• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 עולמי

צוות רופאים אמריקאי מפקפק בתוצאות הניסוי של "אסטרהזניקה"

"תוצאות הניסוי הקליני בתרכיב החיסון של החברה", נטען על ידי הרופאים שניטרו את הניסוי, "מבוססים ככל הנראה על מידע מיושן שעבר זמנו, לא מספק ולא מושלם"

בקבוקון חיסון לקורונה של "אסטרהזניקה". צילום אילוסטרציה

צוות רופאים מומחים עצמאי, הפועל לצד המכון הלאומי האמריקאי למחלות מידבקות ומכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH), פרסם אתמול (ג') הודעה שהוגדרה כבלתי רגילה ולפיה תוצאות הניסוי הקליני בתרכיב החיסון של החברה, שפותח יחד עם אוניברסיטת אוקספורד הבריטית, "מבוססים ככל הנראה על מידע מיושן שעבר זמנו (out dated), לא מספק ולא מושלם – מה שמטיל ספק לגבי הודעת החברה בתחילת השבוע שיעילות חיסון זה היא 79%".

לפי דיווח של "ניו יורק טיימס" הצוות שפרסם את ההודעה מלווה ומסייע בבחינת התנהלות הניסוי הקליני שקיימה החברה בארה"ב על כ-32 אלף נסיינים וההודעה שפורסמה "מעוררת דאגה". הצוות קרא לחברה "לבחון מחדש ובאופן נרחב את הנתונים לגבי מידת היעילות של התרכיב במניעת הידבקות ותחלואה חוזרת על מנת לספק ביטחון שאמנם נתוני החברה מדויקים ועדכניים ויש לבצע הליך זה במהירות עבור הציבור".

ביום ב', בהודעה הרשמית שפרסמה "אסטרהזניקה", נאמר כי תוצאות הניסוי הזה גבוהים יותר מניסוי קודם בתרכיב החיסון, הם מבטיחים יותר בכל הנוגע למניעה ותחלואה קשה ולכן מדובר בתוצאות מעודדות.

בדיווח נמסר כי פרסום התוצאות נדחה פעמים אחדות והחברה נתבקשה שוב ושוב לבדוק מחדש את ממצאיה. דוברת החברה הגיבה: "אין זה נכון באופן מוחלט שקיימת בעייתיות כלשהי בתוצאות הניסוי".

ד"ר אריק טופול, מומחה לניסויים קליניים במכון סקריפס בסן דייגו, אמר ל"ניו יורק טיימס": "זה בהחלט בלתי רגיל שמתפרסמת הודעה כזאת שמציגה הבדלים בין הנתונים שמספקת חברה הנהנית מתמיכה כספית, לבין מה שמצא צוות עצמאי שניטר את הניסוי"

אלא שחובה לציין: היחסים בין "אסטרהזניקה" לרשויות פדרליות בארה"ב התנהלו בשנה האחרונה תוך עימותים בעיקר בגלל מחלוקת על תכנון הניסוי, ובהמשך לגבי התוצאות שעלו ממנו בדגש על מידת יעילותו של תרכיב החיסון, כאשר מתוך 32 אלף נסיינים שחוסנו, היו 141 מקרים של תחלואה חוזרת.

נושאים קשורים:  אסטרהזניקה,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  ניסוי קליני
תגובות