• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

דרישה לעצור שינוי התקנות לביצוע סדציה במוסדות רפואיים

ראשי איגודים רפואיים מתנגדים לטיוטת התקנות המגבילה ביצוע טיפולים הכרוכים בטשטוש לבתי חולים לכירורגיה בינונית ולמוסדות רפואיים גדולים בלבד | יו"ר ארצ"י: "משרד הבריאות מייצר עומס תורים וייקור תעריפים"

סדציה (צילום: אילוסטרציה)

ארצ"י - ארגון הרופאים העצמאים, יחד עם יו"ר המועצה הלאומית לגסטרו, יושבי ראש האיגודים המקצועיים הרפואיים בתחומי הפלסטיקה והגסטרואנטרולוגיה ויו"ר החוג לאונקולופלסטיקה, דורשים משר הבריאות וממנכ"ל משרדו לעצור טיוטת תקנות חדשה הנוגעת לביצוע סדציה במוסדות רפואיים. התקנות החדשות מגבילות ביצוע טיפולים הכרוכים בטשטוש המטופל רק לחדרי ניתוח של בתי חולים לכירורגיה בינונית ולמוסדות רפואיים גדולים שמבצעים בהם ניתוחים עם הרדמה כללית, בניגוד למצב היום שמאפשר טשטוש מטופלים גם במרפאות לכירורגיה קטנה.

מדי שנה מבוצעים במרפאות מאות אלפי הליכים רפואיים שגרתיים הכרוכים בסדציה. בין הטיפולים האמורים ניתן למנות הסרת נגעי עור, קולונוסקופיה, גסטרוסקופיה, ניתוח קטרקט, כירורגיה פלסטית, IVF, ציסטוסקופיה ועוד. בדברי ההסבר לטיוטת התקנות צוין כי שינוי המדיניות נובע מהסיכון הרפואי הטמון בסדציה ולכן, בהתאם לעמדת משרד הבריאות "נדרש שסדציה תבוצע רק בחדרי ניתוח הערוכים לכך מבחינת המשאבים, הציוד והצוות הזמין, ובהתאם - לא תבוצע במרפאות המוסמכות לבצע רק כירורגיה זעירה או כירורגיה קטנה".

יו"ר ארצ"י ד"ר איל שפירא, יחד עם יו"ר המועצה הלאומית לגסטרואנטרולוגיה פרופ' זמיר הלפרן, יו"ר איגוד הגסטרואנטרולוגיה פרופ' חיים שירין, יו"ר איגוד הכירורגיה הפלסטית ד"ר מאיר כהן ויו"ר החוג לאוקולופלסטיקה ד"ר ענבל אבישר, שלחו אתמול (ד') מכתבים בנושא לשר הבריאות ניצן הורוביץ, למנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש ולחברי ועדת הבריאות של הכנסת. לטענתם, התקנות החדשות יגרמו לעומס קיצוני במערכת הבריאות הציבורית והפרטית ויביאו לייקור תעריפים דווקא בעיצומו של משבר הקורונה.

עוד טוענים ראשי הארגונים הרפואיים כי התקנות יביאו לקריסת מוסדות בריאות רבים המבצעים כיום באופן בטוח הליכים הכרוכים בטשטוש מטופלים. "כך, אלפי הליכים כירורגיים שגרתיים, אשר מבוצעים מדי יום במוסדות בריאות בישראל כמו קולונוסקופיה, ניתוח קטרקט, ניתוחים להסרת נגעים עוריים וסרטן עור, לא יוכלו להמשיך להתבצע".

יושבי ראש האיגודים המקצועיים הרפואיים מבקשים להתריע על הקשיים הרבים שההסדר המוצע מעלה. "בראש ובראשונה, ההסדר אינו מגובה בנתונים כלשהם ומתעלם מהעובדה שבמרפאות לכירורגיה קטנה בישראל קיימים צוותים מיומנים וכל האבזור הדרוש לצורך ביצוע סדציה באופן בטיחותי.

"בנוסף, ההסדר יוצר אפליה בין תחומי רפואה שונים, שכן התקנות חלות רק על חלק מההליכים הרפואיים הכרוכים בסדציה, בעוד שלגבי תחומים אחרים המבוצעים במרפאות עם סטנדרט בטיחות נמוך יותר (כגון רפואת שיניים), התקנות כלל לא חלות". כמו כן, הם טוענים כי ההסדר מתעלם מהמצב הקיים במדינות מתקדמות רבות בעולם, שלפיו הליכים הכרוכים בסדציה מבוצעים במרפאות דומות במאפייניהן למרפאות שעליהן יחולו התקנות.

יו"ר ארצ"י, ד"ר שפירא, מסר: "משרד הבריאות פועל בניגוד לשכל הישר וללא הצדקה רפואית-מקצועית. משרד הבריאות מייצר במודע עומס תורים וייקור תעריפים באמצעות שינוי התקנות. צריך להבין כי כדי לטשטש מטופל באופן בטוח צריך כוח אדם מיומן ואבזור מתאים. אין קשר לשאלה אם מדובר בבית חולים גדול או במוסד רפואי רציני אחר. נעשה הכל כדי למנוע את הכנסת התקנות לתוקף".

נושאים קשורים:  ארצ"י,  סדציה,  ד"ר אייל שפירא,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.12.2021, 16:09

משרד הבריאות לא רוצה שהציבור יעשה קולונוסקופיות במכונים בקהילה רק בבתי החולים העמוסים בחולי קורונה שהוא מנהל. מדינה שמנוהלת על ידי אבסורד.

אנונימי/ת
24.12.2021, 11:44

שלושים שנים אנחנו עושים ניתוחי עיניים עם סדציה בחדרי הניתוח של עין טל ברמת החייל ומעיין חיים בחיפה. פתאום נזכרו שזה אסור? מה קרה? מישהו במשרד הבריאות מקדם אינטרסים זרים. מעניין מתי נגלה את פקיד ואת הסיבות להמצאה החדשה?

אנונימי/ת
24.12.2021, 12:30

הנימוקים של המתנגדים לשינוי אינם מקצועיים מגובים בעובדות אלא כלכליים. גם שינוי התקנות אינו מגובה בנתונים של "אסונות" במהלך סדציה במכונים מחוץ לבתי החולים לעומת אלא שמבוצעים על ידי מתמחים בתוך בתי החולים.
נגלה את הסיבה לשינוי התקנות כאשר נראה את מוביל התקנות עובר לתפקיד מנהלי באחד מבתי החולים

אנונימי/ת
24.12.2021, 14:12

כמובן, הפלסטיקאים מתנגדים שמי שלא פלסטיקאי יבצע טיפולים או ניתוחים קוסמטיים, אבל אין להם בעיה שכל אחד יתן סדטציה גם אם הוא לא מרדים ואין לו הכשרה מתאימה. כך גם כל רודפי הבצע האחרים. בבית החולים דורשים מרדים מיומן לקולונוסקופיות אבל אחרי צהריים בקליניקה הפרטית מוכנים לתת סדטציה בעצמם.