מחקרים-Covid-19

מחקר חדש: החיסון יעיל בקרב בני נוער גם נגד זן דלתא

מחקר תצפיתי נרחב נוסף שנעשה בישראל המחיש את יעילות החיסון גם כנגד זן דלתא של נגיף הקורונה בקרב בני נוער

נער צעיר מקבל את החיסון לקורונה במרפאת ה"כללית". צילום: פלאש 90

ה-New England Journal of Medicine פרסם לפנות בוקר (ה') ממצאי מחקר חדש, למעשה נוסף לסדרת מחקרים רפואיים רבים שנעשו במקומות שונים אחרים, שבו נמצא כי יעילות החיסון נגד זן דלתא של הקורונה בקרב בני 18-12 הגיעה ל-90% במניעת ההדבקה של בני הנוער ול-93% במניעת מחלה תסמינית.

החידוש במחקר שהוגדר כ"גדול והמקיף ביותר בעולם" בנושא הזה הוא שנבדקה בו באופן ממוקד יעילות החיסון (אחרי שתי מנות) לקבוצת גיל זאת. המחקר נעשה במכון כללית למחקר בישראל בשיתוף אוניברסיטת הרווארד בארה"ב.

החוקרים דיווחו כי ניתחו את הנתונים בשיטות מתקדמות. תרכיב החיסון שנבחן היה של פייזר. נכללו בו 94,354 בני 18-12 מקרב מבוטחי כללית בישראל שהתחסנו בין 8 ל-14 בספטמבר, כלומר במהלך הגל הרביעי של התחלואה בישראל ובשתי מנות. מול קבוצה זאת של מתחסנים נעשתה השוואה עם  94,354 מתבגרים לא מחוסנים עם נתונים זהים מבחינה דמוגרפית, גיאוגרפית, רקע קליני והתנהגות בריאות, הקשורים בסיכון להידבקות בקורונה.

"המתבגרים חולקו לקבוצות באופן דינמי בהתבסס על מצב החיסון המשתנה שלהם. במהלך תקופת המחקר, הסטטוס של 13,423 נסקרים השתנה מלא-מחוסנים למחוסנים. שיטת המחקר כללה התאמה מפורטת של מאפיינים אישיים וקליניים בין  שתי הקבוצות. היא מאפשרת להתגבר על הטיות פוטנציאליות. גודל הקבוצה הרחב אפשר הערכה מדויקת יותר של יעילות החיסון לאורך תקופות זמן שונות ולאחר קבלת החיסון".

כאמור בקרב בני נוער מחוסנים באופן מלא, שבוע ויותר אחרי קבלת מנת החיסון השנייה, נצפתה: הפחתה של 93% במחלה עם תסמינים בהשוואה ללא מחוסנים והפחתה של 90% במקרי הדבקה מתועדים.

עורכי המחקר הדגישו: "ממצאי המחקר לא מספקים אומדן מדויק להשפעת החיסון על עוצמת ההפחתה במקרים של תחלואה קשה, שכן טרם נצבר די מידע על תוצא זאת בקבוצת גיל זו, בשל הנדירות היחסית של מחלה קשה בקרב מתבגרים."

פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית שהוביל בארץ את המחקר, מסר: "עם פרוץ הגל הרביעי עקב זן דלתא, עלתה השאלה האם החיסון הנהוג בישראל מקנה הגנה מספקת גם כנגד הדבקה בזן הזה, כפי שהחיסון הגן מפני זן אלפא לאחר מבצע החיסון שהיה בינואר. מכיוון שמרבית המתבגרים (18-12) חוסנו לראשונה במהלך הגל הרביעי, הערכת יעילות החיסון בהם יכולה לספק תשובה לשאלה.

"תוצאות המחקר מלמדות באופן חד משמעי כי החיסון יעיל ביותר בהפחתת ההדבקה בזן דלתא ובמניעת מחלה תסמינית, כבר שבוע לאחר קבלת שתי המנות. תוצאות המחקר גם מראות שעוצמת ההגנה כנגד הדלתא דומה מאד לזו שנצפתה במבוגרים צעירים כנגד זן אלפא, לפני שישה חודשים. מסקנות אלה מספקות מידע חשוב ומבוסס במיוחד עבור הורי המתבגרים שעודם מתלבטים לגבי חיסון ילדיהם וגם לקראת החורף הקרוב".

פרופ' בן רייס, ראש ה-Predictive Medicine Group בבית החולים לילדים בבוסטון ומביה"ס לרפואה של הרווארד, הוסיף: "תוצאות מחקר תצפיתי זה משלימות את המחקר הקליני שערכה פייזר. הן מספקות הוכחות מדעיות מבוססות בדבר יעילות החיסון במניעת הדבקה ומחלה קשה גם בקרב בני הנוער וגם באשר ליעילות החיסון כנגד זן הדלתא, שהוא הדומיננטי כרגע בישראל וברחבי העולם."

צוות המחקר ממכון כללית כלל גם את ד"ר נועם ברדה, ד"ר נועה דגן, ד"ר מיכאל לישנסק וד"ר אלדד קפטן ומאוניברסיטת הרווארד את פרופ' מיגל הרנן ופרופ' מארק ליפשיץ.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון לקורונה,  בני נוער,  וריאנט דלתא,  פרופ' רן בליצר
תגובות
22.10.2021, 11:07

ניתוח אלגנטי של הנתונים על ידי חוקרים בהרווארד ובכללית על נתוני הכללית. שתי הערות לחלק של הדיון: 1. בקבוצת הלא מחוסנים שבה היו למעלה מ 90,000 ילדים, לא היה אף לא מקרה אחד של תמותה ואף לא מקרה אחד של מחלה קשה. היו שני מקרי אשפוז לעומת אחד בקבוצת המחוסנים. זה גודל האפקט האמתי של חיסון הילדים. 2. לצערי המאמר לא דיווח כלל על תופעות לואי קלות יותר באם היו.

אנונימי/ת
23.10.2021, 21:47

בהמשך לדבריו של פרופ להד- אם הקורונה היא מחלה קלה ברוב המוחלט של הילדים- אז מדוע יש צורך לחסנם? האם זה נכון לסכנם בתופעות לוואי ( גם אם נדירות) . בל נשכח שתופעות לטווח ארוך עדיין לא ידועות.
לגבי הירידה בהדבקה- אשמח לקבל פרטים נוספים לגבי כיצד בדיוק בדקו זאת. הרי המחוסנים נבדקים פחות והלא מחוסנים, ובמידה משמעותית.