sofosbuvir

8 שבועות טיפול ב-ledipasvir וב-sofosbuvir בחולי הפטיטיס C בלבד ובחולים עם זיהום משולב בהפטיטיס C ו-HIV

תוצאות ראשוניות ממחקר פרוספקטיבי הבוחן טיפול בהפטיטיס C בעולם האמיתי מצאו, כי טיפול למשך 8 שבועות ב-Sofosbuvir וב-Ledipasvir הינו יעיל מאוד ובטוח בחולים נבחרים עם הפטיטיס C בלבד ובחולים עם זיהום משולב בהפטיטיס C וב-HIV

נגיף הפטיטיס C, מחלת HCV (צילום: אילוסטרציה)

קיצור משך הטיפול בתרופות אנטי-ויראליות ישירות (DAAsי, Direct acting antivirals) נגד הפטיטיס C מוביל להפחתת עלויות משמעותית. על פי ההתוויה, Sofosbuvir ו-Ledipasvir יכולים להינתן למשך 8 שבועות בנשים או בגברים ללא שחמת, עם הפטיטיס C בעלי גנוטיפ 1 ועומס ויראלי נמוך משישה מיליון. עם זאת, חסרים נתונים מהקליניקה בנוגע ליעילות ובטיחות של טיפול למשך 8 שבועות.

המאמר הנוכחי מציג תוצאות ביניים ממחקר פרוספקטיבי המתקיים כיום, הכולל מטופלים מתשעה מרכזי טיפול בגרמניה. כל המטופלים שהתחילו טיפול עם תרופות אנטי-ויראליות מסוג DAA מינואר 2014 נכללו במחקר.

המאמר הנוכחי מתאר את הבטיחות והיעילות בקרב 210 מטופלים עם זיהום בהפטיטיס C בלבד, וב-35 מטופלים עם זיהום משולב בהפטיטיס C וב-HIV, שקיבלו טיפול למשך 8 שבועות.

מתוך 1,353 מטופלים שנכללו במחקר עד דצמבר 2015, יש נתונים מלאים מ-1,287 מטופלים שנכללו באנליזה זו. 337 (26.2%) ענו לקריטריונים לטיפול למשך 8 שבועות לפי העלון לרופא, אבל רק 193 (57.2%) אכן טופלו למשך 8 שבועות. 52 מטופלים נוספים לא ענו לקריטריונים, אבל טופלו במשך 8 שבועות. טיפול למשך 8 שבועות נסבל היטב לרוב.

השיעור הכולל של תגובה וירולוגית ממושכת (Sustained virologic responseי) 12 שבועות לאחר סיום הטיפול היה 93.5% (186 מתוך 199). שיעור התגובה במהלך הטיפול היה 99.4% (159 מתוך 160) בקרב מטופלים עם הפטיטיס C בלבד ו-96.4% (27 מתוך 28) בקרב מטופלים עם זיהום משולב בהפטיטיס C וב-HIVי. 10 מטופלים יצאו מהמחקר ונפסק המעקב אחריהם.

מסקנת החוקרים היתה, כי נראה שטיפול למשך 8 שבועות ב-Sofosbuvir וב-Ledipasvir בהפטיטיס C הינו יעיל מאוד ובטוח בחולים נבחרים עם זיהום בהפטיטיס C בלבד וזיהום משולב בהפטיטיס C וב-HIV.

מקור:
Ingiliz, P., Christensen, S., Kimhofer, T., Hueppe, D., Lutz, T., Schewe, K., Busch, H., Schmutz, G., Wehmeyer, M.H., Boesecke, C. and Simon, K.G., 2016. Sofosbuvir and Ledipasvir for 8 Weeks for the Treatment of Chronic Hepatitis C Virus (HCV) Infection in HCV-Monoinfected and HIV-HCV–Coinfected Individuals: Results From the German Hepatitis C Cohort (GECCO-01). Clinical Infectious Diseases, p.ciw567.

נושאים קשורים:  sofosbuvir,  ledipasvir,  HCV,  הפטיטיס C,  איידס,  HIV,  הטיפול ב- HCV,  מחקרים