חדשות

התוכנה שמזהה מטופלים קשישים המועדים לאשפוז

בפיילוט של לאומית ו-FeelBetter הצליחה תוכנת בינה מלאכותית לחזות מי מהקשישים המטופלים נמצאים בסיכון לאשפוז עקב ריבוי תרופות

נטילת תרופות. אילוסטרציה

בפיילוט רטרוספקטיבי שנערך בשיתוף קופת החולים לאומית ו-FeelBetter, חברה בתחום המודיעין הפרמקולוגי-קליני לייעול טיפול מבוסס ערך, הצליחה תוכנת בינה מלאכותית לזהות מטופלים קשישים הנמצאים בסיכון אשפוז עקב ניהול תרופות שאינו מיטבי.

הטכנולוגיה של החברה חזתה במדויק ביותר משליש מהמטופלים הקשישים בסיכון גבוה את אלה שצפויים להתאשפז בתוך 30 עד 90 יום מסיבה בת מניעה הנובעת מריבוי תרופות שאינן נלקחות באופן מיטבי, כלומר בשל שימוש בו-זמני במספר תרופות לטיפול במחלות ובמצבים בריאותיים אחרים.

תוצאות הפיילוט הראו גם שלטכנולוגיה של FeelBetter יש פוטנציאל לסייע לארגוני ספקים בהקצאה יזומה של משאבים לחולים בסיכון גבוה מעל גיל 65 ולהפחית עלויות ביותר מ-5,000 דולר לחולה קשיש.

המחקר הרטרוספקטיבי השתמש במידע שאינו מזהה של חולים מהרשומות הרפואיות האלקטרוניות ונתוני התביעות של קופת החולים לאומית והקיף 153,000 מטופלים מנוהלים מעל גיל 65 עם יותר ממצב כרוני אחד הנוטלים יותר משתי תרופות מרשם.

באמצעות שימוש בבינה מלאכותית ולימוד מכונה נותחו וסוננו הנתונים ותוכנת FeelBetter הצליחה לחזות במדויק ביותר מאחד משלושה מטופלים קשישים את אלה שצפויים להתאשפז בתוך 90-30 יום כתוצאה מנטילת ריבוי תרופות. בנוסף, בפיילוט הוכח שמתוך המטופלים המאושפזים בסיכון, 87% חוו בסופו של דבר שינויים משמעותיים במשטר התרופות שלהם לאחר השחרור.

"הפתרון של FeelBetter משפר את עבודת הצוות בתוך מערכות הבריאות. הוא מאפשר לרוקחים הקליניים למלא תפקיד קריטי ומוביל בהערכת מצב הבריאות הכללי ובקביעה האם תרופות שנקבעו עונות בצורה מיטבית ליעדי הטיפול ולצורכי המטופל האישי", אמרה ד"ר אביבית גולן, ראש המחלקה לאיכות שירותי הבריאות, החטיבה הרפואית בלאומית שירותי בריאות.

לדבריה, "ב'לאומית' החלו להשתמש בטכנולוגיה זו בשנה האחרונה והכלי, המארגן את הרשומות הרפואיות באופן שמנחה את הרופאים לקבל החלטות ממוקדות וטובות יותר, מייעל את עבודת ההכנה ותיאום הטיפול בין הרופאים והרוקחים שלנו".

ד"ר גולן הוסיפה: "בהתבסס על תוצאות הפיילוט המוצלח, אנו מצפים להרחיב את אימוץ הפתרון של FeelBetter כך שיכלול יכולות ריבוד סיכונים והדרכת טיפול כדי לסייע במניעת אשפוזים נמנעים הקשורים לניהול תרופות לא מיטבי. כבר ראינו שיפור משמעותי, העולה על 30%, ביעילותם של הרוקחים המפקחים על ניהול הטיפול התרופתי עבור המטופלים המורכבים ביותר שלנו".

"שימוש בו-זמני במספר תרופות לטיפול במחלות ומצבים בריאותיים אחרים נפוץ בקרב חולים מבוגרים. ללא ניהול נכון ופרואקטיבי, זה יכול להוביל לתגובות תרופות משמעותיות ולתופעות לוואי, לתוצאות בריאותיות לקויות, וכן להעלות במידה ניכרת את עלות הטיפול בחולים קשישים", אמרה ליאת פרימור, מנכ"לית ומייסדת שותפה של FeelBetter.

"תוצאות הפיילוט שערכנו עם לאומית מייצגות צעד חשוב נוסף קדימה בהתגברות על האתגרים שנובעים מנטילת ריבוי תרופות, כזה שמספק חיזוק לגישה של FeelBetter להתאמה אישית של משטרי תרופות ושיפור מסעות הטיפול בחולים".

נושאים קשורים:  ריבוי תרופות,  "לאומית",  FeelBetter,  בינה מלאכותית,  חדשות
תגובות