חדשות

נייר עמדה חדש: המלצות תזונתיות למניעת מחלות קרדיווסקולריות

מזונות ודפוסי תזונה, משקאות ותוספי מזון - האיגוד הקרדיולוגי ועמותת התזונאים והדיאטנים בישראל מציגים את ההמלצות התזונתיות העדכניות למניעת מחלות קרדיווסקולריות

תזונה בריאה. אילוסטרציה

הרגלי אורח החיים, הכוללים הרגלי תזונה, מהווים גורם חשוב באטיולוגיה של מחלות קרדיווסקולריות. השבוע פורסם באתר המכון לאיכות ברפואה בהסתדרות הרפואית בישראל נייר עמדה בנושא "המלצות תזונתיות למניעת מחלות קרדיווסקולריות", שנכתב בשיתוף פעולה בין האיגוד הקרדיולוגי בישראל ועמותת התזונאים והדיאטנים בישראל, בחסות משרד הבריאות והר"י.

המסמך מסכם את הספרות המקצועית העדכנית על הקשר בין תזונה למחלות קרדיווסקולריות תוך שימת דגש על רמת ההוכחה וחוזק ההמלצה. נייר העמדה הוא עדכון של ההמלצות התזונתיות לאנשים בריאים, עם גורמי סיכון או עם תחלואה קרדיווסקולרית מגיל 18 ומעלה. אין המסמך מתיימר לתת המלצות לאנשים עם מחלות כרוניות אחרות כגון: אי ספיקת כליות, סוכרת וכדומה, והוא מביא את עיקרי ההמלצות הבאות:

מזונות ודפוסי תזונה

מומלץ להעדיף מזון טרי, ללא תוספת של סוכר, מלח או רטבים עתירי קלוריות ולהשתמש בשיטות בישול שמשמרות את רכיבי התזונה הטבעיים המצויים במזונות (אידוי, הקפצה וכדומה). רצוי לכלול בתזונה דגנים מלאים, קטניות, שומן מהצומח עם עדיפות לשומן חד בלתי רווי (כגון שמן זית), 2-3 מוצרי חלב (רצוי מותססים) ולפחות 5 ירקות ופירות מסוגים שונים ביום, 2-3 מנות דגי ים שמנים לשבוע ולהגיע לכמות היומית המומלצת במזונות עשירים בסידן. ניתן להוסיף אגוזים ושקדים, שום, קינמון ומזונות עשירים בליקופן, סידן, ויטמין D ומגנזיום כחלק מהתזונה היומית המאוזנת.

מומלץ להמעיט ככל האפשר בצריכת בשרים עתירי שומן, בעיקר בשרים מעובדים שהם גם עתירי נתרן, מזונות המכילים שומן טרנס ו/או מלח ו/או תוספת סוכר.

מאפיינים אלה מרכיבים את דפוסי האכילה הים תיכוני ודיאטת Dietary Approach to Stop Hypertensionי(DASH).

דפוסי אכילה נוספים יכולים להתאים למניעה קרדיווסקולרית. למשל, דיאטה צמחונית או טבעונית מאוזנת, המשפרת את הפרופיל המטבולי או דיאטה שאינה צמחונית אבל מבוססת בעיקר על מזון מהצומח. דיאטה קטוגנית לזמן קצר ודיאטה דלת פחמימות מתאימות בעיקר לאנשים עם משקל עודף ולאנשים עם תסמונת מטבולית.

צום לסירוגין, בשילוב אחת מאסטרטגיות התזונה לעיל, יכול לעזור לירידה במשקל ולשיפור גורמי הסיכון. יש להדגיש, שהוועדה לא ממליצה לאמץ דפוס אכילה קטוגני או פליאוליתי לטווח ארוך וממליצה להמנע מאכילת מזונות מעובדים ומתועשים.

המלצות לשתייה

מומלץ לשתות כמות מרובה של מים, להמעיט במיצים טבעיים ולהימנע ממשקאות ממותקים בסוכר ומתחליפי סוכר.

ממחקרים תצפיתיים נראה ששתיית חלב, תה (בעיקר ירוק), קפה או אלכוהול בכמות מתונה קשורה להיארעות נמוכה יותר של מחלות קרדיווסקולריות. עם זאת, יש להדגיש כי מחקרים אלה אינם מוכיחים קיומו של קשר סיבתי.

תוספי תזונה

ניתן לשקול תוספת 1.5-2.0 גרם ליממה פיטוסטרולים להפחתה מתונה של רמות LDL-Cholesterol. תוצאות המחקרים על תוספי שמן דגים לצורך מניעה וטיפול קרדיווסקולריים עדיין שנויות במחלוקת, אך נראה כי לאנשים עם או בלי סוכרת, הסובלים ממחלת לב כלילית ידועה ויציבה (המטופלים רובם ככולם בסטטינים ואספירין), ניתן לשקול תוספת של 1-2 גרם ליום חומצות שומן אומגה-3. לאנשים עם גורמי סיכון ורמות טריגליצרידים מעל 500 מג"/ד"ל, ניתן לשקול ליטול EPA+DHA במינון של 4-3 גרם ביום, תחת מעקב רפואי. רצוי לשקול לצרוך מגנזיום ממקורות תזונתיים לקבלת צריכה יומית מספקת ולהשלים, במידת הצורך, בתוסף עד 600 מ"ג ליום.

לא מומלץ לקחת תוספי סידן, ויטמין D או אורז שמרים אדום (Red Yeast Rice) למניעה קרדיווסקולרית. לחולי אי ספיקת לב מתקדמת, רצוי לשקול מתן תוסף של 300 מ"ג ליום קואנזים Q10. תוסף זה לא הוכח כמועיל למניעה וטיפול קרדיווסקולריים בכל מצב רפואי אחר.

נושאים קשורים:  תזונה,  מניעת מחלות,  האיגוד הקרדיולוגי,  חדשות,  עמותת התזונאים והדיאטנים,  מחלות לב,  תוספי מזון,  דיאטה
תגובות
אנונימי/ת
25.04.2021, 20:19

מציע לצפות בנטפליקס בseaspiracy. אחרי הצפיה הסרט ההמלצה לאכול דגים נראית לא כל כך הגיונית, עדיף לעבור לאצות ים

26.04.2021, 09:05

לפני שבוע היתה הרצאה לרופאי משפחה בשבח הדיאטה הקטוגנית עם הוכחות.