מחקרים

השפעת אליריקומאב על טרשת עורקים כלילית

נתוני פראלואנט® (אלירוקומאב) שהוצגו במפגשים המדעיים של הכנס השנתי ה-71 של American College of Cardiology (וושינגטון) אודות ניסוי ה-PACMAN-AMI

טרשת עורקים. אילוסטרציה
טרשת עורקים. אילוסטרציה

פרופסור לורנץ ראבר הציג את תוצאות ניסוי PACMAN-AMI של פראלואנט® (אלירוקומאב) בכנס של American College of Cardiology ביום ראשון, 3 באפריל והן פורסמו במקביל בכתב העת של האיגוד הרפואי האמריקאי JAMAי(Raber L. et al, JAMA, doi:10.1001/jama.2022.5218).

מחקר ה-PACMAN-AMI בחן את ההשפעה של אלירוקומאב, בנוסף לסטטין בעצימות גבוהה, על טרשת עורקים כלילית על ידי הדמיה תוך-כלילית רב-מודלית, במטופלים הלוקים באוטם חריף בשריר הלב (AMI) ועוברים צנתור התערבותי. המחקר הינו הוא מחקר עליונות, ביוזמת חוקרים, אירופאי, רב-מרכזי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו, אקראי.

נקודת הסיום העיקרית הייתה השינוי באחוזים בנפח הפלאק הטרשתי (Precent Atheroma Volume = PAV) שנבדק באולטרסאונד תוך-ורידי (IVUS) בעורקים שלא עברו את האוטם. נקודות הסיום המשניות (pre-specified) היו שינוי ב-maxLCBI4mm כמדד לכמות הליפידים בפלאק באמצעות Near Infrared Spectroscopyי(NIRS) וכן מדידה ל-Fibrous Cap Thicknessי(FCT) מינימלי באמצעות Optical Coherence Tomographyי(OCT) בעורקים שלא עברו את האוטם.

נקודות הסיום העיקריות והמשניות הוערכו בתחילת במחקר ולאחר 52 שבועות של טיפול, ב-300 מטופלים עם AMI (אוטם שריר הלב עם STEMI או NSTEMI) שהוקצו לקבלת סטטין בעצימות גבוהה (20 מ"ג רוזווסטטין) + אלירוקומאב דו-שבועי במתן תת-עורי (150 מ"ג), או פלצבו, תוך פחות מ-24 שעות לאחר האירוע החריף.

להלן הממצאים העיקריים:

  • אלירוקומאב הראה הפחתה גדולה יותר בשינוי ב-PAV מנקודת ההתחלה, (-2.13%) בהשוואה לפלצבו (-0.92%) כפי שהוערך באמצעות אולטרסאונד תוך-ורידי; הפרש בין-קבוצתי של -1.21% (רווח בר-סמך של 95%, -1.78 עד -0.65; P<.001)
  • בניתוח פוסט-הוק, אחוז גבוה יותר באופן מובהק של המטופלים בקבוצת אלירוקומאב לעומת קבוצת הפלצבו הראה רגרסיה ב-PAV (84.6% לעומת 65.9%, P<.001)
  • אלירוקומאב הראה ירידה גדולה יותר בשינוי במדד הפלאק הליפידי -maxLCBI4mm, לעומת פלצבו (-79.42 לעומת - 37.60, בהתאמה) כפי שהוערך על ידי NIRS; עם הפרש בין קבוצות של 41.24- (95% רווח בר-סמך, -70.71 עד -11.77; P=.006)
  • אלירוקומאב הראה עלייה גדולה יותר בשינוי ב-FCTminי(67 µm) בהשוואה לפלצבו (33.19 µm)
  • כפי שהוערך על ידי OCT; הבדל בין קבוצות של 29.65 מיקרומטר (95% רווח בר-סמך, 11.75 עד 47.55; P=.001)
  • תוספת אלירוקומאב (דו-שבועי במתן תת-עורי) לטיפול בסטטינים בעצימות גבוהה במטופלים עם אוטם חריף בשריר הלב הביאה לנסיגה גדולה יותר באופן מובהק של רובד כלילי, בעורקים שלא עברו את האוטם, לאחר 52 שבועות של טיפול (בהשוואה לטיפול של סטטינים + פלצבו)
  • ממצאים אלה עשויים לספק את הרציונל המנגנוני לטובת התחלה מוקדמת של טיפול אינטנסיבי מאוד להורדת LDLC במצב אקוטי של AMI – אוכלוסיית מטופלים המאופיינת בסיכון מוגבר לאירועים אתרוטרומבוטיים חוזרים
  • למיטב ידיעתנו, PACMAN AMI הוא המחקר הגדול ביותר של מעכב PCSK9 שהתחיל במצב אקוטי של AMI וניסוי הדימות התוך-כלילי הראשון למחקר מקיף של הטווח המלא של שינוי פלאק על ידי עיכוב PCSK9, כולל נפח, הרכב ומיקרו-מבנה

מחקר זה מדגים השפעות חיוביות של אלירוקומאב על שינויים בטרשת עורקים כלילית והרכב הפלאק מבלי להעלות חששות בטיחותיים. פרופיל הבטיחות והסבילות הטוב תואם את הממצאים של ניסויים גדולים עם תוצאות של נוגדנים חד-שבטיים ל-PCSK9.

מקור:

JAMA. 2022 Apr 3. doi: 10.1001/jama.2022.5218. Online ahead of print.

פראלואנט מיועדת לטיפול במבוגרים עם רמות כולסטרול גבוהות בדם (הסובלים מהיפרכולסטרולמיה ראשונית [משפחתית הטרוזיגוטית או לא משפחתית] או דיסליפידמיה מעורבת) בשילוב עם תזונה מותאמת וכן לטיפול במבוגרים עם רמות כולסטרול גבוהות בדם ועם מחלה קרדיווסקולרית על מנת להפחית את הסיכון הקרדיווסקולרי. היא ניתנת בשילוב עם תרופה מקבוצת הסטטינים או בשילוב עם תרופה מקבוצת הסטטינים ותרופות נוספות להורדת רמות שומנים בדם,  במטופלים בהם המינון המקסימאלי הנסבל של תרופה מקבוצת הסטטינים אינו מוריד את רמות הכולסטרול בדם בצורה מספקת  או כטיפול יחיד (פראלואנט בלבד) או בשילוב עם תרופות נוספות להורדת רמות שומנים בדם במטופלים בהם תרופות מקבוצת הסטטינים לא נסבלות או לא ניתן להשתמש בהן.

Please refer to the updated physician prescribing information as approved / updated in accordance with the instructions of the Ministry of Health

Praluent 75 mg or Praluent 150 mg

Each 1 ml single-use pre-filled pen/syringe contains 75 mg or 150 mg alirocumab

שם בעל הרישום: סאנופי-אוונטיס ישראל בע"מ

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת עורקים,  אלירוקומאב,  אוטם שריר הלב,  סטטין