חדשות

ביקור רופא בטלפון – מהי עמדת רופאי המשפחה והילדים בישראל?

מחקר בחן לראשונה את עמדות רופאים בישראל לפרקטיקה של ביקור רופא טלפוני מבלי לבדוק פיזית את המטופל | פרופ׳ יורם בלשר, ממובילי המחקר: "יש חשיבות לשימוש מידתי כדי לצמצם פגיעה באיכות הטיפול"

ביקור רופא טלפוני. אילוסטרציה

השימוש בביקור טלפוני הפך נפוץ בשנים האחרונות והואץ במהלך מגיפת הקורונה. קופות החולים מאפשרות כיום למטופליהן תור טלפוני כחלופה לביקור במרפאה, כמו גם שירותי וידיאו וממשקים וירטואליים נוספים, שמגבירים את זמינות התורים וחוסכים זמן למטופלים. אלא שביקורים מרחוק מייצרים גם לא מעט אתגרים עבור הרופאים, שלעתים נדרשים לתת אבחנות ומרשמים מבלי לבדוק פיזית את המטופלים שלהם.

מחקר חדש, שתוצאותיו התפרסמו לאחרונה במגזין הרפואי הבינלאומי הנחשב Healthcare, בחן לראשונה את עמדות הרופאים בישראל בנוגע לפרקטיקה.

המחקר, שבוצע על ידי חוקרי הפקולטה למינהל מערכות בריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, פרופ׳ יורם בלשר וד״ר תמר שלום, והמכללה האקדמית אשקלון, ד״ר אסנת בשקין, בשיתוף שירותי בריאות כללית, בדק את התפיסות של רופאי משפחה ורופאי ילדים בשלושה היבטים של שימוש בביקור טלפוני: איכות הטיפול, בטיחות הטיפול ושביעות רצון של הרופאים.

במחקר השתתפו 342 רופאים ורופאות מרחבי הארץ וכן נערכו ראיונות עומק עם 26 רופאים.

מממצאי המחקר עולה כי רופאים הביעו שביעות רצון מהשימוש בביקור הטלפוני, אולם בנוגע לאיכות ובטיחות הטיפול, הערכות היו נמוכות יותר. 80% מהנשאלים סברו כי מומלץ לשלב ביקור פנים אל פנים עם ביקור טלפוני, ו-51% ציינו כי חוסר היכולת לבדוק את המטופלים מקרוב משפיעה על קבלת ההחלטות של הרופא ומעכבת אותו. מרבית המרואיינים ציינו שרצוי לבצע ביקור טלפוני רק עם מטופלים אותם הרופא מכיר.

רופאים מהמגזר החרדי הביעו שביעות רצון נמוכה יותר מהביקור הטלפוני בהשוואה למגזר הכללי ולמגזר הערבי.

פרופ' יורם בלשר, דיקן הפקולטה למינהל מערכות בריאות דיקן הפקולטה למנהל מערכות בריאות ונשיא המרכז האקדמי למשפט ולעסקים. שימוש זהיר בביקורים טלפוניים במערכת הבריאות (צילום: יח"צ)

ממצאי המחקר דומים לממצאי מחקרים אחרים שבוצעו בעולם ומצביעים גם הם על שביעות רצון גבוהה בקרב רופאים מהשימוש בכלי אך גם על חששות לגבי איכות ובטיחות הטיפול.

תוצאות המחקר מדגישות את הצורך בשימוש זהיר בביקורים טלפוניים במערכת הבריאות תוך הקפדה על ההמלצות הבאות: ביצוע ביקורים טלפוניים בעיקר עם מטופלים שהרופא מכיר ופגש בעבר במרפאה וכאשר אין צורך בבדיקה גופנית; יישום שדרוגים טכנולוגיים שישפרו את איכות השירות כגון העברת תמונות ומסמכים, שילוב וידאו וכדומה; וכן, חינוך המטופלים אודות המקרים המתאימים לפנייה לביקור טלפוני.

פרופ' יורם בלשר, דיקן הפקולטה למינהל מערכות בריאות ונשיא המרכז האקדמי למשפט ולעסקים: "המחקר שביצענו שופך לראשונה אור על תפיסותיהם של רופאי המשפחה ורופאי הילדים בנוגע לשימוש בביקורים טלפונים ומדגיש את החשיבות של שימוש מידתי בכלי זה. אין ספק שביקורים טלפונים הם כלי חשוב ויעיל בימינו, שרק ילך ויתרחב עם התקדמות הטכנולוגיה, אך אסור שהדבר יבוא על חשבון איכות הטיפול. על כן, קבענו במסגרת המלצות המחקר מספר עקרונות, שנועדו מצד אחד לצמצם את הפגיעה באיכות ובבטיחות הטיפול מצד הרופאים, ומצד שני לעודד העלאת מודעות גם בקרב המטופלים".

נושאים קשורים:  טלה מדיסין,  רפואה מרחוק,  ביקור טלפני,  פרופ' יורם בלשר,  מחקר,  רופאי משפחה,  רופאי ילדים
תגובות
אנונימי/ת
25.03.2024, 08:35

שביעות רצון נמוכה במגזר החרדי נובעת כנראה מהעדר טלפונים חכמים לרב האוכלוסיה ולכן מוגבלות אמצעי הבדיקה באופן וירטואלי