDC, הגידול בתמותה בארה"ב בשנת 2020 היה הגדול ביותר מאז 1918, עם סיום מלחמת העולם הראשונה כאשר פרצה מגיפת השפעת הספרדית. דו"ח ה-CDC הצפוי להתפרסם יכיר בכך, לראשונה, שקורונה מילאה תפקיד מרכזי בעלייה בתמותה השנתית בארה"ב.

עוד דיווח "פוליטיקו", שה-CDC יציג בשבוע הבא במסגרת נתוניו גם את שיעורי התמותה מקורונה בכל קבוצה אתנית בארה"ב לצד המספר הכולל של מקרי המוות בכל אחת מהקבוצות. בעבר פרסם ה-CDC נתונים שהראו כי אפרו-אמריקאים הם בעלי סיכוי כמעט כפול למות מקורונה לעומת לבנים; היספנים הם בעלי סיכוי גבוה פי 2.3 והילידים שבאלסקה בעלי סיכוי גבוה פי 2.4.

בתקשורת האמריקאית מציינים כי הנתונים אינם מפתיעים ומטיחים ביקורת על הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שהתנגד להגבלות  כמו מסיכות, המעיט בחומרת נגיף הקורונה ועודד השתתפות בעצרות בחירות המוניות ללא ריחוק חברתי. עם התפרצות המגיפה בארה"ב, במארס 2020, עריך יועץ הבית הלבן למחלות זיהומיות, ד"ר אנתוני פאוצ'י, שבין 100 אלף ל-200 אלף אמריקאים ימותו מהנגיף. טראמפ זלזל בתחזית זאת ואף לעג לד"ר פאוצ'י.

בחודשים האחרונים ניכרת בארה"ב מגמת ירידה ברורה בנדבקים בקורונה ובתמותה, גם הודות למבצע החיסונים שהואץ בה וכן בזכות שינוי בגישה למחלה מצד הנשיא ג'ו ביידן וצוותו. השבוע אמרה ראש ה-CDC, ד"ר רושל וולנסקי, כי לצד הירידה במספר החולים, גם מספר חולי הקורונה המתאשפזים בבתי החולים וגם המתים הולך ויורד.  בשיא המגיפה נמנו בארה"ב כ-300 אלף נדבקים חדשים ביממה - כעת מדווח על כמה עשרות אלפים בלבד. עד כה חלו בה  29,862,124 (נכון לבוקר זה 10:30 שעון ישראל).

אמש הנחה הנשיא ביידן את ממשלו לרכוש 100 מיליון מנות חיסון לקורונה שפיתחה חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, במטרה להגביר את ההיצע במקרה של "אתגרים לא צפויים" במאבק במגיפה. חיסון זה נחשב למעט פחות יעיל מחיסוני "פייזר" ו"מודרנה" וניתן במנה אחת.

ביידן הציב יעד: 100 מיליון אמריקאים בגירים מחוסנים עד סוף מאי או תחילת יוני, כלומר כשליש מכלל האוכלוסיה. עוד הודיע כי אם יתברר שבידי ארה"ב יש עודף משמעותי במנות חיסון, היא תתרום אותן למדינות אחרות. גם מגזין המדע "סיינס" דיווח על כך ולפי הערכתו עשויים להיווצר עודפי חיסונים גם בקנדה ובבריטניה.

עד כה, לפי נתוני הבוקר, מעל 93.69 מיליון אמריקאים כבר התחסנו במנה הראשונה וכ-33 מיליון גם במנה השנייה. לפי סקר של סוכנות החדשות AP, כ-70% מהציבור בארה"ב מרוצה מהטיפול שמפגין הנשיא במגיפה.

בכל העולם חלו מתחילת המגיפה 118,684,343 ונפטרו 2,633,281.

נושאים קשורים:  תחלואה ותמותה,  ארה"ב,  ג'ו ביידן,  דונאלד טראמפ,  19-COVID,  מגיפת הקורונה,  חדשות
תגובות