חדשות

מחקר ישראלי: מחסור בוויטמין D מגדיל סיכוי למחלת קורונה עד כדי סיכון חיים

מהמחקר עלה, כי לחולי קורונה עם רמות ויטמין D הנחשבות לנמוכות במיוחד היה סיכוי של עד כדי פי 14 ללקות בתחלואה קשה של קורונה

ויטמינים (אילוסטרציה)
ויטמינים (אילוסטרציה)

רמה נמוכה של ויטמין D בגוף מגדילה את הסיכוי או הסיכון לחלות בקורונה עד כדי סיכון חיים, כך עלה ממחקר שנעשה בהובלת ד"ר עמיאל דרור, רופא-חוקר מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה ומהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בגליל. דו"ח על הממצאים פורסם באתר medrxiv שנועד למאמרים בטרם עברו ביקורת עמיתים.

ד"ר דרור וצוותו בדקו תיעוד לגבי מטופלי קורונה שבדיקות PCR שנעשו להם הציגו תוצאות חיוביות לנגיף. הבדיקות נעשו בין אפריל 2020 לפברואר 2021 במרכז הרפואי לגליל.

יחד עם האפידמיולוג פרופ' מיכאל אדלשטיין מהפקולטה לרפואה של בר-אילן נבדקו השניים רמות הוויטמין D שנמדדו עוד בטרם קבלת הבדיקה החיובית. ל-253 מתוך 1,176 חולים שאושפזו היה תיעוד קודם של רמת ויטמין D בטרם ההידבקות בקורונה.

מהמחקר עלה, כי לחולי קורונה עם רמות ויטמין D הנחשבות לנמוכות במיוחד - פחות מ-20 ננוגרם לדציליטר - היה סיכוי של עד כדי פי 14 ללקות בתחלואה קשה של קורונה, לעומת אלו עם רמות גבוהות יותר.

מחקרים קודמים שהתמקדו בקשר שבין רמות ויטמין D לבין הקורונה הניבו תוצאות מעורבות, ציין ד"ר דרור. רובם מדדו את רמות הוויטמין D ברגע שהחולים כבר נדבקו ופיתחו מחלה קשה. "ואילו כאן בדקנו חולים עם רמות ויטמין D שהיו ידועות עוד קודם לכן ומאובחנות עוד הרבה לפני שחלו".

ד"ר דרור: "מחקר זה יכול להדגיש את הסיכונים שבמחסור בוויטמין D במונחים של נגיף הקורונה. ויטמין D קשור לעיתים קרובות לבריאות העצם. במחקר הזה הוכח שהוא עשוי למלא תפקיד חשוב גם בתהליכי מחלה אחרים, כמו זיהום".

האפידמיולוג פרופ' אדלשטיין: "עד כה עולם המדע עדיין לא פיצח את התעלומה מדוע חלק מהחולים מפתחים סיבוכים לקורונה ואחרים לא. הממצאים שלנו מציעים ממד חדש לפתרון החידה שמעסיקה חוקרים ורופאים ברחבי העולם. הממצא שעלה מהמחקר חשוב במיוחד כאן, בישראל, שבה ידוע כי באוכלוסיות מסוימות יש מחסור עקבי בוויטמין D".

מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז הרפואי לגליל, ד"ר עמיר בשקין שהיה שותף למחקר, הוסיף: "במחקר הזה נמצא הבדל משמעותי ביותר, בכל הקשור למחלה קשה ותמותה, בין אנשים שהיה להם עוד קודם לכן חסר בוויטמין D, לעומת אלו שלא היה להם חסר. איננו יכולים לומר שרמת ויטמין D נמוכה היא הגורם הוודאי למחלת קורונה יותר קשה וליתר תמותה, אך בהתאם לממצאים חשוב להימנע בתקופת הפנדמיה הנוכחית ממצב של חוסר בוויטמין D. גם צריכה מוגזמת של ויטמין D איננה מומלצת, ובכל מקרה חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל".

נושאים קשורים:  חדשות,  ויטמין D,  נגיף הקורונה,  פרופ' מיכאל אדלשטיין,  ד"ר עמיאל דרור,  המרכז הרפואי לגליל בנהריה
תגובות