דעות

תת-תזונה: בעיה מסוכנת גם לבעלי משקל עודף

הפרעה בתזונה ותת-תזונה הופכות אט אט לבעיה משמעותית וכבדת משקל במדינות העולם המתועש

הפרעה בתזונה ותת-תזונה הופכות אט אט לבעיה משמעותית וכבדת משקל במדינות העולם המתועש. הסיבה העיקרית היא העלייה בתוחלת החיים, יחד עם ריבוי מחלות כרוניות משמעותיות בגיל המבוגר. קיומן של מחלות כרוניות מביא לידי ירידה בתאבון ובמשקל מסיבות רבות, ובכך תורם בצורה משמעותית להופעת תת-תזונה. דבר זה מביא לכך ששכיחותה של תופעת התת-תזונה בקרב חולים המאושפזים בבתי החולים מגיעה עד ל-20%-50%, בהתאם לאופי ההגדרה ושיטות הבדיקה.

מעניין לדעת כי סוכרת, מחלת לב איסכמית ואי ספיקת כליות היו שכיחים יותר באוכלוסיית השמנים בתת-תזונה, לעומת החולים בתת-תזונה שאינם שמנים

ההגדרה של תת-תזונה היום איננה רק קיומו של תת-משקל. מידת הירידה במשקל בתקופה האחרונה היא מדד עצמאי להגדרת תת-תזונה. לאור זאת, חולה יכול להמצא בתת-תזונה גם אם משקל גופו תקין או אפילו גבוה.

בעבודה שנעשתה בבית החולים "וולפסון" נמצא, כי מתוך 504 חולים אשר אושפזו בבתי החולים, כ-31.5% מהם נמצאו בסיכון גבוה לתת-תזונה לפי מדד ה-NRS2002, ושכיחות התת-תזונה עלתה עם הגיל בצורה משמעותית .

מתוך כלל המשתתפים, 48.3% היו עם ערכי BMI מעל 25 (ק"ג למ"ר). שכיחות תת-תזונה פחתה ככל שערכי BMI היו גבוהים יותר, ומתוך החולים עם BMI מעל 25 , 23.6% נמצאו בסיכון לתת תזונה.

מעניין לדעת כי אוכלוסייה זו שמרה על פרופיל התסמונת המטבולית וכי סוכרת, מחלת לב איסכמית ואי ספיקת כליות היו שכיחים יותר באוכלוסיית השמנים בתת-תזונה, לעומת החולים בתת-תזונה שאינם שמנים. כמו כן הוברר שלאוכלוסיית החולים בעודף משקל עם סיכון גבוה לתת-תזונה היו ערכי אלבומין גבוהים (ואף בטווח התקין) יותר מאשר לחולים הרזים בתת-תזונה, אך רמות האלבומין היו נמוכות באופן מובהק בהשוואה לחולים השמנים ללא סיכון לתת תזונה.

בקרב חולים בעודף משקל ובסיכון גבוה לתת-תזונה, משך האשפוז והסיכון לתמותה היו גבוהים יותר מזה של האוכלוסייה

עוד נמצא, כי בקרב חולים בעודף משקל, אשר אובחנו כנמצאים בסיכון גבוה לתת-תזונה, משך האשפוז - כמו גם הסיכון לתמותה באשפוז - היו גבוהים יותר מזה של האוכלוסייה המקבילה ללא סיכון אשר נמצאה במצב תזונתי תקין, ועם ערכים זהים לזה של חולים בתת תזונה עם משקל גוף תקין או נמוך.

בניתוח רב-משתנים נמצא כי ערכי ה-BMI לא היו מדד אשר השפיע על משך האשפוז או הסיכון לתמותה באשפוז, בין אם בקרב תת האוכלוסיה בתזונה תקינה או האוכלוסיה בתת-תזונה.

למרות האפידמיה של עודף המשקל בעולם המערבי, עבודה זו מציגה נתונים המציגים תת-אוכלוסייה בקרב בעלי עודף המשקל, אשר נמצאים גם הם בסיכון לתת-תזונה. תת-אוכלוסייה זו של חולים, בעודף משקל - במקביל לסיכון גבוה לתת תזונה - איננה שונה מכלל האוכלוסייה של החולים בתת-תזונה. אצלם, משך האשפוז והסיכויים לתמותה באשפוז, גבוהים מאוד בהשוואה לחולים בתזונה נאותה.

עבודה זו מעלה אפשרות שעודף משקל בזמן האשפוז איננו מדד המשפיע על תחלואה או על תמותה בזמן האשפוז, ולפיכך, קיימת האפשרות שעודף המשקל איננו דורש התייחסות טיפולית בזמן האשפוז, אלא רק במסגרת טיפולי קהילה.

נושאים קשורים:  דעות,  סוכרת,  תת-תזונה,  משקל עודף,  המרכז הרפואי וולפסון,  בעיות לב
תגובות
אליאל
11.07.2013, 17:46

אוי -אוי-אוי..