חדשות

הממשלה אישרה את התוכנית הלאומית החדשה למניעת התאבדויות

התוכנית מיועדת להפחית את מספר ההתאבדויות ב-20% בשלוש השנים הקרובות; שרת הבריאות: "המחיר האנושי מחייב התגייסות"

שרת הבריאות, יעל גרמן, הביאה היום (יום א') לאישור הממשלה את פרטי התוכנית הלאומית למניעת אובדנות. ההצעה הוגשה בשיתוף עם שר החינוך, שר הרווחה והשירותים החברתיים, השרה לעלייה ולקליטה, השר לאזרחים ותיקים ומשרד ראש הממשלה. תקציב התוכנית לשלוש השנים הראשונות הוערך ב-55 מיליון שקל. בשנתו הראשונה (2014) יעמוד התקציב על 10 מיליון שקלים, ב-2015 על 18 מיליון שקלים וב-2016 על 27 מיליון שקלים. היעד: לצמצם את היקף התופעה בכ-20%. הממשלה אישרה את ההצעה פה-אחד.

לדברי גרמן, "אובדנות איננה גזירה משמיים. מחקרים מוכיחים כי במהלך החיים יש אנשים הנמצאים במצוקה נפשית שחושבים על אובדנות, ואף מנסים להתאבד. אם מצליחים לאתרם, ולטפל בהם, הם לא יחזרו על מעשיהם. המחיר האנושי שמדינת ישראל משלמת, ובעיקר המחיר הנורא של המשפחות, מחייב התגייסות בין-משרדית לצמצום התופעה".

ההצעה כוללת לראשונה הכרזה על מניעת התאבדות כאינטרס לאומי, וכתופעה שיש להתמודד עמה במהלך משותף של משרדי הממשלה והרשויות, בהובלת משרד הבריאות. לצד הרצון לצמצם את מספר ניסיונות ומקרי ההתאבדות בישראל, ישנה גם כוונה לסייע למשפחות שיקיריהן התאבדו.

על-פי הנתונים שבידי משרד הבריאות, מדי שנה מתרחשים בישראל כ-500 מקרי מוות כתוצאה מהתאבדות. מספר ניסיונות ההתאבדות ומקרי הפגיעה העצמית שמגיעים לחדרי מיון עומד על 6,000 בשנה.

על-פי הערכות משרד הבריאות, המחיר הכלכלי הישיר כתוצאה מאובדנות (כולל עלות פינוי באמבולנס, אשפוזים בבתי החולים, חקירות משטרתיות ועוד), מגיע ל-100-90 מיליון שקל בשנה והעלות העקיפה מוערכת ב-2.5 מיליארד שקל (אובדן ימי עבודה, ירידה בתפוקה, טיפולים פסיכיאטריים ופסיכולוגיים ועוד).

התוכנית החדשה כוללת את הצעדים הבאים:

* הגברת המודעות וההכרה הציבורית בתופעת האובדנות והדרכים לצמצומה.

* הקמת מאגר מידע אמין, לרבות תשתיות תומכות, מערכות מידע וניהול.

* פעילות יזומה להעמקת יכולת האיתור של אנשים הנמצאים בסיכון.

* הכשרת "שומרי סף" וגורמים מקצועיים מאתרים כמו אנשי רפואה, סיעוד מורים, עו"ס ואחרים, שיזהו אנשים בסיכון למעשה אובדנות.

* פעולות להבטחת הפנייה לטיפול, רצף טיפולי ומעקב - לרבות הנגשה לשונית ותרבותית.

* סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו.

* הקטנת הנגישות לאמצעים קטלניים.

* ייזום מחקרים בנושא.

* קביעת יעדים, אבני דרך ומדדים לצורך קידום הנושא.

* איסוף נתונים, הערכה וניתוח הפעולות הננקטות במסגרת התוכנית הלאומית, אל מול היעדים.

עוד מציינת "הצעת המחליטים", שאושרה על ידי הממשלה, כי כאשר ממשלות בעולם, או גורמים מרכזיים אחרים במדינות השונות, החליטו לקחת אחריות ולהתמודד עם התופעה ולפעול בצורה מערכתית יזומה ולאורך זמן – שיעור המתאבדים הצטמצם. כך קרה בגרמניה, בפינלנד, בבריטניה, בסקוטלנד, ביפן ובמדינות רבות אחרות.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  התאבדות,  שרת הבריאות יעל גרמן,  התוכנית למניעת התאבדויות
תגובות