COVID-19 בישראל

סכנת פיטורים ל-1,550 עובדים רפואיים שגויסו במגיפת הקורונה

האוצר מסרב להאריך תקנים ולתת קביעות למאות רופאים שגויסו למאבק בקורונה: "המגיפה נגמרה" | יו"ר איגוד הפנימאים: "ההחלטה מרושעת"

מחלקת קורונה. העלייה בתחלואה הנוכחית הובילה למספר שיא של חולים הזקוקים למכונות אקמו. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

משרדי האוצר והבריאות לא מצליחים להגיע להסכמות לגבי 1,550 עובדי מערכת הבריאות שגויסו באופן זמני לצורך התמודדות מול מגיפת הקורונה ומשרד האוצר מסרב להאריך את התקנים ולקלוט את העובדים - 300 רופאים, 750 אחיות ו-500 עובדים פרא-רפואיים ומנהל ומשק בבתי החולים הממשלתיים. כך דיווח הבוקר אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

מקור במשרד הבריאות הסביר כי המשמעות המעשית של החלטה כזו היא שבסוף מאי יש להוציא 1,550 מכתבי פיטורים, שכן על פי החוק, המעסיק מחויב להודיע חודש מראש על פיטורים והתקנים הנ"ל ניתנו באופן זמני עד סוף יוני. האוצר מתעקש כי העובדים הללו גויסו באופן זמני בלבד ועתה מגיפת הקורונה נגמרה.

בתגובה לכך אמר יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס: "אני קורא לכל מאושפזי הקורונה בבתי החולים בשנה האחרונה ולבני משפחותיהם, שהיו עדים למאמץ ההרואי של צוותי הרפואה הפנימית בישראל, להעלות איתנו פיזית למשרד האוצר בירושלים ולהסביר את מה שבאוצר לא מבינים: שחסרים לנו מאות רופאים במחלקות הפנימיות. שנה שלמה אין לנו יום ואין לנו לילה, וזהו כעת הפרס שניתן לנו?!

"לא די בכך שחסרים לנו מאות רופאים במחלקות הפנימיות להתמודד עם העומסים הקבועים והקשים, וכאילו לא די גם בכך שהעומסים הללו התגברו לאחרונה, עם הצטרפות מאות מחלימי קורונה במצבים רפואיים מסובכים למחלקות, בא כעת האוצר ובציניות ובאופן מרושע שוקל לקחת מאיתנו את התקנים", אמר פרופ' אליס בזעם.

עוד הוסיף: "לא למדנו דבר משנת הקורונה על חשיבות חוסנה של מערכת הבריאות בכלל, והרפואה הפנימית בפרט. עדיין האוצר מתעלם מדו"ח הוועדה הממשלתית לשיפור הרפואה הפנימית, דו"ח טור כספא, שקבע שחור על גבי לבן כי חסרים לנו במחלקות מאות רבות של רופאים כדי לתת לאזרחי המדינה שירותי רפואה ראויים".

לדבריו: "לאורך תקופת הקורונה התרכזנו בעניין אחד בלבד: בטיפול מסור ומיטבי בחולים. שמנו בצד מאבקי שכר ועדכון תקני רופאים שנקבעו לפני יותר מ-50 שנה, בתקופת שלטון מפא"י, אבל לא עוד. במידה שהתקנים לא יישארו, לא נהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו. לא מדובר כאן על מאבקי שכר אלא על איכות הטיפול הרפואי לו זקוקים אזרחי מדינת ישראל".

אלס קרא לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הבריאות "להודיע עוד לפני יום העצמאות שהם דוחים בשאט נפש את מעשה האיוולת הזה".

מול עמדת האוצר הסביר מקור במשרד הבריאות, לפי הדיווח, הקורונה אמנם בדעיכה אך היא לא נגמרה. עדיין יש מאות חולים מאושפזים, בהם רבים במצב קשה ומונשמים.

האוצר מתעקש שתוספת כוח האדם היא זמנית, כל עוד אין תקציב מדינה מאושר. נוכח עמדה זאת של האוצר יש לצפות בימים הקרובים לתגובה מצד הר"י, ההסתדרות הכללית  והסתדרות האחים והאחיות.

מיד כשפרצה המגפה בישראל, בתחילת מארס 2020 סיכמו  שרי האוצר והבריאות דאז משה כחלון ויעקב ליצמן על תוספת מיידית של 300 רופאים חדשים ומאות אחיות. בשלב ראשון גויסו 200 רופאים. אחרי הגל הראשון, בתי החולים התרוקנו, בגלל הפסקה כפויה של פעילות אלקטיבית עליה הכריז משרד הבריאות ומשום שרוב הנשאים והנדבקים טופלו בקהילה. גם על רקע הירידה במספר הנדבקים שאחרי הסגר דרש האוצר לעצור את הגיוסים. אלא שעם פתיחת המשק לפעילות, מספר הנדבקים החל לזנק, בעיקר ביוני-אוגוסט; מאות רופאים נכנסו לבידוד ומספר החולים הקשים עלה במהרה.

אחרי חילופי השרים ושיחה שקיים מנכ"ל משרד הבריאות דאז, משה בר סימן טוב, עם הממונה לשעבר על התקציבים באוצר, שאול מרידור, חזר משרד הבריאות לתכנית המקורית והשרים החדשים החליטו על תוספת של עוד מאות רופאים.

נושאים קשורים:  משרד האוצר,  תקנים,  חדשות,  פרופ' אבישי אליס,  19-COVID,  מגיפת הקורונה
תגובות
15.04.2021, 09:14

ממש שערורייה! "וישמן ישורון ויבעט"..
חבל שאין אפשרות להעביר את הנכתב כאן לפייסבוק.
אני נמצאת בכמה קבוצות והייתי יכולה להפיץ זאת כדי שאנשים יבואו להפגין..

אנונימי/ת
25.04.2021, 22:12

בושה.
האוצר מחלק חל"ת ביד רחבה אבל מי שעבד בשעת סכנה והציל חיים בסכנת פיטורים.
הגיע הזמן להחזיר עטרה ליושנה ולתת את הכתר למחלקות הפנימיות!