COVID-19 עולמי

הנשיא ביידן הורה להאיץ את חקירת מקור נגיף הקורונה

גורמי המודיעין של ארה"ב נדרשו לספק דו"ח מסכם על מקור הנגיף בתוך 90 יום | סין ממשיכה להכחיש את הטענה שהנגיף דלף ממעבדה | התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה באוסטרליה

חוקרים במעבדה. צילום: שאטרסטוק

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הנחה אמש (ד') את המודיעין האמריקאי להגדיל את המאמצים בחקירת מקור נגיף הקורונה, כולל בדיקת עומק לאפשרות שהנגיף זלג ממעבדה סינית. ביידן הורה להציג לפניו דו"ח מפורט על הממצאים בתוך 90 יום, כך על פי דיווחי סוכנויות החדשות הבינלאומית.

בשלב זה רוב המדענים אינם סבורים שהיתה זליגת של הנגיף ממעבדה לחקר נגיפים בסין, אבל החשד עדיין קיים גם משום ששלטונות מדינה זאת מסרבים לספק לגופים בינלאומיים שונים, בכלל זה ל-WHO, נתונים גולמיים שנאספו בסין בהקשר לסוגיית מקור הנגיף.

ביידן הצהיר אתמול: "ביקשתי מקהילת המודיעין לבדוק תחומי חקירה נוספים שעשויים להיות רלוונטיים, כולל שאלות ספציפיות שיש להציג לסין. ביקשתי כי המאמץ יכלול עבודה של המעבדות הלאומיות שלנו, ה-NIH ושל סוכנויות אחרות בממשלתנו כדי לסייע לקהילת המודיעין בגיבוש הממצאים". עוד דרש ביידן לעדכן את הקונגרס בכל רגע נתון  על התקדמות העבודה הזאת וקרא לסין לגלות שקיפות ולשתף פעולה עם הבדיקות הבינלאומיות בנוגע למקורות המגיפה.

"נכון להיום, אמר נשיא ארה"ב, "קהילת המודיעין האמריקאית התאחדה סביב שני תרחישים סבירים בכל הנוגע למקור נגיף הקורונה, אך לא הגיעה למסקנה מוחלטת. רוב הגורמים אינם סבורים שיש לנו מספיק מידע כדי להעריך תרחיש אחד כסביר יותר על פני תרחיש אחר".

סין מכחישה בתוקף את הטענה שהנגיף דלף ממעבדה. עיקר החשדות הופנו כלפיה כבר בתחילת ההתפרצות. החשד הוא שהנגיף זלג ממעבדה וירולוגית בווהאן, העיר שבה התפרץ לראשונה הנגיף וממנה התפשט לכל העולם. לפני כחודשיים הודיע ה-WHO כי בדיקה שערך העלתה שיש סבירות נמוכה מאוד שמקור הקורונה בדליפה ממעבדה וכי כנראה מקור הנגיף בעטלפים ומהם הגיע לבני אדם, אולי דרך בעל חיים אחר ששימש מאכסן ביניים.

עם זאת, ה-WHO נדרש להמשיך ולחקור את שאר הסברות בשל הסתרת עובדות שונות שנתגלו רק עתה: שלושה עובדי מעבדה בוואהן אושפזו כבר ב-19 בנובמבר 2019, טרם פרוץ המגיפה, עקב מה שנחשד אז כ"דלקת ריאות חמורה ושונה מהרגיל". כלומר, מעל חודש לפני שסין דיווחה על כך לארגון הבינלאומי וחודשיים לפני שהחלה לנקוט בצעדים הנדרשים להגנת האוכלוסיה.

הביקורת כלפי הרשויות  בסין מעלה חשש שהיא מנסה להטות את ממצאי החקירה כדי למנוע את האשמתה בהתפרצות הנגיף. סין ממשיכה לטעון שהנגיף לא הגיע ממנה אלא ממדינה אחרת. אמש פרסמה שגרירות סין בוושינגטון תגובה להודעת הנשיא ביידן וטענה ש "פוליטיזציה בדבר מקורות הנגיף תפגע בחקירה. כוחות פוליטיים התקבעו על מניפולציה פוליטית ומשחק של האשמה". עם זאת חזרה השגרירות הסינית והדגישה את העמדה הרשמית של ממשלתה, שהיא תומכת בחקירה בינלאומית מקיפה ויסודית בדבר מקורות הנגיף.

בתוך כך מתרחשת התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה באוסטרליה, שנחשבה עד כה למדינה שהתמודדה בהצלחה רבה עם המגיפה. מדינת המחוז ויקטוריה, השנייה בגודל האוכלוסיה באוסטרליה, תיכנס הלילה לסגר מלא עד 3 ביוני לאחר שביממה אחת אובחנו בה 12 מקרי קורונה חדשים. הסגר יחול על שבעה מיליון מ-25 מיליון תושבי אוסטרליה. הם יוכלו לצאת מבתיהם רק לצרכים חיוניים, לפעילות גופנית או כדי להתחסן והוצע שיצטיידו מראש במוצרי צריכה ומזון.

במדינת מחוז ויקטוריה אותר זן נגיף מידבק מאד והשלטונות המקומיים טוענים שהוא מתפשט במהירות רבה יותר ממה שחזו אי פעם ולפיכך יותר מ-10,000 איש יצטרכו להיכנס לבידוד בשל חשיפה אפשרית לנגיף.

ההתפרצות הנוכחית היא הראשונה במדינה זאת מאז שלושה חודשים. חקירת שרשרת ההדבקה העלתה שהנגיף יובא לתחומי אוסטרליה על ידי נוסע, כנראה טייל, שנדבק בהודו. עד כה מאז פרוץ המגיפה (ועד בוקר זה, ה') נדבקו בכל אוסטרליה 30,063 מתושביה. הבוקר דווח על עוד 15 חדשים. מניין המתים מקורונה: 910. במצב פעיל עכשווי נמצאים עתה בכל היבשת 116 חולים ורק אחד במצב קריטי.

בכל העולם (220 מדינות) חלו מתחילת המגיפה 169,094,775 בני אדם ונפטרו 3,512,510.

נושאים קשורים:  19-COVID,  נגיף הקורונה,  ג'ו ביידן,  סין,  ארה"ב,  אוסטרליה,  מגיפת הקורונה,  חדשות
תגובות