חדשות

בעקבות המלחמה: עלייה בתאונות עבודה ולחץ נפשי בקרב עובדים

ממצאי מחקר חדש מטעם המוסד לבטיחות ולגהות מצביעים על עלייה משמעותית בשיעור העובדים המדווחים על שחיקה גבוהה, כאבי שריר-שלד וקשיי שינה

עובדי מפעל בשפרעם. צילום אילוסטרציה: משה שי/ פלאש 90

תקופת המלחמה הגבירה מאוד את העומסים הנפשיים על כלל האוכלוסיה ואת העומסים להם נתונים עובדים. מצב זה מגביר את הסיכונים ואת הסיכוי שהעובדים יחלו או ייפגעו בעבודתם. ואכן, מאז השבעה באוקטובר הוכפל שיעור העובדים הסובלים מקשיי שינה בהשוואה לשיעורם בקיץ שקדם למתקפה (37.7% בהשוואה ל-18.7%). חלה עלייה של 80% במספר העובדים המדווחים על חרדה ולחץ (מ-24% בקיץ לפני המלחמה לרמה של 43.5% חודשיים לאחר השבעה באוקטובר) ועלייה של 55% ברמת השחיקה של העובדים (מ-25.4% ל-39.4%).

ממצאי מחקר אלה הוצגו בכנס הבריאות התעסוקתית של המוסד לבטיחות ולגהות (משרד העבודה) בצל המלחמה שנערך בשבוע שעבר במכללה למינהל בראשון לציון. המחקר נערך על ידי חוקרי המוס"ל ד"ר ליאב אגוזי וד"ר אשר פרדו ויתפרסם בגיליון הקרוב של המרכז לחקר ארגונים וניהול משאבי אנוש באוניברסיטת חיפה.

הממצאים מצביעים גם על עלייה משמעותית בשיעור המדווחים על כאבי שריר-שלד, על מגמת עלייה במעורבות בתאונות עבודה וכן על קשר של פגיעות אלו לשחיקה ולקשיי שינה. עם זאת, מרבית המשיבים ציינו כי העבודה משפרת את הרגשתם בתקופת המלחמה.

מקור: המוסד לבטיחות וגהות

2,035 עובדים השתתפו במחקר והשיבו לשאלות מקוונות בקיץ האחרון ו-1,807 מתוכם השיבו על השאלונים שנית, חודשיים לאחר פרוץ המלחמה. העובדים התבקשו להעריך את רמות הלחץ והשחיקה אותן הם חווים, מצבם הבריאותי ואירועי תאונות עבודה בהם היו מעורבים. הסקר נערך חודשיים מפרוץ המלחמה ושאל שנית על מצבם של העובדים וכן על ההתמודדויות המלוות אותם בחייהם מאז פרוץ המלחמה.

העובדים דיווחו על גורמים רבים בסביבת עבודתם שהושפעו מהמלחמה כדוגמת לחץ זמן, מחסור באנשים, הוספת משמרות, חשש מהתקפות בעת העבודה או בדרך אליה ועוד. רמות הלחץ, קשיי השינה והשחיקה עליהן דיווחו המשתתפים היו גבוהות והראו עלייה משמעותית ביחס לקיץ 2023.

לדברי החוקרים, התמונה המצטיירת היא של מצב שבו גובר הסיכון שהעובדים יחלו או ייפגעו בעבודתם. ואכן, ככל שהעובדים דיווחו על שחיקה גבוהה יותר, שיעור גבוה יותר מהם דיווח על מעורבות בתאונות בחודשיים הראשונים של המלחמה.

באגף השיקום הוכרו מאז לשבעה באוקטובר יותר מ-2,000 חיילים, שוטרים ואנשי כוחות הביטחון כנכי צה"ל, בקצב של 60 נכים חדשים ביום. כ-60% נפגעי גפיים (כולל קטיעות), כ-10% פציעות באיברים פנימיים וכ-10% פגיעות בנפש. במסגרת הכנס הציג ד"ר רז דקל, רופא תעסוקתי ראשי במשרד העבודה, כיצד מקומות העבודה צריכים לקלוט מחדש את עובדיהם שלחמו במילואים בשדה הקרב ונותרו עם נכות בעקבות הלחימה.

נושאים קשורים:  תאונות עבודה,  המוסד לבטיחות וגהות,  חדשות,  שחיקה,  לחץ נפשי,  מחקר,  רפואה תעסוקתית
תגובות