חדשות

פיתוח ישראלי-דני: תוכנה תסייע לניהול הטיפול באנטיביוטיקה במאושפזים

התוכנה היא פרי יוזמה של ד"ר ורד שליו-הורביץ, בתו של אלי הורביץ ז"ל, יו"ר טבע שנפטר כתוצאה מזיהום; נכנסה לשימוש השבוע בבתי החולים "בילינסון" ו"רמב"ם"

צוות מיון רמב"ם בעבודה (צילום: פיוטר פליטר, "רמב"ם)

במרכזים הרפואיים "בילינסון" ו"רמב"ם" החלו בימים אלו להטמיע תוכנה חדשנית בשם TREAT, במטרה לסייע לרופאים בקבלת החלטות הנוגעות להתמודדות עם חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה וגורמי זיהום בבתי החולים.

בתי החולים בכל העולם נאבקים בשנים האחרונות בתופעת הזיהומים והחיידקים העמידים לאנטיביוטיקה. התוכנה החדשה היא פרי יוזמה של ד"ר ורד שליו-הורביץ, בתו של אלי הורביץ ז"ל, יו"ר חברת "טבע". הורביץ נפטר לפני שנים אחדות כתוצאה מזיהום, וד"ר שליו-הורביץ רתמה את הקרן ע"ש אביה (הקרן על שם דליה ואלי הורביץ) לפיתוח תוכנה שתסייע בלחימה כנגד התופעה.

פרופסור מיכל פאול, מנהלת יחידת הזיהומים ברמב"ם, הסבירה: "אנטיביוטיקה היא מהתרופות היעילות ביותר ברפואה, והטיפול באמצעותה אכן מציל חיים במצבים של זיהומים חיידקיים חמורים, אולם מדובר במשאב יקר שעלול להתכלות עקב יכולתם של החיידקים לפתח עמידות לסוגי האנטיביוטיקה השונים הנמצאות בשימוש. קיימים כבר חיידקים שפיתחו עמידות נגד כל האנטיביוטיקות היעילות".

טיפול אנטיביוטי מיטבי כרוך במתן מוקדם ככל האפשר של טיפול אנטיביוטי פעיל כנגד החיידק הגורם לזיהום - וזאת כבר בשעות הראשונות להסתמנות זיהום חמור. הבעיה היא שזיהוי החיידק, כמו גם סוגי האנטיביוטיקה הפעילים נגדו, אפשרי רק בחלון זמן של כיומיים בלבד לאחר התחלת הבירור.

ד"ר שליו-הורביץ רתמה את הקרן ע"ש אביה לפיתוח תוכנה שתסייע בלחימה כנגד זיהומים עמידים לאנטיביוטיקה

"בשעות הראשונות," הוסיפה פרופסור פאול, "על הרופאים המטפלים לשער מהו החיידק ומה תהיה תבנית רגישותו לאנטיביוטיקה. טיפול אנטיביוטי שקול כרוך בעצם בצמצום שימוש מיותר באנטיביוטיקה - כדי למנוע השריית עמידות בקרב חיידקים. בעידן של חיידקים רב-עמידים, שמים הרופאים דגש ניכר על טיפול אנטיביוטי שקול. בכל העולם קיים עתה קושי במאזן בין הצורך בטיפול אנטיביוטי מיטבי לבין טיפול שקול . בשלב הזה מדובר במאזן לקוי שדחף להתרבות החיידקים העמידים בבתי חולים".

התכנה TREAT היא תומכת-החלטה בדרך ממוחשבת, כדי לסייע בהכוונת הרופאים ברישום הטיפול האנטיביוטי. התוכנה עצמה היא פרויקט פיתוח משותף דני-ישראלי. היא משתמשת במאפיינים האישיים של כל מטופל ובמסד נתונים רחב-היקף אודות החיידקים. התוכנה בוררת בקלות ובמהירות את הנתונים, מחשבת הסתברות של סוג הזיהום החיידקי שממנו סובל המטופל, בשיעורי דיוק גבוהים, ומציעה את הטיפול האנטיביוטי למטופל החל מהשעות הראשונות להסתמנות הזיהום.

"זוהי יוזמה ייחודית שמטרתה בהחלט הצלת חיים של מטופלים שנפגעו בזיהום חיידקי חמור וזאת תוך שמירת המאזן האקולוגי לטובת העתיד", הוסיפה עוד פרופסור פאול, " בעזרתה יש לנו עתה את היכולת לחסוך שימוש מיותר בתרופות אנטיביוטיות, לחסוך בעלויות וכל מה שמשתמע מכך. אבל מעל הכול היעד הוא לבלום את התפתחות העמידות של חיידקים בטווח הארוך. אני באופן אישי אופטימית ומקווה שעם המערכת הזאת נוכל לגרום לשינוי אמיתי בשטח".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  אנטיביוטיקה,  חיידקים עמידים,  זיהומים בבתי החולים,  הקרן על שם דליה ואלי הורביץ,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות