חדשות

תופעה: מטופלים ומלווים מאיימים על צוות רפואי ב"שיימינג" ברשתות החברתיות

42% מהרופאים בבית החולים "בילינסון" דיווחו, כי משפחות מטופלים איימו שיצלמו אותם ויעלו את התמונה בליווי טקסט מאשים לרשתות החברתיות, לפי סקר ראשון מסוגו, שהוצג בכתבה בסוף השבוע במגזין G של "גלובס"; פרופ' אבינועם רכס: "על הרופאים להסתגל למציאות הזאת"

פייסבוק, רשתות חברתיות (צילום: אילוסטרציה)

שנת 2015 עמדה בסימן התעצמות גוברת והולכת של תופעת הביוש (Shaming) ברשתות החברתיות, במסגרתה מפרסמים משתמשים באופן פומבי את טענותיהם נגד אדם מסוים, ההופך ליעד פוטנציאלי למיליוני הגולשים.

כעת, גם בתי החולים נדרשים לראשונה להתמודד עם התופעה רחבת-ההיקף, ולגבש מדיניות ארגונית וכללי התנהגות לצוות הרפואי. על הפרטים מדווח "מגזין G" של היומון הכלכלי "גלובס", בכתבה הנושאת את הכותרת "לכל איש יש שיים". בדיווח, מאת רנן נצר, נכתב כי תופעת השיימינג ברשתות החברתיות מכה במלוא עוצמתה בבתי החולים ובממסד הרפואי בארץ.

ד"ר ערן טלאור, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים "פורייה" ויו"ר איגוד רופאי המלר"ד, אומר בכתבה, כי כיום ישנם איומים קבועים מצד חולים בפרסום פרטים על הרופאים ועל הטיפול ברשתות החברתיות."תמיד חווינו איומים, אבל עתה הם קיבלו 'טוויסט דיגיטלי'", אמר לעיתון. לדבריו, "בשנה האחרונה זה עבר מאיומים בסגנון 'אני אביא לפה את ערוץ 2' או 'יש לי חבר עיתונאי' - ל'אני אפרסם עליכם בפייסבוק'". ד"ר טלאור הדגיש, כי מי שמאיים בדרך כלל אינם המטופלים אלא מלוויהם.

המסר לאנשי הצוות ב"בילינסון" הוא להיות מודעים לכך שמצלמים ומקליטים אותם, וכי הדבר עשוי להתפרסם באינטרנט

בכתבה הופיעו ממצאי סקר שנערך בקרב כ-200 אנשי צוות רפואי ב"בילינסון", החל מאפריל האחרון, ממנו עלה כי 42% מהנשאלים נחשפו לאיום בצילום או בהקלטה בניגוד לרצונם ולפרסומם ברשת חברתית. 56% צולמו או הוקלטו. בכ-80% מהמקרים, קדמו לאיום או לצילום עצבנות גוברת ותלונות חוזרות מצד מטופלים ומלווים.

במקביל, 7% מאנשי הצוות הרפואי העידו כי ביצעו בעצמם פרסום דומה של ביוש ברשת לנותן שירות אחר. את הסקר, הראשון מסוגו, ערכה הנהלת הסיעוד בבית החולים בהובלת מיכל שטיינמן, מרכזת הפיתוח המקצועי בהנהלת הסיעוד ואחות כללית. שטיינמן אמרה, כי הביוש הפך לחלק מהמציאות והמסר לאנשי הצוות הוא שעליהם להיות מודעים לכך שמצלמים ומקליטים אותם, וכי הדבר עשוי להתפרסם באינטרנט.

היא סיפרה לעיתון על מקרה שאירע בבית החולים בחצות, כשבנו של מטופל שאושפז שלף טלפון ואמר לאנשי הצוות כי יצלם ויפרסם כמה זמן לוקח להם לבוא למיטת אביו לאחר שהוא מצלצל בפעמון המצוקה. לדבריו, המענה לא היה מספיק מהיר.

בכתבה הובאו עוד כמה דוגמאות שהפכו לוויראליות ברשת בשנה האחרונה, וכוסו גם בכלי התקשורת המרכזיים. ביניהם: יולדת שטענה בפייסבוק כי רופא מרדים בשיבא כינה אותה שמנה; מלווה של מטופל ב"פורייה" שתיעד את מצב התחזוקה והניקיון במחלקה בה שהה אביו, לצד תלונות על הטיפול שקיבל; או ילדי אישה שפתחו דף בפייסבוק תחת הכותרת "היוהרה הרגה את אמא" בו כתבו כי היא טופלה באטימות ב"אסף הרופא".

התופעה שכיחה ביותר במיון אבל גם במחלקות הפנימיות והכירורגיות. "לאנשי צוות עם ותק נמוך כמו מתמחים צעירים ואחיות צעירות זה קורה יותר", מסרה שטיינמן.

"אין דין הכתיבה ברשת על הנעשה במיון ויולדות כדין מחלקות אונקולוגיות"

רוב משתתפי הסקר ב"בילינסון" אמרו, כי לדעתם הם אמנם עובדי ציבור אבל למטופלים אין זכות לבצע הקלטה או צילום ללא רשות כי מדובר בחדירה לפרטיות. ההנחיות שניתנו להם בעקבות הממצאים היו שלא להילחץ ולא להיכנס למגננה. יש לתת למטופל פרטים אישיים אם הוא מבקש, להתמקד ולהמשיך בטיפול.

"ראינו שכאשר הצוות מתנגד או מנסה לקחת את הטלפון מידי המקליט/המצלם – זה רק מסלים את המצב", נכתב. "יש לנו בבילינסון צוות גישור הכולל רופאים ואחיות שהוכשרו וניתן להיעזר בהם", מסרה שטיינמן.

חברת "באזילה", המתמחה בניטור ובמחקרי רשת מסרה, כי השיח התוקפני מתמקד לרוב על בית החולים באופן כללי או על המצב בחדרי המיון או בחדרי היולדות. "אין דין הכתיבה ברשת על הנעשה במיון ויולדות כדין מחלקות אונקולוגיות, שם אנחנו לא מוצאים כמעט שיח מתלהם ברשת".

בכתבה נמסר, כי ד"ר ענת אנגל, סגנית מנהל "אסף הרופא" ומומחית ברפואה פנימית ומנהל ציבורי, מובילה עתה בבית החולים קורס ניהול לרופאים בכירים שבו נדונה תופעת הביוש וכלל נושא התקשורת.

גם "רמב"ם" דיווח שהוא נערך לטפל בתופעה. עורכת הדין ד"ר טליה ברמן-קישוני, מנהלת איכות השירות ופניות הציבור בבית החולים, אמרה למגזין: "אנחנו מנסים לפתור את הבעיה כאן ועכשיו ומזינים למערכת המחשב את כל התלונות, מה שמאפשר מעקב ופילוח. באמצעות מהלך זה עושים בדק בית ומזהים חולשות. הרזולוציה היא ברמת מחלקה ונותן השירות, והמידע מוצג להנהלת בית החולים".

פרופסור אבינועם רכס, נוירולוג בהדסה ויו"ר בית הדין של הר"י, אמר: "על הרופאים להסתגל למציאות הזאת. כשחולה אינן שבע רצון מהרופא הוא מספר זאת למספר משולש של אנשים בלחיצת כפתור אחת. יש אנשים שמסוגלים להעביר ביקורת ללא חשבון".

רכס סיפר, כי היו מקרים שחולים ביקשו ממנו קנאביס רפואי וכשסירב "עשו אתי חשבון בפורומים (ברשת). כתבו שאני חסר סבלנות ולא מקשיב, בעוד שכל הזמן שהמטופל ישב מולי וחשב שיקבל מה שהוא רוצה - הייתי סבלני מאוד בעיניו".

לכתבה המלאה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  שיימינג,  ביוש פומבי,  רשתות חברתיות,  אינטרנט,  יחסי רופא חולה,  פרופ' אבינועם רכס,  מגזין G,  "גלובס",  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות

מדובר בהעלבת עובד ציבור לכל דבר ועניין:"העלבת עובד ציבור היא עבירה המופיעה בסעיף 288 לחוק העונשין, שזו לשונו: "המעליב בתנועות, במלים או במעשים, עובד הציבור, או דיין או פקיד של בית דין דתי או חבר ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה, תשכ"ט-1968, כשהם ממלאים תפקידם או בנוגע למילוי תפקידם, דינו – מאסר ששה חדשים".

אנונימי/ת
16.02.2016, 00:39

כל עוד אין חוק על זכויות הרופא וחובות המטופל - איש הישר בעיניו יעשה. אולי כדאי להחתים כל מטופל על חוזה שלפיו ביצוע מעשים מסויימים ייחשב הפרת חוזה עם קנס כספי.

אנונימי/ת
19.02.2016, 18:14

למיטב ידיעתי מותר לרופא לסרב לטפל במקומות פרטיים ובמרפאות באדם שהוא חושב שמסכן אותו באלימות מילולית או גופנית. לא סיכון בהדבקה וכדומה
אם אנחנו כקבוצה נהיה מסוגלים לוותר על יפהפיות הנפש המיותרת לעיתים, היתה יכולה להיות תשובה מאוד פשוטה - " אתה מצולם כרגע או שבעקבות האיום שלך, או אני מצלם אותך כרגע גם כן, התמונה והפרטים יפורסמו בפורומים פנימיים שלנו וכל רופא יחליט לחוד האם אתה מהווה סכנה עבורו או לא. בכל מקרה, אם אתה חושב שלא נתתי לך שירות ראוי או שלא קיבלת מה שמגיע לך אתה רשאי לפנות בצינורות המקובלים - דהיינו להתלונן לנציב תלונות בית החולים, משרד הבריאות, קופת חולים או כל רשות אחרת רלוונטית"
אנחנו חיים בחברה גסה, חסרת חינוך וכוחנית. המטופלים ובמיוחד אלו המגיעים לחדר מיון - כמובן לא כולם אך , ברובם אנשים קשים ותובעניים כלפי אחרים הרבה יותר מאשר כלפי עצמם ומרשים לעצמם הרבה דברים.
יחד עם זאת, ישנם לא מעט מקרים שניתן להבין את המטופל ושלפחות חלקית הוא אכן צודק. בתי החולים בעיקר, עובדים באי ספיקה קשה ביותר וכל הרופאים ובמיוחד הצעירים עובדים כל הזמן כאשר הם מתנדנדים בין הצורך להיות חפוזים ומהירים לצורך לתת טיפול יסודי לכל מטופל וגם לשמור מעט על הבריאות של עצמם שדי נפגעת למיטב זכרוני מהמשמרות הארורות האלו.
כיוון שמדובר בחברה גסה וכוחנית קשה לי להאמין שלהמשיך ללא כל תגובה חמורה ומפחידה יביא תועלת כלשהי לרופא מה גם שבמושגים של בערך 70% מהאוכלוסיה בארץ ברגע שהרופא ממשיך לטפל בו בשתיקה המסקנה היא שהוא "ניצח" - הוא אכן צדק והרופא מנסה לתקן את טעותו - הם לא רואים את זה כרמה אתית גבוהה או התנהגות נאותה .
דבריי נכתבו דווקא מתוך כעס על פגיעה באחרים. לשמחתי אני כבר לא בחדרי מיון שנים ובמקומות שבהם ניתן טיפול לאנשים על ידי כולם יוצאים מהחדר מלאי התפעלות. אולם זה קל מאוד כרופא מקצועי שהוא בגדר "חתול יועץ" שיושב לו על הכסא המרופד ונותן עצות "נבונות" עם מעט יותר חיוך מאשר הקולגות שלו.
האנשים שעובדים תחת לחץ בחדרי מיון אינם מסוגלים לבצע את כל אלו בשל חוסר זמן ולחץ קשה - וגם , בשל חוסר נסיון וסמכותיות . זה לחלוטין לא הוגן לחשוף אותך לסיטואציה הזו וצריך להגן עליהם בכל מחיר!

15.03.2016, 00:20

פרופ רכס טוען כי יש להתרגל לשיימינג, אולי יציע שירותיו למשטרת ישראל(FREE LANCER) ויסביר לשוטרות כי בסביבת העבודה של המשטרה יתחילו להתרגל להטרדות ואולי גם להנות מהם
יש לתבוע מהמוסד המעסיק ומהרי סיוע משפטי בתביעתעושה השיימינג בתביעה אזרחית, ולדרוש מהפרקליטות כי יתבעו במסלול פלילי

16.08.2016, 15:12

אם מטופל מדבר בצורה בוטה כי אמו בחדר הלם והוא חושב שיאבד אותה, אפשר לסלוח, קרה לי כשעבדתי במיון.
מה שאי אפשר ואף אסור לקבל זה תקיפות מילוליות, העלבות מכוונות מלוות ברוח רעה מאוד וזגון, אלימות מכל סוג ואיומים.
אם חס ושלום הייתי אומר לשוטר מילה רעה יכול הוא וכנראה ישפתח לי תיק פלילי בגין העלבת עובד ציבור. כשאותי תקף פושטק בן 25 במיון כי הוא חיכה כבר שעה במיון! עם כאב באוזן ולא קיבל את הסבריי שבמיון זמן המתנה ארוך יותר ויש לי כרגע 2 חולים מסובכים, השוטרים שהגיעו לאחר שהזמנו משטרה לקחו עדות ואמרו לי שאין מה לעשות! תבינו, אנחנו לא עובדי ציבור, אותנו מותר לתקןף ואת השוטרים לא.
לכן הכו רופא באסף הרופא, לכן היכו אח בהרדמה בוולפסון ולכן עוד המון מקרי אלימחת. תוסיפו לזה את הפסיביות חהנימוס של רופא ממוצע בתגובה לכל האלימות המילולית ושיימינגים למיניהם ותקבלו כר מושלם לזלזול, אלימות והתעללות.
אנחנו חייבים לשנות את המצב ולא לקבל שום דהר כזה ולא משנה מה דרוש לכך ומה נצטרך לעשות, את האלימות נגדנו אנחנו הבנו על עצמנו ואפדרנו למפלצת הזאת לגדול ולגדול. הגיע הזמן לסיים את זה.
בדיוק ההפך ממה שפרופ רכס אומר.
אף בעל מקצוע, אף בנאדם לא צריך לעבוד תחת אלימות ואיומים! אני, לא אקבל את זה
אני, לא אעבוד תחת איומים ואלימות.
אם אתם מוכנים אל תתפלאו מהתוצאות.
ולפרופ רכס, רד למיון תעשה 2-3 תורנויות מלאות!! מדגיש מלאות! ותדבר.
בקצב הזה גם נאפשר למטופלים עצבניים לאנוס רופאות על מנת להשתחרר? מה הלאה? לאן נגיע עם המצב המתדרדר הזה?
אתה לא רואה את זה?
אלוהים ישמור!

אנונימי/ת
06.08.2017, 19:08

המערכת לא עובדת בצורה מיטבית ואף נגועה ברשלנות . גם המטופלים נמצאים בין הפטיש לסדן ונגררים או נאלצים לפעול באסרטיביות על מנת להציל את בן המשפחה. לדוגמא במצבים בהם יש התדרדרות במצב החולה בשעות הלילה והצוות הרפואי "גורר רגליים" ונמנע לדווח לטפל או אפילו לבדוק.