דעות

יהודים וערבים במערכת הבריאות, העוגן השפוי במדינה - לעולם חוסן?

הרופאים הערבים, שנקרעים בין ההזדהות עם המאבק לשלום ושוויון יחד עם בני עמם, לבין שבועת הרופא ומחויבותו, התייצבו בצו מצפונם האתי הרפואי לטפל בחולים | במערכה שבה ניצבת פצועה ומדממת החברה הישראלית כולה, יש לנו תפקיד חשוב שבעתיים

"נלחמו יחד בנגיף הקורונה, אויב מר ורצחני, אויב משותף! האם כך אנו מסתכלים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני? אולי עדיף היה שתישאר הקורונה!". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בתחילת ינואר עברתי דרך מרכז החיסון לקורונה בעיר אום אל-פאחם וגיליתי להפתעתי שמעל 70% מהמתחסנים במרכז הם יהודים שהגיעו מאזור חדרה ונתניה. האם התמונה תחזור על עצמה בעוד שבוע-שבועיים כשנתחיל לחסן ילדים ובני נוער בני 16-12?

שנה שלמה נלחמנו יחד, יהודים וערבים, במערכת הבריאות, במגיפת הקורונה הארורה, עמדנו כתף לצד כתף בבתי חולים ובמרפאות, ביכינו יחד את מותם של החולים, יהודים וערבים, שמחנו יחד על החלמתם של החולים והתגאינו יחד על הצלחת מבצע החיסונים ותחילת הניצחון על הקורונה. זו היתה מלחמה שנלחמו יחד באויב מר ורצחני, אויב משותף! האם כך אנו מסתכלים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, באותה עין ובאותה חדות? אולי עדיף היה שתישאר הקורונה!

בכאב, בעצב ובאכזבה וגם בתחושת בושה, ראינו את המראות הקשים ברחובות הערים המעורבות, את האובדן וההרס של חיים משותפים בני עשרות שנים ושוב בכינו יחד במערכת הבריאות על המראות המזעזעים וטיפלנו יחד בפצועים. חלום בלהות הזוי.

שני שלישים מהעובדים הערבים בשירות המדינה מועסקים במערכת הבריאות, וזו גאווה גדולה לכלל מערכת הבריאות, מנהליה ועובדיה. שיעור הערבים בולט במערכת הבריאות מעבר לשיעורם באוכלוסיה

לפי נתוני התעסוקה של שנת 2019, שני שלישים מהעובדים הערבים בשירות המדינה הועסקו במערכת הבריאות, וזו גאווה גדולה לכלל מערכת הבריאות, מנהליה ועובדיה. שיעור הערבים בולט במערכת הבריאות מעבר לשיעורם באוכלוסיה: אחיות בריאות הציבור - 30%, טכנאי רנטגן - 27%, רופאים - 25%. 30% מכלל רשיונות הרוקחות שהונפקו מאז 2005 (ליהודים וערבים ביחד) הם לבוגרי מוסדות בירדן (סטודנטים ערבים-ישראלים שלמדו בירדן).

החממה הזו של דו קיום במערכת הבריאות עומדת כל הזמן בפני אתגרים רבים וזקוקה לא רק לרגישות תרבותית אלא גם לאינטליגנציה תרבותית ורגשית, וזאת לא רק מול המטופלים אלא גם מול העובדים עצמם.

ליבם של הרופאים הערבים נקרע לגזרים בימים האחרונים לצד הקריאה של ועדת המעקב לשביתה כללית. הם נקרעים בין ההזדהות עם המאבק לשלום ושוויון יחד עם בני עמם, לבין שבועת הרופא ומחויבותו האתית האנושית לעמידה איתנה ונחוצה במרפאות, בבתי החולים, בחדרי הניתוח ובמיון, בשיאה של שעת החירום במערכת הבריאות כיום. לפי נתוני משרד הבריאות, מעל 90% מהרופאים הערבים לא שבתו והתייצבו בצו מצפונם האתי הרפואי לטפל בחולים.

עלינו לעמוד מול הקיצוניים ולהקרין את הדו קיום במערכת הבריאות לכלל החברה הישראלית ובכל מקום, לפעול לסובלנות ולהרגעת הרוחות ולקדש את החיים

אך האם לעולם חוסן לעוגן השפוי המוביל במדינה - יהודים וערבים במערכת הבריאות? המנהיגות הרפואית, היהודית והערבית, מהווה מודל של עשייה והקרנת אור לסביבה, ובמערכה הנוכחית, שבמרכזה ניצבת פצועה ומדממת החברה הישראלית כולה, יש לנו תפקיד חשוב שבעתיים: לעמוד מול הקיצוניים ולהקרין את הדו קיום במערכת הבריאות לכלל החברה הישראלית ובכל מקום, לפעול לסובלנות ולהרגעת הרוחות ולקדש את החיים. על המנהיגות הרפואית, יחד עם מנהיגות מערכת הבריאות, לשמר ולחזק ולטפח את החוסן השפוי על ידי הדרכה והעצמה ברגישות, באהבה, בהקשבה ובחינוך.

הכותב הוא יו״ר החברה לקידום בריאות האוכלוסיה הערבית בהסתדרות הרפואית, מומחה ברפואת משפחה

נושאים קשורים:  פרופ' בשארה בשאראת,  רופאים ערבים,  מערכת הבריאות,  הסכסוך הישראלי-פלסטיני,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
21.05.2021, 09:16

אמן

אם מצליח כל כך במערכת הבריאות אין כל סיבה שלא יצליח בכל התחומים. כולל בממשלה. לשם חייבים לשאוף למען חברה שוויונית וצודקת יותר. זו הדרך היחידה שנוכל לשרוד כאן בעתיד

תודה ערן יקירי
אכן נוכל יחד להקרין אור לכלל החברה

אנונימי/ת
21.05.2021, 11:45

אין ספק שמערכת הבריאות שלנו מדגימה בצורה הטובה ביותר כיצד אזרחי מדינתנו בני כל הדתות והעדות יכולים לעבוד כתף אל כתף ולתרום ביחד למלאכת הקודש בה אנו עוסקים מדי יום.
לגבי הארועים המטלטלים שחווינו לאחרונה, חשוב לראות את המציאות כפי שהיא, ולהבין שמדובר בהתפרצות אלימה של רגשות איסלמיסטיים קיצוניים. לא היה כאן ביטוי כלשהו לתחושת קיפוח או שאיפה לשוויון, אלא קריאה בוטה לחיסול צביונה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.
בשונה מהחברה הישראלית, לא ראינו קריאה כלשהי מקרב חלקים מתונים בחברה המוסלמית (ככל שאלה קיימים) להפסקה מיידית של האלימות. מאידך, תמיכה רבתי בהמשך האלימות נשמעה מכל עבר, ולצערי גם מאנשי צוות רפואי (https://doctorsonly.co.il/2021/05/228848/?utm_source=mailchimp&utm_campaign=2216752&utm_campaign_name=המהדורה%20היומית%2021-05-2021).
עם כל הכבוד וההערכה לפנייתו של הכותב, להערכתי המסר הראוי צריך להיות מופנה אל החברה המוסלמית, והוא: מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, ומדינת הלאום של העם היהודי. כל המיעוטים החיים בקרבנו זוכים לשוויון מלא של זכויות, ומתקבלים בזרועות פתוחות כחלק אינטגרלי מחברתנו וכשותפים מלאים בה. הגיע הזמן להפסיק את החתירה המתמדת תחת עצם הגדרתה של מדינתנו, וכמובן שביטויי אלימות כלשהי אינם מתקבלים על הדעת.
נמשיך לעשות את עבודת הקודש שלנו כתף אל כתף, ולהנות ביחד מכל השפע והטוב שמדינתנו המפוארת מציעה לנו.

אנונימי/ת
21.05.2021, 12:13

יישר כח על התגובה.

אנונימי/ת
21.05.2021, 22:03

מסכימה עם כל מילה

אנונימי/ת
21.05.2021, 11:59

לא מובן למה צריך את שבועת הרופא ואתיקה כדי להתגבר על הדחף לשביתה כאות להזדהות. צריך להבין שאיש צוות רפואי שלא מגיע לעבודה הוא אחראי במישרין או בעקיפין למוות ולסבל של חולים. ואולי זו הייתה כוונת השביתה הצדקנית?

21.05.2021, 12:15

לעובדי מערכת הבריאות יש צוו עליון- אתי ומוסרי- להמשיך לשרת את החולים שלנו. בעת הזו חברינו הערבים צריכים להבין שבחברה דמוקרטית יש דרכים רבות לבטא הזדהות- לאו דווקא בדרך של אי הופעה לעבודה וימי זעם. ... אבל במה שונה אי-הופעה של עובד ערבי לעבודה, מהכרזה אד הוק על הפסקת עבודה בבית חולים במקרי אלימות נגד הצוות?
לדעתי השבתות במערכת הבריאות צריכות להיות שמורות למצבים קיצוניים ביותר, להתבצע במשורה ובאישור בית הדין לעבודה.

אנונימי/ת
22.05.2021, 11:16

מתפלא על ההשוואה לאלימות נגד הצוות אבל אנסה להסביר

מאפייני שביתה במקרה אלימות נגד צוות רפואי:
1. מופנית נגד מי שתוקפים רופא מפני שהוא רופא או אחות מפני שהיא אחות.
2. מידתית כדי לא לפגוע בטיפולים דחופים.
3. מונהגת ע"י ארגונים מקצועיים שתומכים במדינת ישראל.

שביתת המגזר השבוע:
1. הבעת תמיכה במי שתקפו יהודים מפני שהם יהודים.
2. לא מידתית- נועדה ליצור כאוס מקסימלי. (אבל נכשלה בכך).
3.מונהגת ע"י הגוף האנטי ישראלי "ועדת המעקב העליונה" שתומכת במאבק הפלסטיני המונהג ע"י החמאס בראשות יחיא סינואר ומוחמד דף.

שמחתי לעזור

אנונימי/ת
23.05.2021, 08:09

כלומר, כל סכסוך עבודה שהר"י מארגנת גורם ישירות לתמותה
או אולי כאן מדובר ב"יהודים רחמנים" שאינם מסוגלים לעולל זאת

אנונימי/ת
21.05.2021, 14:25

חסר לי משהו :

אף מילה על ה-פרעות, האלימות, הונדליזם, שריפת בתי כנסיות וקריאות איטבח אל יהוד.
צריך להוקיע ולהתנער בפה מלא.

אנונימי/ת
21.05.2021, 16:43

כעובדת קופת חולים כללית נדהמתי לראות שכמה מחבריי הרופאים שבתו ולא הופיעו לעבודה. קשה היה לי להסתכל בפרצופם למחרת , המבוכה הייתה רבה. תגובת מטופליהם לא אחרה לבוא, מספר לא מבוטל של מטופלים ביקשו העברה לרופאים אחרים שאינם מהמגזר הערבי.

אנונימי/ת
22.05.2021, 09:39

פרופ' בשאראת הנכבד
אתה חושב שכולנו מטומטמים ???

ראינו פרעות אנטישמיות, ירי רקטות למרכזי אוכלוסיה וניסיון להרוג יהודים רק כי הם יהודים- ולזה אתה קורא " מאבק לשלום ולשיוויון" ???

ואתה עוד מטיף לנו על "אינטליגנציה תרבותית ורגשית" ???

אנונימי/ת
22.05.2021, 10:50

אכן שנה שלמה נלחם הצוות הרפואי בקורונה. אבל הציבור הערבי, לא רק קומץ, לא השתתף במאבק זה. החתונות נמשכו, אנשים לא התחסנו ועוד. אי אפשר להציג רק את הצד היפה של עבודה משותפת אלא גם את הצד של חיים משותפים זה לצד זה ואנחנו עדיין רחוקים מחיים משותפים.

אנונימי/ת
22.05.2021, 14:44

לא מבין את התגובה הזאת. הציבור היהודי-חרדי עזר להלחם בקורונה?

אנונימי/ת
22.05.2021, 13:02

אני רופאה ערביה תמיד חשבתי כמוך דר בשרשרת ודיברתי כמוך נלחמתי על דו קיום אותו לימדתי גם את הילדים שלי והתעמתי מול קרובי משפחה בימים אחרונים והפסקתי לראות חדשות כדי שלא ארגיש טיפה של שנאה מול האחר ועדיין אני כך אבל כאשר אני קוראת את התגובות של העמיתים שלנו היהודים לכתבה שלך ותגובות לכתבות אחרות על אותו נושא אני חושבת שלא שווה. אני פשוט שותקת ומתרחקת ושכל אחד ימשיך לשנוא את האחר כמו שהוא רוצה כנראה שלמרות כל השדרוג והחינוך שעבדנו עליו שנים מתפרק בגלל שבועיים של אלימות ״משני הצדדים גם אם מישהו לא רוצה להאמין בזה״ ופתאום מגלים את הפצופים האמתיים של החברים שלנו בעבודה משני הצדדים אולי כי הגניטקה גוברת על הכל!
אתה יודע מה כבר לא מעניין אותי. אני אעשה את העבודה שלי וזהו ובטח לא בגלל האתיקה הרופאות אלא בגלל החינוך שאני קבלתי בבית וממשיכה לתת לילדים.
בכתבה דומה על פחד צוות רפואי ערבי לחזור לביתם בכפרים בתוך הארץ משווים לאותו פחד שיש לצוות היהודי שיוצא מהתנחלויות בתוך השטחים וזה לא אותו דבר.
ישר כוח פרופ בשאראת ניסית ולא הלך אני הייתי מוותרת פשוט
בכל זאת בהצלחה

אנונימית ערביה ניכבדה.
קודם כל את ופרום׳ בשארה מיתעלמים מהעובדות. מה שמפריע לרובנו כאן, יותר מעצם הפוגרום נוסח 1936, היא העובדה המרה שאף אחד מהעליות המוסלמית לא יצא בקריאה וגינוי לפורעים. כלומר בשקט, בהיחבא, הביעו הזדהות עם הקומץ הקטן של פורעים. בנוסף, דו״ח של המישטרה והשב״כ מצאו כי 85% מהפורעים הערבים שנעצרו הם בעלי עבר פלילי. גם אם הם טועים בגדול ורק מחציתם כנ״ל, זה עדיין מעיד על האופי האלים, האנטי יהודי של הפוגרום. ואלו הם שמייצגים אותך ואת פרופ׳ בשארה? עליהם את מגינה ומאשימה אותנו בגיזענות? חבל לי מאוד שמי שיצר את הקרע הם לא הפורעים, שמסתבר שמרביתם ככל הניראה עבריינים, אלא אתם, שהתעלמתם והחרשתם לנוכח הזוועה.

אנונימי/ת
22.05.2021, 18:46

יש לי חדשות בשבילך "רופאה ערביה"
בתוך בית החולים שבו אני עובדת הייתי עדה ליותר מפעם אחת של הערות דוחות אנטישמיות וגועליות מצד רופאים ערבים.
אני זו ששתקתי ואני זו שהתייאשתי לא את!!
כי לא אמרתי כלום כדי לא לפגוע ב"מרקם" ה"נהדר" של "שיתוף פעולה" בין רופאים ערבים ליהודים
לא שיתוף פעולה ולא נעליים ! נפגעתי, נעלבתי , לא הבנתי מדוע, ושתקתי !
כדי לא לפגוע בהם ולא לתת להם הרגשה שהם לא רצויים כמו שאני הרגשתי בעצמי ! במדינת היהודים ! שהוקמה בשביל למנוע את מה שקרה לסבים שלי ושל בעלי ולכל קרובי המשפחה שלי !!! לא שלך !! לפני שמונים שנה!
תפסיקי להצטדק, את אמורה להיות מהמשכילים והמתקדמים בחברה הערבית, את באמת חושבת שהיית אישה ערביה רופאה משכילה וחופשיה לו היית חיה תחת שלטון אותן המפלצות שפרעו ביהודים שגרו לידם בדיוק כמו בפרעות הקודמות בארץ ובארצות אירופה ?!!
היית צריכה לקום ולהגיד משהו הרי כולנו יודעים טוב מאוד מי החל בפרעות מי נהרג , את מי ניסו לשרוף ואת מי בסופו של דבר ניסו להאשים בכך כולנו ראינו ויודעים הכל
set your priorities right. אם יקרה משהו למדינה היהודית חייך יהפכו להיות גיהנום ואין כאן שום התלבטות ושום דואליות, שום שבועת רופא ושום התעלות מוסרית את זו שתסבול, בדיוק כמוני אם לא יותר אם יקרה משהו שיערער את יסודות המדינה הזו.
זה אכן קורה עכשיו, ובדיוק את ושכמותך אשמים

אנונימי/ת
22.05.2021, 19:21

שום דבר ממה שכתבתי היה על גזענות תקרא את התגובות שוב אבל בעין של אחד מהצד סך הכל דברתי על אלימות משני הצדדים ואתם עדיין תוקפים למרות שאנשים כמו בשאראת וכמוני מנסים לרכך את מה שקרה למרות שזה קרה בשני הצדדים אתם כמו הערבים שרואים רק את הצד שלהם כקורבן ממש חבל
אין צורך להגיב אני לא הולכת לקרוא מכיוון שאני לא רוצה להרחיב את הפער בינינו
אני עדיין בצד של דו קיום אולי הפסקתי להלחם בשביל זה ולשכנע אנשים אחרים מהצד שלי.
כל אחד ראה את החדשות מהצד שלו שם הראו שזה הצד המסכן.
מה שמעניין- היית כן מעוניינת אם אחד מהמגיבים כאן חושב כמוני או שמישהו כן ראה את האלימות בצד שלו.
אם התגובה שלי לך ולמי שהגיבה אחריך הייתה פוגענית אז אני מתנצלת לא רציתי לפגוע באף אחד ומבטיחה לא להגיב שוב לתגובות של אנשים.
המשך ערב טוב

אנונימי/ת
22.05.2021, 19:23

התגובה הייתה לדר עודד ומי שהגיבה אחריו לגבי התגובה מ 18:29 אין לי מילים המשך ערב טוב

אנונימי/ת
02.07.2021, 07:40

תמיד מקוננים על מר גורלם.ומתפארים במינימום הנדרש של מעשיהם.

אנונימי/ת
22.05.2021, 18:29

הזדהות עם מי? עם מוסלמים קיצוניים שעשו פוגרומים ליהודים במדינה יהודית?! מה חסר להם? יש זכויות יתר, לא משרתים בצבא, לומדים בחו״ל ועובדים בכל המערכות במדינה כולל מערכת הבריאות , יש הטבות בקבלה לאוניברסיטאות וכו׳ וכו׳. שיגידו תודה על יתר הזכויות שיש להם במדינת יהודים. אי שוויון במדינה שלנו רק לטובתם. חוצפנים.

אנונימי/ת
25.05.2021, 06:09

לצערנו מדינת אפרטהיד

אנונימי/ת
22.05.2021, 21:40

סכסוכים וריבים בין הצוות בפסיכיאטריה , מעידים על חולה בורדרליין / אנטי סוציאלי שגורם לכך. שנים אנחנו עובדים ביחד, ערבים ויהודים , ותראו מה עשו אלפי גזענים אלימים של לה פמיליה, להב"ה ונוער הגבעות מצד אחד , מול עבריני צעצוע בדואים וערבים ל-9 מיליון אזרחים אחרים. האם מיליוני האזרחים הנורמטיבים, עשרות אלפי עובדי מע' הבריאות , לא יכולים להבין שאספסוף זה רק מסכסך ומפלג ?

אנונימי/ת
23.05.2021, 00:27

על מי אתה עובד? ואת מי אתה מרמה?

אם תקרא את הדברים שלך בסדר קצת שונה, תבין את האבסורד!

מדינת ישראל נותנת לערבים להיות שווה זכויות.
המדינה היחידה בעולם שמוכנה לתת לעם שקורא לה כובש, לקבל הכרה מקצועית במקום הכי רגיש - בריאות העם!
התמורה היחידה שהמדינה מקבלת זה יריקה בפרצוף ובגידה!
הציבור הערבי, תושבי מדינת ישראל לא מוכנים להעלות בדעתם לגור בעזה או בירדן. בסוריה או במצרים. בתימן או בסעודיה. כולם מעוניינים לגור בישראל, עם התנאים שהמדינה נותנת להם והיכולת לשנוא את היד שמאכילה אותם.
הערים והישובים הערביים לא מצליחים להתרומם בגלל השחיתות של נבחרי הציבור אצלם, מי שהם בוחרים ואחר כך יש להם טענות על המדינה!
הם מפגינים וצועקים נגד המשטרה ונגד המדינה על אוזלת היד, אבל כשהמשטרה נכנסת להילחם בפשע, הם משתתפים בהפגנות על האלימות המשטרתית נגד העבריינים שלהם.

אין ציבור בוגדני כמוהם!

לא פגעו להם בכלום, לא נגעו להם בכלום! היהודים קנו בכסף מלא בתים בשיך ג'ארח ואיזה מהומות הם עושים כשרוצים להיכנס לשם.
אבל אם יהודי יפרסם דירה למכירה עם הודעה שזה לא לערבים, איזה בלאגן הם ושונאי עצמם מהשמאל יעשו על האפליה!
אל אקצה הפך להיות מוקד התפרעויות של מחבלים. בהיגיון פשוט, כל ערבי נורמלי היה צריך להתחנן למשטרה להיכנס לשם לעשות סדר לפני שיתחילו בהתפרעויות שיפגעו בכך הערבים בארץ, אבל במקום זה הם בחרו לשתף פעולה עם ועדת המעקב העליונה שאמרה לשבות!!! אתם מפגרים?????
אגב, חצי מהדברים שכתבתי אמר לי רופא ערבי שעובד איתי בקופת החולים.
הוא קורא לצוותים הרפואיים ששיתפו פעולה עם השביתה משתפים בבושה.
אגב, זה לא רק צוותים רפואיים, גם נהגי אוטובוסים ומשאיות.
אם יקרה עוד פעם או פעמיים כזה דבר, המדינה תצטרך להבין שאי אפשר לסמוך על צוות רפואי, או נהגים, ערביים ויפגעו בהם שוב, דבר שיעורר אותם שוב לצעוק על אפליה, כשבעצם הם יורים לעצם בחזה - לא ברגל!

אנונימי/ת
23.05.2021, 09:58

העונש על הפרעות צריך להיות קשה.
מצופה שכל עובד שתמך בהשתוללויות יפוטר לאלתר.
הדבר נכון בעיקר לערבים (מה לעשות, התפרעו הרבה יותר) וגם לגזענים האלימים בין היהודים.
הר"י צריכה לגלות מנהיגות, לוותר על מכבסת המילים הרגילה , ולנהוג ביד קשה.
כאמור, חסכו צאיתנו סיסמאות נבובות וצילומים משותפים.

אנונימי/ת
23.05.2021, 10:18

הרושם הוא שרוב ערביי ישראל היו מעדיפים לחיות תחת דיקטטור בסגנון סדאם - או לחילופין במחנה פליטים תחת שלטון כנופיות חמושים - ובלבד שהיהוד יעופו מפה.
דר' בשאראת הנכבד - הפוסט שלך לא מספיק וחסר גינוי חד משמעי לפורעים הלאומניים מהחברה שלך.
נסיונות לינץ' ,שריפת בתי כנסת ועסקים של יהודים - אינם מהווים בשום אופן מאבק לשוויון ולדו קיום.
נשמח לאמירה מתוקנת ממך ומדומיך

אנונימי/ת
25.05.2021, 06:10

קיבלו אותך כאורח ונהיתה חזק בכוח לגרש אותם

אנונימי/ת
25.05.2021, 13:59

התגובות האחרונות לפוסט, ב 25.5.21 משעות 6:09, 6:10 - מחליאות, ללא קשר למי כוונו

שלום לכולם כל המגיבים האנונימיים ומי שציינו את זהותם
תודה רבה על כל התגובות מי שהחמיא ומי שתקף ; זה רק מראה שהרב שיח הזה בנושא יהודים וערבים במערכת הבריאות אסור לו להיות מוסתר מתחת לקרקע , חייבים לנהל דיאלוג ולהקשיב לרגשות והחששות וגם לאופטימיות ולעשיה הנכונה , מערכת הבריאות עם כל מרכיביה יקרה לנו והינה בד״כ עוגן שפוי , נחזק אותה יחד ו נקרין אור לכלל החברה

אנונימי/ת
30.05.2021, 16:11

פרופ' בשראת הנכבד,
אפשר לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח ואפשר גם לחשוב מה אתה ודומיך יכולים לעשות,מלבד לנפק מילים חביבות על שלום ודו קיום.
כל עוד תסכימו לעצום עין , שום דבר לא ישתנה

31.05.2021, 06:55

א ת ה ו ד ו מ י ך ____ חי אבינו שבשמיים
-
הגנטיקה והסביבה , אומרות דברן :
אנחנו יהודים וערבים , בני דודים , כאן על האדמה הזאת
וכמו בכל משפחה טובה הסכסוכים מרתיחים את הדם , גם מקיזים אותו
ועדיין במשפחה נפש האדם מוצאת הכי הרבה שמחה