סוכרת סוג 2

Obeticholic acid‏‏‏ משפרת תנגודת אינסולין וכבד שומני בחולי סוכרת

הנגזרת החצי מלאכותית של חומצות מרה שיפרה תנגודת אינסולין וסמני דלקת כבד ופיברוזיס בחולי סוכרת סוג 2 עם NAFLD

10.06.2013, 14:08

במחקרים בבעלי חיים הצליחה Obeticholic acid‏ (OCA), נגזרת חצי-מלאכותית של חומצת המרה האנושית chenodeoxycholic acid המווסתת מטבוליזם גלוקוז ושומנים דרך קולטן Farnesoid X , להפחית תנגודת אינסולין וסטאטוזיס של הכבד. ניסוי הוכחת-היתכנות, שהתפרסם בתחילת החודש (3 ביוני) בכתב העת Gastroenterology, בדק את ההשפעה של OCA על מטבוליזם גלוקוז וכבד בחולי סוכרת סוג 2 עם כבד שומני.

בניסוי הוגרלו 45 חולי סוכרת סוג 2 וכבד שומני לא-אלכוהולי לקבלת OCA במינון 25 (15 חולים) ו-50 (13 חולים) מ"ג או פלסבו (17 חולים) פעם ביום במשך שישה שבועות.

במדידת רגישות לאינסולין בעזרת מקבע (clamp) אינסולין היפר-אינסולינמי דו שלבי עם רמת גלוקוז תקינה נמצא שיפור מובהק ברגישות לאינסולין של 28.0% (P=0.019) בקבוצת המינון הנמוך ושיפור לא מובהק (P=0.060) של 20.1% בקבוצת המינון הגבוה ביחס למצב טרם הטיפול בקרב אלו שקיבלו עירוי אינסולין במינון נמוך.

בנוסף, השיג הטיפול שיפור מובהק של 24.5% (P=0.011) לעומת ירידה של 5.5% ברגישות לאינסולין בקבוצת הפלסבו ותבנית דומה נמצאה גם בקרב החולים שקיבלו עירוי אינסולין במינון גבוה.

בנוסף לשיפור זה, השיג הטיפול הפחתה מובהקת ברמת gama-glutamyltransferase ו-ALT וירידה תלוית מינון במשקל הגוף במקביל לעליה ברמת LDL ו -fibroblast growth factor 19 הנלווים לירידה בייצור חומצות מרה ומרמזים על שפעול קולטן farnesoid. בקבוצת המינון הנמוך נצפתה גם ירידה בסמני פיברוזיס של הכבד.

היארעות תופעות הלוואי הייתה דומה בקבוצות השונות.

מקור:
Sunder Mudaliar, Robert R. Henry, Arun J. Sanyal, Linda Morrow, Hanns-Ulrich Marschall, Mark Kipnes, Luciano Adorini, Cathi I. Sciacca, Paul Clopton, Erin Castelloe, Paul Dillon, Mark Pruzanski, David Shapiro Efficacy and Safety of the Farnesoid X Receptor Agonist Obeticholic Acid in Patients With Type 2 Diabetes and Nonalcoholic Fatty Liver Disease. Gastroenterology - 03 June 2013 (10.1053/j.gastro.2013.05.042)

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  כבד שומני,  NAFLD,  T2DM,  חומצת מרה,  Obeticholic acid‏,  מחקרים
תגובות