חדשות

האוצר מציע לקצץ בתקציב סל התרופות ובסבסוד בתיה"ח

משרד האוצר מציג את השינויים בתקציב 2024: קיצוץ 150 מיליון שקל בתקציב משרד הבריאות | קיצוץ 100 מיליון שקל בתקציב סל התרופות | הפחתה של 50 מיליון שקל בסבסוד בתיה"ח הממשלתיים

תקציב סל התרופות. אילוסטרציה

הצעות לקיצוץ בתקציב משרדי הממשלה בשנת 2024 כוללות בין השאר קיצוץ סל התרופות ב-100 מיליון שקל לשנת 2024 בלבד וכן העלאת מס על טבק, כך מדווח  נתי טוקר בדה מרקר. הדיווח מצטט ממסמך שהפיץ משרד האוצר אמש (ג') וכולל את עיקרי השינויים בהצעת התקציב המעודכנת ל-2024.

סל שירותי הבריאות יכווץ על פי הדיווח בשנת 2024 ובמקום שיעמוד על 650 מיליון שקל יהיה רק 550 מיליון שקל. בשנים לאחר מכן יחזור תקציב הסל ל-650 מיליון שקל כפי שהיה מתוכנן להיות השנה.

תקציב מטה משרד הבריאות יקוצץ אף הוא בסכום של 150 מיליון שקל וההצעה תסתכם בחיסכון של 270 מיליון שקל בתקציב 2024. עוד מוצע להפחית 50 מיליון שקל מהסבסוד לבתי החולים הממשלתיים.

בכיר במשרד הבריאות אמר לאדיר ינקו, כתב ynet, כי משמעות הגזירות היא "סגירה בפועל של המשרד". בהתייחסות לקיצוץ בתקציב מטה משרד הבריאות אמר הבכיר כי הוא יגרום לביטול כל התכניות למניעה בבריאות הציבור, כך גם יבוטלו כל תכניות ההתערבות בגריאטריה. הבכיר תקף את ההחלטה ואמר "את מי נפטר? את הבכירים שלנו? כמה אנשים יורדים באגף תקציבים בהחלטה הזו? אפס. הם רק מוסיפים לעצמם אנשים כל הזמן. משמעות הקיצוץ היא זו סגירה בפועל של משרד הבריאות, זו המשמעות".

לגבי הקיצוץ בסל שירותי הבריאות, ציין הבכיר כי "בכל שנה נוצר פחת חד-פעמי ואנחנו משתמשים בכסף הזה לצורך טיפולי חמלה כאלה ואחרים. השנה תכננו להתמקד בשיקום פצועים שצריכים להגיע לטיפול ואין להם הסעות, לתרופות נגד קורונה, שאין אותן כרגע, וגם לטיפול נגד דיכאון בבריאות הנפש. בכל שנה הכסף הזה משמש את משרד הבריאות והפעם הכסף הזה יילקח מאיתנו".

מנכ"לית האגודה לזכויות החולה, נעמה וינר, שהתראיינה אף היא ל-ynet אמרה: "נדהמנו מהכוונה להסב 100 מיליון שקל מתקציב סל הבריאות לשנת 2024 לשימושים אחרים. חשוב שהציבור יבין ויידע שה'עודף' של 100 מיליון שקל הוא תוצר של עיכוב כינוסה של ועדת הסל בכחודשיים, שיביא לכך שהחלטות ועדת הסל יעמדו לרשות החולים רק ממרץ 2024. סוגיה זו מחזקת את דרישת האגודה כבעבר למנות לסל הבריאות ועדה קבועה לארבע שנים, מה שהיה מונע את העיכוב שנוצר השנה בעקבות המלחמה, שמשמעותו עיכוב במתן תרופות וטיפולים לחולים, בהם גם חולים במחלות קשות שנשקפת סכנה לחייהם".

לגבי העלאת המס על מוצרי עישון, כולל בחנויות הדיוטי פרי וביבוא אישי וכן על סיגריות אלקטרוניות, במשרד האוצר מסבירים כי זהו צעד נכון במאבק בעישון, שיעלה את ההכנסות ממיסים. על פי ההצעות, שיעור המס על מוצרי עישון יגדל בכ-20% וגם המס על סיגריות אלקטרוניות יעלה. יישום ההצעות יסתכם על פי הערכת האוצר בגידול של 600 מיליון שקל בהכנסות בשנה כאמור יביא להפחתת העישון. טוקר מציין כי הצעות דומות כבר הועלו בעבר, אבל קשה היה לקדמן נוכח האינטרסים של חברת ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה חנויות דיוטי פרי.

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה באשר לקיצוץ בתקציב המשרד.

נושאים קשורים:  סל שירותי הבריאות,  תקציב,  משרד האוצר,  בתי חולים ממשלתיים,  מס על מוצרי טבק,  חדשות
תגובות
10.01.2024, 22:38

כנראה שיותר חשוב לממן את המשרדים של אורית סטרוק , וסרלאוף וחבריהם המטורללים מאשר לממן את הצרכים החיוניים של אזרחי המדינה .