וידאו

כיצד משפיעים תרסיסי אף סטרואידלים על תסמיני גרד ודמע בעיניים?

תרסיסי אף קורטיקוסטרואידים (INS) נחשבים הטיפול התרופתי היעיל ביותר בשליטה על התסמינים הנזאליים של נזלת אלרגית (2,3)

נזלת אלרגית משפיעה על 10%-30% מהאוכלוסיה הבוגרת ועד 40% מהילדים. בכ-80% מהמקרים, נזלת אלרגית מתפתחת לפני גיל 20י1. ניתן לסווג את הנזלת האלרגית לעונתית (SAR) או רב-שנתית (PAR). תסמיני המחלה אינם מוגבלים לתסמינים אפיים, כך שבנוסף לגודש אפי, נזלת מימית שקופה, גרד והתעטשויות, כ-75% מהמטופלים סובלים גם מתסמיני דמע, גרד ואודם בעיניים. התסמינים העיניים מתבטאים יותר במקרים של נזלת אלרגית עונתית בהשוווואה לרב-שנתית2.

תרסיסי אף קורטיקוסטרואידים (INS) נחשבים הטיפול התרופתי היעיל ביותר בשליטה על התסמינים הנזאליים של נזלת אלרגית2,3. הקווים המנחים לטיפול בנזלת אלרגית מדגישים את יעילות INS בתסמיני נזלת אלרגית בחומרה בינונית-קשה3. תרסיסים קורטיקוסטרואידים יעילים גם בהקלה על התסמינים העיניים של נזלת אלרגית. מטה אנליזה שפורסמה לאחרונה ב-annals of allergy, asthma and immunology הדגימה כי triamcinolone acetonideי(TAA) משפר תסמינים עיניים של נזלת אלרגית בהשוואה לפלסבו2.

במטה אנליזה נכללו 8 מחקרי התערבות אקראיים, חדי וכפולי-סמיות אשר העריכו את השינוי בסך התסמינים העיניים בהשוואה לפלסבו (primary endpoint) ובתסמיני דמע, אודם וגרד (Secondary endpoints), במחקרים בהם נעשה שימוש במינון יומי של 220 מק"ג triamcinolone acetonide בהשוואה לפלסבו או ל-200 מק"ג Fluticasone propionateי(FP). משך ההתערבות היה שבועיים לפחות ובקבוצות המחקר נכללו מבוגרים ומתבגרים בני 12 ומעלה הסובלים מנזלת אלרגית עונתית.

ההקלה בסך התסמינים העיניים לאחר שבועיים מתחילת הטיפול, היתה משמעותית בהשוואה לפלסבו, השיפור הממוצע בדירוג סך התסמינים העיניים היה 0.32- נקודות (95% CI, -0.444 to -0.203). בנוסף, מבין התסמינים חלה הפחתה משמעותית מובהקת בדמע 0.21- נקודות (95% CI, -0.411 to -0.011). בהשוואה בין TAA ל-FP, שתי הקבוצות לא נבדלו במידת השיפור שחל בסך התסמינים העיניים לאחר שבוע, שבועיים ושלושה שבועות של טיפול. שלושת קבוצות הטיפול התאפיינו בפרופיל בטיחות דומה.

ממצאים אלו מהווים תמיכה בפעילותם של INS בהקלה על תסמינים עיניים של נזלת אלרגית2.

על פי הספרות, בבסיס הסיבה לביטוי של תסמינים עיניים בקרב מטופלים עם נזלת אלרגית עומדות ככל הנראה מספר סיבות ומנגנונים כגון השפעה ישירה של אלרגנים על לחמית העין, בהיעדר חוצץ מכאני בין הלחמית לסביבה כמו גם הפעלת הרפלקס האוקולארי-נזאלי. המנגנון בו INS משפרים תסמינים עיניים אינו ברור במלואו. אחת ההנחות היא ש-INS ממתנים את גירוי היתר של רפלקסים עצביים המתרחשים בזמן תגובה אלרגית במנגנון של הפחתת דלקת ברירית האף. בנוסף, כתוצאה מהפחתת הדלקת המקומית, מתרחשת גם הפחתה בגיוס תאי דלקת לרקמות אחרות, בינהן העיניים.

נראה שדמע נקשר לרפלקסים הנזאליים ב-SAR, אף יותר מגרד ואודם. ההפחתה המובהקת בדמע שהודגמה במטה אנליזה עשויה להיות קשורה גם להשפעה הישירה של TAA על הפחתת הגודש האפי והתסמינים העיניים. ייתכן ושינויים ב-nasolacrimal duct כתוצאה מהפחתת הגודש האפי קשורים להפחתה בדמע, אם כי מנגנונים אלו טרם הובהרו2.

References:

1. White Book on Allergy: Update 2013. World Allergy Organization (WAO). Pawanker R, Canonica GW, Holgate ST, Lockey RF, Blaiss MS. . Milwaukee, WI: World Allergy Organization; 2013.

2. Bielory L, Gross G, Letierce A, Melas-Melt L, Lucio L, Ocular Symptoms Improvement from Intranasal Triamcinolone compared with Placebo and Intranasal Fluticasone Propionate: a meta-analysis., Annals of Allergy, Asthma and Immunology (2020).

3. Bousquet J, Khaltaev N, Cruz AA, Denburg J, Fokkens WJ, Togias A, et al. Allergic Rhinitis and its Impact on Asthma (ARIA) 2008 update (in collaboration with the World Health Organization, GA(2)LEN and AllerGen). Allergy. 2008;63 Suppl 86:8-160.

MAT-IL-2000306 – 1.0- 04/2020

נושאים קשורים:  וידאו,  נזלת אלרגית,  סטרונאז