COVID-19 בישראל

"מכבי": אף לא אחד מחולי הקורונה שנטלו פקסלוביד אושפז

סקר של קופת החולים מכבי בחן את מצבם של חולי קורונה שנטלו פקסלוביד: 92% מהמטופלים חשו הקלה בתוך 3 ימים

פקסלוביד. צילום: שאטרסטוק

סקר של מכבי שירותי בריאות בחן את מצבם של מקבלי תרופת פייזר נגד נגיף הקורונה, פקסלוביד, את תופעות הלוואי בקרב המשתתפים והאם מטופלים בתרופה התאשפזו בבתי החולים לאחר נטילתה. מהסקר עולה כי מצבם של 92% מהמטופלים השתפר משמעותית בתוך שלושה ימים ורק 6% הפסיקו השימוש עקב תופעות לוואי.

מהסקר עולה כי 88% מהמטופלים שקיבלו את התרופה לביתם דיווחו כי נטלו את התרופה. רק 6% דיווחו שהפסיקו את הטיפול טרם סיומו בשל תופעות לוואי ו-6% דיווחו שלא נטלו כלל את התרופה כשסיבותיהם העיקריות היו: חשש מתופעות לוואי, חשש מהתנגשות עם תרופות אחרות ועוד.

38% העידו כי לא סבלו כלל מתופעות לוואי במהלך הטיפול בתרופה. עיקר תופעות הלוואי שדווחו היו טעם מר מתכתי (33%), שלשול (18%), איבוד חוש טעם/ריח (11%) וכן כאבי שרירים (7%) וכאבי ראש (4%).

עוד עולה מהסקר שערכה המחלקה להערכה ומחקר בחטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות כי 74% מהמטופלים חשו בשיפור לאחר הטיפול, 25% לא חשו שינוי ורק 1% חש בהחמרה.

60% מאלו שחשו שיפור חשו הקלה בתוך יממה. ההקלה באה לידי ביטוי בעיקר בשיפור בהרגשה הכללית וירידה בחום, הקלה בכאבי ראש ובשיעול. 92% מהמטופלים חשו הקלה בתוך שלושה ימים, 60% כאמור חשו בשיפור משמעותי תוך יממה אחת בלבד.

ב"מכבי" מציינים בנוסף לממצאי הסקר, כי אף מטופל בתרופה לא אושפז במהלך ימי הטיפול או לאחריהם. עוד מציינים כי נכון לעכשיו טופלו בתרופה כ-850 מבוטחי הקופה, אחוז המסרבים לשימוש בתרופה בקרב המטופלים שנמצאו מתאימים לטיפול עומד על כ-25%. עוד הודגש כי אין מקרי תמותה עד כה בקרב משתמשי התרופה.

ראש חטיבת הבריאות ב"מכבי", ד"ר מירי מזרחי ראובני, מסרה: "אנו קוראים לציבור שטרם התחסן, בואו להתחסן ולהגן על עצמכם. מי שחלה בקורונה ונמצא מתאים לטיפול בתרופה, אנו ממליצים ליטול אותה ולהתמגן מפני מחלה קשה שעלולה להוביל לאשפוז ואף למוות. תוצאות הסקר מעידות על טיב הטיפול בתרופה, על יעילותה ועל חשיבותה בעת המאבק במגיפת הקורונה ובפרט בעת עיצומו של הגל הנוכחי".

נושאים קשורים:  פקסלוביד,  פייזר,  תרופה לקורונה,  סקר,  מכבי שירותי בריאות,  ד"ר מירי מזרחי-ראובני,  19-COVID,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
17.01.2022, 20:19

לא מבין מה ניתן להסיק מכך שלאחר שלושה ימים החולים הרגישו טוב.
הרי זה המצב אצל רוב החולים באומיקרון, לא?

אנונימי/ת
17.01.2022, 22:35

כיצד גם ניתן לבחון או לדעת האם אותם אנשים בכל מקרה לא היו מתאשפזים או מחמירים את המחלה גם ללא התרופה? אין ממש קבוצת ביקורת להשוואה.. ועל כן לא ברורה לי ההחלטה החד משמעית שהתרופה אכן מסייעת.

אנונימי/ת
18.01.2022, 11:19

ואם היו מקבלים פלצבו ?
הממצאים הללו לא משכנעים .

אנונימי/ת
24.01.2022, 01:17

למה לא לקחו קבוצת ביקורת? ממש לא משכנע

08.09.2022, 23:29

אותה שיטה קלוקלת: א. שימוש במשאבי מערכת ציבורית להפצה המונית של תכשיר שקיבל 'היתר חירום' כתחליף לניסוי רפואי מבוקר. ב. שימוש באותה מערכת כדי ליצור מצג שווא של מחקר אמין על 'יעילות'.
מחקרים תצפיתיים אינם ראויים לשמש תקן לאישור תכשירים רפואיים. נקודה.