חדשות

ההנחיה להפסיק את השימוש בעירוי Ferinject לא פורסמה כראוי

בעקבות מקרה מוות של מטופלת ומקרים נוספים של תופעות לוואי, הנחה משרד הבריאות לעצור את השימוש בעירוי ברזל Ferinject, אך עדיין לא נמסרה הודעה בנושא לציבור ובתי המרקחת עודכנו באיחור

עירוי. צילום אילוסטרציה

כמעט שבוע עבר מאז עצר משרד הבריאות את השימוש בעירוי ברזל בשם "פרינג'קט", Ferinject, בעקבות מקרה מוות של מטופלת לאחר קבלת העירוי ושלושה מקרים של תופעות לוואי של מטופלים, אך לא נמסרה בנושא כל הודעה רשמית לציבור, וגם הרוקחים בבתי המרקחת, שם נמכר העירוי, קיבלו את ההודעה באיחור. על כך דיווחה אמש (ד') מיטל יסעור בית-אור בישראל היום.

בהודעת משרד הבריאות נכתב כי לאור מספר דיווחים על חשד לתגובה אלרגית כתוצאה ממתן התכשיר Ferinject, שניתן למי שסובלים מדימומים במערכת העיכול או לנשים הרות, משרד הבריאות מורה על הפסקת השימוש בתכשיר והכנסתו ל-hold, עד לבירור הנושא והנחיה חדשה.

על פי הדיווח, מדובר במטופלת בת 79 שנפטרה לאחר פעם ראשונה שבה קיבלה את העירוי. בעבר קיבלה עירוי ברזל חלש יותר בשם "ונופר" ללא תופעות לוואי. המטופלת שנפטרה סבלה ממחלת לב. בתום קבלת העירוי היא סבלה משוק אנאפילקטי שבמרפאה טעו לחשוב שהוא דום לב וטיפלו לא נכון. האישה נשלחה לבית חולים עם נט"ן ונפטרה.

בשני מקרים אחרים טופלו שתי נשים הרות שסבלו מתגובה אלרגית מיידית. אחת מהן, בת 27, קיבלה עירוי למשך מספר שניות ונכנסה לקוצר נשימה קשה, מתן העירוי נפסק, היא טופלה במרפאה והתאוששה. אישה הרה אחרת, בת 28, שקיבלה את העירוי במוקד של "טרם" סבלה מקוצר נשימה ואדמומיות דקות ספורות לאחר העירוי. העירוי הופסק והיא שוחררה לביתה לאחר שהתאוששה. שתי המטופלות ההרות קיבלו עירוי מאצווה זהה מאותו בית מרקחת.

גורם בענף התרופות אמר כי "עד ליום ראשון לא הגיעה לידי הרוקחים שום הנחיה ממשרד הבריאות. בקבוצת הווטסאפ של הרוקחים שלחנו הודעה שלאחר שפורסמה הכתבה בנושא החלטנו לא לנפק את התרופה עד לקבלת מידע רשמי ממשרד הבריאות. מידע רשמי הגיע רק ביום ראשון אחר הצהריים. עדיין לא יצא מידע לציבור, אלא רק לרוקחים".

רופאה בכירה המצוטטת בכתבה אמרה כי "ההודעה הועברה בשעות אחה״צ של יום שישי האחרון, ביום ראשון נשלחה הודעה לקופות. עדיין, למי שמחפש הנחיה רשמית, בחתימת משרד הבריאות - אין כזו".

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות עדכן ביום שישי את המרפאות ובתי החולים, שהם המקומות היחידים בהם ניתן התכשיר, בהנחיה להשהות את השימוש בתכשיר. ביום ראשון עודכנו גם בתי המרקחת. במשרד הבריאות התקבלו ארבעה דיווחים על תגובות אלרגיות בסמיכות לשימוש בתכשיר. בשלב זה בוחן המשרד את הנושא ויפעל בהתאם לממצאים".

נושאים קשורים:  Ferinject,  משרד הבריאות,  חדשות,  בתי מרקחת,  בתי חולים
תגובות
12.04.2024, 13:42

הסיבה העיקרית לתורים לבדיקות שונות היא הפניות מיותרות ופחד לא רציונלי מתביעות, הוספת מכשירים לא תקצר את התורים