רופאי משפחה בישראל מעריכים את איכות הטיפול במפגשים פנים אל פנים כגבוהה יותר מאשר בביקורים מרחוק. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Israel Journal of Health Policy Research, כתב העת של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות בריאות.
עוד בעניין דומה
המחקר, שכותרתו "יום בחיי רופא המשפחה - רפואה מרחוק ברפואת המשפחה והקשר שלה לשביעות הרצון של הרופאים המטפלים", בחן את עמדות הרופאים כלפי סוגים שונים של מפגשים עם מטופלים.
את המחקר, בהובלת ד"ר גליה זכאי מהפקולטה למדעי הרפואה באוניברסיטת תל אביב, ערכה קבוצת מחקר ייחודית של רופאי משפחה מאוניברסיטת תל אביב: ד"ר לימור אדלר, ד"ר יוחאי שיינמן, פרופ' יוסף עזורי, ד"ר אילן יהושע, פרופ' שלמה וינקר, פרופ' אנטוני היימן, ד"ר שני אפק, ד"ר אביבית גולן כהן, ד"ר אילן גרין, ד"ר רוברט הופמן ופרופ' מיכל שני.
במסגרת המחקר, 60 רופאי משפחה מהאיגוד לרפואת משפחה תיעדו 2,025 ביקורים במהלך יום עבודה שלם. מתוכם, 39% היו מפגשים פנים אל פנים, 36% היו בקשות מקוונות של מטופלים, 18% היו שיחות טלפון, פחות מ-1% היו פגישות וידיאו ו-6% היו סוגים אחרים של קשר.
הממצאים מראים כי רופאים העריכו את הטיפול הרפואי בביקורים פנים אל פנים כיעיל יותר מאשר בביקורים מרחוק, במיוחד כשמדובר במשימות רפואיות. בהשוואה לביקורים פנים אל פנים (שקיבלו יחס של 1.0), עבור ביקורים מרחוק (טלפון/ וידיאו) היחס היה 0.39 ועבור ביקורים מרחוק א-סינכרוניים (בקשות מקוונות) היחס היה 0.14.
לגבי משימות מנהלתיות, הרופאים דיווחו על שביעות רצון נמוכה יותר מטיפול בבקשות מקוונות (ביקורים מרחוק א-סינכרוניים) בהשוואה לביקורים פנים אל פנים. המחקר לא מצא קשר בין רמת שביעות הרצון של הרופאים למאפייני מטופלים, רופאים או מרפאות. לכן ניתן להסיק שההבדל בשביעות הרצון קשור יותר לסוג הביקור (מקוון או פנים אל פנים) מאשר למשתנים אחרים.
החוקרים מצאו קשר בין הערכת יעילות הטיפול לבין תחושות הרופאים בסוף הביקורים. הם מציעים לקובעי מדיניות להתערב כדי למזער עבודה מנהלתית, להפחית את העומס המנהלי על רופאי המשפחה ולהפנות מטופלים לסוג הביקור המיטבי עבור תלונותיהם. צעדים אלה, לדברי החוקרים, עשויים להגביר את האיכות הרפואית, להפחית שחיקה ולהקל על המחסור ברופאי משפחה.
פרופ' נחמן אש, יו״ר המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, אמר כי ״המכון הלאומי רואה חשיבות בפרסום המחקר שעוסק בליבת העשייה של רופאי המשפחה. את מסקנת המחקר צריך להבין על רקע ריבוי ערוצי הפנייה לרופא, שמאפשר גמישות למטופל ולמטפל, אך מחייב את המערכת – משרד הבריאות וקופות החולים – ואת רופאי המשפחה לתעל את המפגש לערוץ הנכון בהתאם לצרכים של המטופל ומאפייניו. זוהי עוד משימה של העידן הנוכחי לאחר מגיפת הקורונה, שכולל ערוצי טיפול חדשים מרחוק.
"לצד היתרונות השירותיים במפגשים מרחוק, צריך לשים לב לפגיעה האפשרית באיכות הטיפול ולמנוע סיכון אפשרי בשימוש לא נכון בערוצים אלה״, סיכם פרופ' אש.